تاريخ انتشار :سه‌شنبه 9 می 2017.::. ساعت : 6:48 ق.ظ
فاقدديدگاه

حرکت درمسیر دین منجر به نشاط حقیقی می شود/ الگوی تعامل در خانواده

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار مهر، نشست «تعامل در خانواده» با حضور حجت الاسلام سیدحسین مومنی در مجتمع جعفری اسلامی ظهر امروز برگزار شد.

حجت الاسلام مومنی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه برای پیشرفت مادی و معنوی ما نیازمند برنامه جامع و الگوی مناسب هستیم گفت: اولین قدم در پیشرفت مادی و معنوی برنامه جامع و هدفمند است. اگر زندگی انسان بر اساس برنامه باشد امکان پیشرفت وجود دارد در غیر این صورت انسان به تحیر و تذبذب دچار می شود.

وی در مورد خصوصیات برنامه مناسب گفت: باید از برنامه ای استفاده کنیم که جامعیت و کلیت داشته باشد و قابل نقض نباشد. در این برنامه نباید جنسیت مطرح باشد و همچنین نباید محود به زمان و مکان خاص شود. یعنی برنامه ما باید فراگیر باشد.

این کارشناس دینی ادامه داد: برنامه و قانون با این ویژگی در قرآن و روایات وجود دارد. هر کس بر این اساس عمل کند به مطلوب و مقصود خواهد رسید. هر چه نقل می شود اگر بر گرفته از قرآن و روایات باشد مورد اعتنا و موثر است و هرچه غیر از آن مضر است.

حجت الاسلام مومنی گفت: ما نیازمند الگوی مناسب نیز هستیم. الگو کسی است که هیچ نقطه تاریک در پرونده او نباشد. حضرت صدیقه طاهره(س) برای مرد و زن ما و برای تمام شئونات زندگی ما الگوست.

وی ادامه داد: اگر کسی در این مسیر قدم بردارد به نشاط حقیقی می رسد. من در سفری که به پایتخت اوکراین داشتم قرآن درمانی دیده ام. این در حالی است که در ایران برخی مشاورها موسیقی ترویج می دهند. باید گفت موسیقی فرد را در دغدغه های ذهنی قرار می دهد و از هدف اصلی باز می دارد.

این کارشناس دینی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تشکیل، تثبیت و رشد و توسعه خانواده سه عامل مهم در مورد خانواده است. شما باید نسبت به امر ازدواج مشوق و مبلغ باشید. آرامشی که باید جوان ما از آن برخوردار باشد با ازدواج میسر است. متاسفانه تعبد زن نسبت به شوهر و تعهد مرد نسبت به زن در جامعه امروز ما کم شده است.

وی افزود: اخیراً در یکی از دانشگاه های آمریکا تحقیقی شده است مبنی بر اینکه با هر نگاه محرکی که زن و مرد به هم یم کنند هورمونی در بدن منتشر می شود که عامل پیری زود رس و بسیاری از مشکلات دیگر است. لذا قرآن به مسئله کنترل نگاه تاکید فراوان داشته است.

وی ادامه داد: تثبیت و تحکیم خانواده محبت می خواهد. مرد به تنهایی قدرت ندارد و هر مرد موفق یک زن ایثارگر به همراه خود داشته است.

مومنی گفت: امیرالمومنین در نهج البلاغه بر محبت بین اعضای خانواده تاکید می کند. پدر و مادر باید برای فرزندان خود شخصیت قائل شوند و هریک از آنها باید جایگاه خود را در خانواده حفظ کند.

وی در پایان اظهار داشت: توسعه خانواده و تاکید بر فرزندآوری باید مورد توجه قرار گیرد. روزی ما دست دولت ها نیست بلکه دست خداست. مادر باید فکر خود را معطوف به تربیت کند  و پدر باید برای کسب روزی حلال تلاش کند. کسی منکر مشکلات اقتصادی نیست ولی تدبیر این امر دست خداست. قران می فرماید «و من یتوکل علی الله فهو حسبه»

نظرات بسته شده است.