تاريخ انتشار :جمعه 14 آوریل 2017.::. ساعت : 11:46 ق.ظ
فاقدديدگاه

روحانی در مناظرات انتخاباتی بی‌پرده با مردم سخن بگوید

کمی بیش از یک ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده و کم و بیش وضعیت آرایش سیاسی دو جناح مشخص شده است و در این بین اصولگرایان وضعیت پیچیده‌تری را نسبت به رقیب از سر می‌گذرانند. بسیاری از طیف‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب روحانی اصرار بر کاندیداتوری ابراهیم رییسی دارند اما تلاش‌های جمنا به عنوان سازوکار وحدت اصولگرایان برای معرفی کاندیدای واحد اصولگرا بی‌نتیجه ماند. مطابق با پیش‌بینی سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دو قطبی انتخابات آتی بر محور حسن روحانی و ابراهیم رییسی شکل خواهد گرفت. او معتقد است هر چه انتخابات جدی‌تر شود، مشارکت مردمی پای صندوق‌های رای افزایش خواهد یافت و این امر به نفع روحانی تمام خواهد شد.
** تحلیل‌تان از آرایش انتخاباتی چیست؟ فکر می‌کنید انتخابات چند قطبی می‌شود؟با ورود آقای رییسی به انتخابات، صف‌بندی‌های انتخاباتی نسبت به قبل جدی‌تر شکل خواهد گرفت و دو قطبی ایشان با آقای روحانی آرایش اصلی انتخابات را تشکیل خواهد داد. در عین حال احتمال می‌دهم که حلقه آقای دکتر احمدی‌نژاد صرف نظر از اینکه کاندیدای مورد نظرشان بتواند وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود یا خیر، با استفاده از سازمان رایی که دارد، ضلع سومی با تکیه بر گفتمان و مواضع سیاسی‌شان شکل دهند. چنانچه این احتمال تحقق پیدا کند، این ضلع سوم با دو ضلع اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دارای مرزبندی معینی خواهد بود.
** ابراهیم رییسی اعلام کاندیداتوری کرده است. موضع و واکنش اصلاح‌طلبان نسبت به کاندیداتوری ایشان چیست؟آقای دکتر عارف به عنوان رییس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان حدودا در پایان سال ٩۵ اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های شکل گرفته از سوی بخش‌های مختلف اصولگرایی در جهت ایجاد همبستگی و انسجام اصلاح‌طلبان به نتیجه برسد تا برخلاف سال ٩٢ شاهد حضور منسجم اصولگرایان در صحنه باشیم. نظر شخصی‌ام این است که آقای رییسی نمایندگی اکثریت ظرفیت اصولگرایی را در رقابت‌های انتخاباتی داشته باشد. صرف نظر از سایر ابعاد موضوع و آثار و پیامدهای آن نفس تحقق اجماع و وحدت جریان رقیب روی یک فرد از جهت اینکه می‌تواند کمکی در جهت سامان یابی بیشتر اصولگرایی باشد و می‌تواند باعث ایجاد فضای جدی، رقابتی، زنده و پویای انتخاباتی شود، به عنوان یک رویداد مثبت قابل تقدیر است.
در این صورت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تلاش‌های جدی‌تر، خود را برای انتخابات آماده کنند. جریان اصلاحات در دفاع از آقای روحانی و در مواجهه با آقای رییسی و جریان سیاسی پشتیبان او به تاسی از اخلاق اسلامی و مرام اصلاح‌طلبی نه تنها به تخریب رقیب نمی‌پردازد بلکه در عمل به گفته تاریخی سید محمد خاتمی که گفتند «زنده باد مخالف من» تکریم رقیب را سرلوحه خود قرار خواهد داد.
