تاريخ انتشار :جمعه 26 ژانویه 2018.::. ساعت : 1:12 ق.ظ
فاقدديدگاه

میزان ورودی زندان‌های استان اردبیل ۱۳ درصد افزایش یافت

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، کمیته ساماندهی امور زندانیان استان اردبیل با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و معاونان قضایی دادگستری اردبیل، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و دیگر اعضای این کمیته در محل دادگستری استان اردبیل تشکیل شد.

عمده مباحث مطرح شده در این کمیته با محوریت کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوده و مسئولان و متولیان امر راهکارهای کاهش جمعیت زندان‌های استان را ارائه دادند و در این زمینه بحث و بررسی های لازم انجام شد.

افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی اردبیل

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در این جلسه اظهار داشت: تاکنون اقدامات مطلوب و مناسبی در زمینه ساماندهی امور زندانیان توسط اعضای کمیته انجام شده و فعالیت‌ها در این حوزه چشمگیر بوده که باید تلاش و جدیت بر تداوم این تلاش‌ها و اقدامات باشد.

حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی با اشاره به مصوبات و دستورالعمل‌های مطرح شده در جلسات گذشته کمیته ساماندهی امور زندانیان استان بیان کرد: باید تلاش و محوریت اصلی برگزاری این جلسات به کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان منجر شود چرا که این امر از اولویت‌های مهم در استان بهشمار می‌رود.

وی افزود: هدفگذاری مهم و اساسی دستگاه قضا بر کاهش جمعیت کیفری از زندان‌ها بوده که در این راستا نیز اقدامات اساسی انجام شده که با تداوم این اقدامات در تلاش هستیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یافته و جمعیت کیفری زندان‌ها را کاهش دهیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی تصریح کرد:‌ با وجود این افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی نسبت به سال‌های گذشته اما با اعمال مجازات‌های جایگزین حبس  سعی در کاستن بار ورودی به زندان‌ها هستیم.

قاصدی با اشاره به آمار زندانیان مالی و زندانیانی که شرایط استفاده از آزادی مشروط و تعلیق را دارند، گفت: اعطای تسهیلات قانونی برای زندانیان جرایم مالی غیرعمد به ویژه بدهکاران بانکی و استفاده حداکثری از ظرفیت تاسیسات حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد.

آزادسازی زندانیان مالی اردبیل نیازمند مشارکت خیرین است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز در این کمیته با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های استان اردبیل اظهار کرد: به منظور رسیدگی به شکلات مددجویان زندان‌های استان بازرسی‌ها و نظارت‌های دوره‌ای و مستمر از زندان‌های اردبیل انجام شده و به امور زندانیان رسیدگی می‌شود.

ناصر عتباتی بیان کرد: قضات دستگاه قضا تلاش می‌کنند تا با رسیدگی لازم به مشکلات و مسائل زندانیان در زمینه رفع آنها اقدام کنند که این امر می‌تواند با حل این مشکلات تا حدودی زمینه‌ساز کاهش جمعیت کیفری از زندان‌های استان شود.

وی در مورد تعیین تکلیف زندانیانی که به سبب نامشخص بودن رد مال در زندان‌ها به سر می‌برند، گفت: تحقق وظیفه ذاتی دستگاه قضا و اجرای مفاد نامه‌ای که از سوی ریاست سازمان زندان‌های کشور صادر شده بود، تعداد قابل توجهی از زندانیانی که مورد محکومیت آنها به اتمام رسیده و به خاطر نامعین بودن رد مال در حبس بودند با کمک خیرین و مساعدت‌های مقامات قضایی استان تعیین تکلیف و آزاد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل با تاکید بر اینکه این روند را تا آزادی تک تک این افراد به جد پیگیری می‌کنیم، گفت: برای تحقق این امر نیازمند همکاری و مشارکت هر چه بیشتر خیرین هستیم که امیدواریم با توسعه همراهی های خیرین بتوانیم در این حوزه گام‌های جدی برداریم.

عتباتی در مورد آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و مالی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون در مناسبت های مختلف شاهد آزادسازی تعدادی از زندانیان این گونه جرائم بودیم که با مشارکت هر چه بیشتر خیرین می‌توانیم زمینه آزادی تعداد بیشتری از این افراد را فراهم آورده و بتوانیم آنها را به کانون خانواده باز گردانیم.

۱۴۳۰ زندانی جرائم مالی و غیرعمد در اردبیل آزاد شدند

مدیرکل زندان‌های استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: با اقدامات و پیگیری‌های لازم در ۹ ماهه نخست امسال 624 نفر از زندانیان جرائم مالی و غیرعمد با تلاش شوراهای حل اختلاف و ۲۷۵ نفر با مساعدت‌های ستاد دیه استان از زندان‌های اردبیل آزاد شده‌اند.

مراد فتحی با بیان اینکه در مجموع تعداد یک هزار و ۴۳۰ مورد آزادی از زندان‌های استان را شاهدبودیم، تصریح کرد: استان اردبیل با 11 درصد زندانی تحت قرار رتبه نخست را در بین زندان‌های کشور کسب کرده است.

وی در مورد جمعیت زندانیان استان بر اساس نوع جرم گفت: جرایم مربوط به مواد مخدر، جرایم مالی و سرقت به ترتیب جزء بیشترین تعداد جمعیت در زندان‌های استان هستند که انتظار می‌رود در این زمینه اقدامات لازم انجام شود تا شاهد کاهش این زندانیان در استان باشیم.

مدیرکل زندان‌های استان اردبیل بیان کرد: کمبود اشتغال در استان، افزایش شغل‌های کاذب، پایین بودن سطح درآمد و برخی عوامل دیگر در سطح استان به طور قطع در افزایش تعداد زندانیان با جرایم مواد مخدر و مالی بی‌تاثیر نبوده و این امر زنگ خطری برای مسئولان استان است تا تمهیداتی در این خصوص اتخاذ کنند.

فتحی از رشد ۲۲ درصدی بازدید قضات از زندان‌های استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و افزود: هر چند میزان ورودی به زندان‌های استان در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته با حمایت‌های مقامات قضایی و افزایش دیدارهای چهره به چهره با مددجویان و اجرای مفاد مصوبات جلسات ساماندهی، امیدواریم تا پایان سال شاهد کاهش چشمگیر این آمار باشیم.

وی با اشاره به اراده مصمم قضات در تسهیل و تسریع رسیدگی به مشکلات زندانیان و توجه ویژه به بحث کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها اظهار کرد: با اجرای هر چه بهتر و دقیق‌تر مصوبات و دستورالعمل‌های قضایی، شاهد تحولی در بحث کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های اردبیل بودیم.

نظرات بسته شده است.