تاريخ انتشار :چهارشنبه 13 فوریه 2019.::. ساعت : 3:37 ب.ظ
فاقدديدگاه

عوامل پر خطر دوره نوجوانی

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ دوره نوجوانی بحرانی ترین دوره زندگی است  دوره بلوغ و نوجوانی آنقدر مهم و حساس می باشد که آنرا تولد دوم خواندند این مرحله که هم زمان با تغییر و دگرگونی در جنبه های جسمی وروانی و انتقال از دوره کودکی به بزرگسالی میباشد از نظر تربیتی دوره ای مشکل ساز است.

سن شروع بلوغ در افراد متفاوت است متوسط بلوغ دخترها ۱۱تا ۱۳ سالگی و پسرها ۱۲ تا۱۵ سالگی است سن شروع بلوغ به عوامل ژنتیکی ،عوامل ،محیطی (تغذیه)عوامل روانی و اجتماعی بستگی دارد.

نوجوانان در این دوره همین طور که قد می کشند و تغییرات جسمی دارند طور دیگری هم فکر و احساس میکنند و به دنبال روابط صمیمانه خارج از خانواده با دوستان و همسالان خود هستند که در صورت عدم نظارت والدین ممکن است مشکلاتی را برای نوجوان و خانواده به دنبال داشته باشد.

حمید ثنایی مدیر مدرسه راهنمایی پسرانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم نوجونان و والدین مدام از رفتار همدیگر ایراد میگیرند و والدین فکر می کنند هر گونه کنترل یا تاثیر گذاری بر فرزند خود را از دست داده اند و این آغازی برای تنش و سرکشی بیشتر نوجوان است.

وی با اشاره به اینکه جوانان از محدود شدن و نظارت مستقیم والدین رنجیده خاطر میشوند واز خانواده دوری می کنند گفت این میتواند زنگ خطری باشد برای نزدیک شدن نوجوان به عوامل پر خطری که در کمین او هستند.

ثنایی یاد آورشد: نقش والدین در مستعد کردن نوجوان به جذب عوامل پر خطر بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نوجوانان در خانواده های طلاق،تک سرپرست ،فرزندان والدین معتاد ، والدین بیمار (بیماریهای روانی وجسمانی) و والدینی که خود دارای رفتارهای پر خطر و پرتنش هستند خواسته یا ناخواسته بیشتر ازسایر نوجوانان درمعرض خطر هستند.

آذر نیک پور هم که یک روانشناس است در ادامه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به حساسیت دوره بلوغ  از نظر جسمی ،عاطفی ،عقلانی، اجتماعی و بطور کلی شخصیت نوجوان بایستی این دوره را مهم تلقی کرده و لازم است از طریق آموزش های لازم و صحیح آنها را هدایت و ارشاد کرد .

وی با اشاره به اینکه نوجوانان در این سن فکر می کنند اتفاقات بد فقط برای دیگران می افتد وفقط دیگران هستند که آسیب می بینند آنها به اندازه کافی عاقل هستند و به خوبی می توانند از مشکلات بگریزند گفت البته این افکار چیزی نیست جز یک توهم مخصوص دوران نوجوانی این توهم میتواند پایه خطرات و انحرافات بسیاری در نوجوانان شود .

آذر نیک پور ادامه داد الگو های رفتاری مهم و تاثیر گذار دراین دوره شکل می گیرد و نوجوان جایگاه خویش را در خانواده ،جامعه ودوستان تعیین میکند .عوامل اجتماعی اقتصادی ، خانوادگی نقش مهمی در جهت گیری رفتاری افراد به عهده دارد اغلب نوجوانان با خانواده ،بستگان و مربیان دچار چالش میشوند و فشار این مشکلات آنها را در مرحله تصمیم گیری به سمت عوامل پر خطر میکشاند .

وی تاکید کرد: خانواده ها برای حفظ سلامت جسم و روح نوجوانان لازم است از عوامل پر خطر این دوره آگاه شوند چرا که در دوره نوجوانی پایه و اساس زندگی آینده نوجوان شکل می گیرد و همچنین عدم نظارت خانواده ها و اثرات برخی رفتارهای نا صحیح آنان بر نوجوانان را از عوامل مهم گرایش فرزندان به مخاطرات دوره نوجوانی دانست و جدی نگرفتن رفتارهای پر خطر که معمولاُظاهر تفریحی و سرگرم کننده دارند می تواند خطرات و پیامدهای زیانبار و غیر قابل جبران داشته باشد.

آذر نیک پور با بیان اینکه عوامل پر خطر شامل رفتارها ، مکانها ،موقعیت ها ،ابزارها و افراد پر خطر هستند که ممکن است نوجوان آگاهانه یا نا آگاهانه در معرض آنها قرار گیرد افزود: این عوامل ممکن است عوارضی از قبیل گرایش به خشونت، پرخاشگری ،گرایش به مواد مخدر،الکل ،گرایش به رفتارهای مغایر با سلامت سلامت عمومی جامعه مانند رانندگی خطرناک، رابطه ناسالم با جنس مخالف ،استفاده از ابزار آلات پر خطر مانند چاقو پنجه بوکس، گرایش به شبکه های ماهواره ای وبازیهای ناسالم رایانه ای و موبایلی  شرکت در گروهای منحرف و مخرب اجتماعی  گرایش به استفاده از مد، آرایش ولباسهای نامناسب را به دنبال داشته باشد .

وی اظهار داشت: با آموزشهای جامع و پیگیربه نوجوانان در رابطه با شایعترین رفتارهای پر خطر وهمچنین به والدین آنها در رابطه با روش های صحیح فرزند پروری و چگونگی کنترل و راهنمایی آنها میتوان این آینده سازان را از خطرات مصون داشت .

گفتنی است، والدین باید با فراهم کردن محیط امن وصمیمی و در میان گذاشتن تجربیاتشان با آنها از تشویش این دوران کم کنند تا نوجوان از عوامل پر خطر در امان بماند.

انتهای پیام/

نظرات بسته شده است.