باید تلاش کنیم با رعایت حقوق رقیب و در یک رقابت برادرانه برای خدمت بیشتر به نظام رقابت‌ها را با هدف برد-برد دنبال کنیم. در صورتی که متولیان امر انتخابات، امنیت و نظم کشور را به نحو مطلوبی مدیریت کنند، می‌توانند خلق‌کننده انتخاباتی با شور و نشاط همراه با افزایش مشارکت مردمی باشند. مسوولان بخش نظارتی باید با اجرای مُر قانون تلاش کنند تا نهایت بی‌طرفی و در عین حال تدبیر را به نمایش بگذارند. به شرطی که رسانه ملی و سایر تریبون‌های تغذیه شده از منابع بیت‌المال در ایام تبلیغات رسمی با پرهیز از ورود به رقابت‌های جریانی و جناحی به نمایندگی از حاکمیت جمهوری اسلامی بی‌طرفانه و عادلانه عمل کنند و فضایی را ایجاد کنند تا مردم بتوانند به صورت آزادانه به نامزد مورد نظر خود رای دهند. در این صورت به نظر من استحکام نظام اسلامی برای رویارویی با چالش‌های داخلی و بین‌المللی بیش از پیش خواهد بود.
** مشارکت مردمی در انتخابات آتی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا با حضور رییسی مشارکت مردم بیشتر می‌شود؟بر اساس تجربه باور دارم که بین میزان رقابتی بودن صحنه انتخابات و ضریب مشارکت عمومی مردم در این صحنه سیاسی رابطه مستقیمی وجود دارد. به این معنا که هر چه رقابت‌ها جدی‌تر باشد، شور و نشاط و پویایی بیشتری در عرصه رقابت‌ها مشاهده خواهد شد و در این صورت با توسعه قابل توجهی که در حوزه ارتباطات اطلاع‌رسانی حاصل شده بخش بیشتری از صاحبان رای پای صندوق خواهند آمد.
** هزینه-فایده‌های کاندیداتوری رییسی برای روحانی چیست؟رویارویی یک رقیب با حمایت اکثر ظرفیت‌های اصولگرایی با آقای روحانی، ایفای نقش کاندیداتوری ایشان را حساس‌تر و دشوار‌تر خواهد کرد. به نظر من این عامل می‌تواند طرفداران آقای روحانی را از خوش‌بینی‌های مضر و ساده‌انگاری‌های ذهنی نجات دهد. از طرفی حضور رییسی در قامت کاندیدای واحد جریان اصولگرایی برای آقای روحانی این فرصت را ایجاد می‌کند که ضمن ارایه مواضع گفتمانی و کارنامه عملکردی ۴ ساله خویش در مقام پرسشگر نسبت به نقاط قوت و ضعف اصولگرایان وارد شود. در سال‌های اخیر به ویژه دولت احمدی‌نژاد و ١٢ سال در اختیار داشتن اکثریت کرسی‌های مجلس اصولگرایان کاستی‌هایی داشتند که آقای روحانی با ابتکار عمل بیشتری می‌تواند در مناظره‌ها و رقابت‌های انتخاباتی بروز و ظهور پیدا کند.
در مجموع فکر می‌کنم که فرصت‌هایی که با حضور آقای رییسی در انتخابات در مقابل آقای روحانی قرار خواهد گرفت، نسبت به تهدیدها بیشتر خواهد بود و منافع اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و آقای روحانی در یک هماوردی جدی انتخاباتی به نحو بهتری تامین خواهد شد. البته طبیعی است که اصلاح‌طلبان، آقای روحانی و ستاد انتخاباتی‌اش در مقابل نقاط ضعف عملکردی دولت یازدهم نیز در شرایط پیچیده‌تری قرار خواهند گرفت. در این صورت جریان فکری و تبلیغاتی آقای روحانی با ارایه گزارش از بخش اجرا شده وعده‌های انتخابات سال ٩٢ مثل به ثمر نشاندن برجام، برگرداندن آرامش به منظومه مدیریت داخلی کشور، پایان دادن به دوره تورم بالا و رکود اقتصادی و گشایش‌های دیگر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند وارد عرصه رقابت‌ها شود. روحانی باید به نحو علمی و خردگرایانه به تبلیغ بپردازد و در مورد آن بخش از عدم توفیقات دولت ضمن اذعان به وجود نارسایی‌ها به صورت صریح و بی‌پرده آن موانع و سنگ اندازی‌های بیرون از دولت را نیز به صورت شفاف برای مردم بیان کند.

نظرات بسته شده است.