تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 19 اکتبر 2017.::. ساعت : 12:48 ق.ظ
فاقدديدگاه

نشانه جغرافیایی ملی ورنی مغان، بین المللی می شود

به گزارش شهریمیز  علیرضا دباغ عبداللهی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل افزود: برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی از سطح کشور ۵ پرونده برای ۵ رشته صنایع دستی انتخاب شده است که استان اردبیل نیز جزو ۵ استان منتخب بوده و پرونده ورنی مغان را برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی آماده می کند .

وی استان اردبیل را در سالهای اخیر پیشرو در اقدامات بنیادی و زیر ساختی  حوزه صنایع دستی عنوان کرده  و اخذ نشانه های ملی و بین المللی را از امور پر اهمیت  و ضروری  برای حضور مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی دانست  .

معاون صنایع دستی استان اردبیل، حضور اردبیل در کنار استان های اصفهان، کرمان، یزد و کردستان برای جهانی کردن نشانه های جغرافیایی اش را حاکی از تخصص و علاقمندی کارشناسان حوزه صنایع دستی اردبیل در تهیه پرونده های مربوط دانسته و گفت : برای تهیه پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین المللی پرونده ای کامل به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول، روش ها و تکنولوژی تولید، تحلیل و تجزیه رنگها و نقوش، مواد اولیه، میزان فروش، صادرات، شاغلین، تولید سالانه و مجوزهای صادره و دهها عنوان دیگر در محدوده زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ آماده و ارایه خواهد شد .

دباغ عبداللهی افزود: ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می شود نوعی سوماک است که بدون مراجعه به نقشه عموما توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس آباد، بیله سوار و گرمی، مشگین شهر،نمین و عنبران بافته می شود و سالانه در استان اردبیل بیش از ۱۰ هزار بافنده قریب به ۶۰۰ هزار متر مربع ورنی تولید می کنند .

وی گفت: ورنی زیراندازی دلربا و سحر انگیز است که امروزه در طراحی چیدمان منازل مدرن ایرانی، آسیایی و اروپایی می توان دید.

وی از آماده شدن سه پرونده ثبت نشانه ملی جغرافیایی معرق نمین، مرصع سنگ خلخال و ملیله نقره اردبیل نیز خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال این پرونده ها به نتیجه برسند .

 

نظرات بسته شده است.