تاريخ انتشار :دوشنبه 6 نوامبر 2017.::. ساعت : 8:24 ب.ظ
فاقدديدگاه

۱۱ اثر منقول فرهنگی و تاریخی اردبیل به ثبت ملی رسید

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، کریم حاجی‌زاده صبح امروز در جلسه بررسی ثبت آثار تاریخی اردبیل اظهار داشت: ۱۱ اثرمنقول فرهنگی و تاریخی اردبیل به ثبت ملی رسید که این آثار در کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بررسی شده و با ثبت ملی آن موافقت شد.

وی افزود: این آثار شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شماره اموال ۱۱۲، صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل صفوی معروف به ختایی با شماره اموال ۱۱۳، کاسه زرین فام با شماره اموال ۲۴۸۲ و کاسه چینی آبی و سفید با شماره اموال ۲۹۶۷ است.

حاجی‌زاده کرد: علاوه بر این آثار طاس مسی قلم زنی شده، کاسه آبی و سفید، شمعدان بشقابی دامن‌دار، گلدان یکرنگ فیروزه‌ای یک، گلدان یکرنگ فیروزه‌ای دو، پیاله و سرپوش سفالی، قدح سفالی آقکند و کاسه یکرنگ فیروزه‌ای در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: آثار منقول ثبت شده استان در فهرست آثار ملی در دو دسته آثار فرهنگی و تاریخی مجموعه مذهبی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و آثار مکشوفه از کاوش‌های باستان شناختی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت‌الله مروج امام جمعه فقید اردبیل در سال ۵۸ است.

وی با بیان اینکه از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین  اردبیلی دو اثر برجسته شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی و صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل ختایی به ثبت ملی رسیده است، گفت: این آثار به لحاظ هنری و شیوه ساخت از نفایس تاریخ هنر ایران در دوره‌های آل جلایر و صفویه در دارالارشاد اردبیل به شمار می‌روند.

حاجی‌زاده در مورد مابقی آثار به ثبت رسیده افزود: ۹ اثر دیگر ثبت شده از داده‌های باستان‌شناسی محوطه خانه تاریخی زنده‌یاد آیت‌الله مروج است و در طیفی از آثار فلزی تا سفالینه قرار می‌گیرد که این آثار از جمله مدارک ارزشمند باستان‌شناسی و آثار منحصر به فرد هنری شهر اردبیل در عصر صفویه تا دوره سلجوقی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: این آثار تحت حمایت قانون و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به آسیب یا خدشه به آن شود، طبق قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

 

نظرات بسته شده است.