تاريخ انتشار :جمعه 19 فوریه 2021.::. ساعت : 2:14 ق.ظ
فاقدديدگاه

نامه رسیده : نماینده محترم ! مجدانه از جان و حق مردم دفاع نمایید و بدانید خداوند ناظر بر اعمال شماست و مردم نیز؛ سره از ناسره تمیز می نمایند.

فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به ارس سرازیر و موجب آلودگی آب این رودخانه می شود. 
“نامه سرگشاده”
جناب آقای عباس جهانگیرزاده؛ نماینده محترم مردم شریف شهرستان های پارسآباد، بیله سوار، اصلاندوز مغان در مجلس شورای اسلامی
با سلام
 احتراما نظر به اینکه چندین دهه است که شائبه ی آلودگی رودخانه #آراز به پساب کارخانه های صنعتی #ارمنستان، موجب نگرانی، استرس و اضطراب مردم جلگه ی وسیع مغان شده است و برحسبِ مواضع صریح برخی وزراء ، نمایندگان مجلس و سایر مدیران نسبت به آلوده بودن رودخانه آراز و با توجه به اینکه؛ بارها در نطق ها و نشست های خود، بر اینکه عشایرزاده، کشاورززاده می باشید، می بالید و بر آن تاکید می نمایید.
متاسفانه ؛ جان، محصولات زراعی، باغی، دامیِ همان عشایر و کشاورزانی که خود را از یک جنس می دانید، در خطر بیماری، خسارت، آفت و خسران است.
جناب جهانگیرزاده ؛ با مطالعه مواضع نمایندگان و مسئولان در این رابطه، متاسفانه جانِ صدهها هزار از هموطنان  مورد تهدید قرار گرفته و در صورت صحت موارد مطروحه، چه بسا  انسان های بی شماری تا به امروز جانشان را از دست داده اند یا به بیماری های مختلفی مبتلا شده اند. لیکن ؛ بنا به حیاتی بودن مساله، انتظار می رود بعنوان وکیل مردم در خانه ملت، به این مورد بی توجه نباشید و مجدانه و مقتدرانه از جان و حق مردم دفاع نمایید و در رابطه با سلامتی مردم، هیچ تعارف و ملاحظه ای با هیچ مسئول و سیاستمداری یا احتمالا گروهی سیاسی کارِ محافظه کار نداشته باشید و خداوند ناظر بر اعمال شماست و مردم نیز؛ سره از ناسره تمیز می نمایند.
شایان ذکر است؛ در همین رابطه به ابراز نگرانی برخی مسئولان ذیلا اشاره شده که در جای خود؛ سندی بر حیاتی بودن مساله است؛
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سال ۹۸ در دیدار با نخست وزیر  وقت ارمنستان بر رفع آلودگی رودخانه ارس  تاکید کرده است.
یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌ شرقی در پایان نشست(سال ۹۸) کارگروه مشترک ایران-ارمنستان پیرامون پالایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه ارس گفت: طرف ارمنی ضمن قبول مسئولیت، متعهد به اصلاح و ترمیم تاسیسات به هدف حذف کامل تخلیه‌ها تا سال ۲۰۲۱ شده است
حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در سال ۹۴در اظهارنظری با اشاره به این که رودخانه ارس به دلیل ورود پساب های صنعتی از سمت جمهوری ارمنستان به شدت با مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مواجه شده است گفته بود که پس از مدت ها مذاکره با طرفین ارمنستانی بالاخره با قبول ایجاد آلودگی مکلف به رفع این معضل زیست محیطی شدند.
نادر قاضی‌پور، نماینده سابق ارومیه :رهاسازی پساب‌های ارمنستان به رودخانه آراز صحت دارد. این موضوع سیاسی نیست و پیشتر نیز وجود داشته است اما به دلیل سهل‌انگاری ما، ارمنستان پررو شده است.
شکور پورحسین ، نماینده سابق پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی ، طی اظهار نظری در سال ۹۶:
«شاهد شیوع سرطان گوارشی در شمال استان هستیم. گمانه‌زنی‌ها گواه این موضوع است که حجم بالای فلزات سنگین رود ارس به دلیل پسماند صنعتی ارمنستان منجر به شیوع سرطان شده است».
دکتر افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در باکو و کارشناس حوزه قفقاز، سال ۲۰۱۷ در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» نسبت به نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای “قدیمی و غیراستاندار” مذکور به رود ارس و تاثیر آن بر شمال غرب ایران هشدار داد.
کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل و نیر و نمین و سخنگوی فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی  در سال ۹۴ بیان نمود؛ فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به ارس سرازیر و موجب آلودگی آب این رودخانه می شود.
 پیرموذن : این نیروگاه را یکی از خطرناکترین ایستگاه ها می باشد.
وی ادامه داد: این پساب ها حاوی فلزات سنگین بوده و می تواند یکی از عوامل شیوع سرطان در منطقه مغان و اردبیل شود.
  🔹طرفه آنکه ؛ از آنجا که آب مورد نیاز تمامی مردم مغان از رودخانه آراز تامین می گردد، لذا انتظار می رود؛ جنابعالی در حل این معضل اساسی پیشقدم باشید و با همفکری و تلاش سایر نمایندگان استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل، خطر و نگرانی را از مردم دور گردانید.
البته این مهم؛ زمانی منتج به نتیجه خواهد شد که؛ کارگروهی کاربلد، متخصص طی آزمایش ها و تست های متعدد، بصورت کاملا کارشناسانه و علمی، سندی متقن و مدارکی مستدل در اثبات عدم آلودگی رودخانه آراز به پساب کشور ارمنستان، ارائه دهند.
و من الله التوفیق
✍سلیمان علیزاده
فعال اجتماعی
۹۹/۱۱/۳۰

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.