تاريخ انتشار :دوشنبه 23 سپتامبر 2013.::. ساعت : 6:17 ق.ظ
فاقدديدگاه

سوال مهر ریس جمهور : اگر پدر شما رئیس جمهور باشد، چه اقدامی را به وی توصیه می‌کنید

rohanyحسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمه‌‌الزهرا (س) واقع در منطقه 18، یافت آباد تهران گفت: آغاز سال تحصیلی را به همه دانش‌آموزان، معلمان، فرهنگیان و خانواده‌هایی که به مدارس کشور برای آینده فرزندانشان چشم دوخته‌اند تبریک می‌گویم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بی‌تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم است که علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست؛ ما برای ایران آینده و آینده ایران در این مدارس باید تلاش کنیم.

روحانی با اشاره به اهمیت مدرسه به عنوان یک محیط اجتماعی برای فرزندان جامعه اسلامی گفت: محیط خانواده یک محیط عاطفی است و لذا کودک در این محیط با واقعیت‌های جامعه‌اش کمتر آشنا می‌شود. بنابراین اولین محیطی که فرزندانمان با جامعه واقعی نزدیک و آشنا می‌شوند محیط مدرسه است.

وی افزود:‌در این محیط است که دانش‌آموز هم سن و سالان خود و نیازها و عواطف گوناگون را مشاهده می‌کند و برای اولین بار تنوع انسان‌ها و نیازهای آنها را می‌بیند.

روحانی در ادامه گفت: نیازها و مطالبات همه انسان‌ها تقریبا بی‌پایان است و امکانات و منابع در هر جامعه‌آی محدود و اینجاست که تعارض مطالبات و خواست‌ها با امکانات موجود آغاز می‌شود، بنابراین در این شرایط نیاز به مقررات و قانون به وجود می‌آید.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اهمیت آموختن قانون و قانونمداری در مدرسه تاکید کرد: ‌آشنایی با قانون و قانونمداری از مدرسه آغاز می‌شود و در این محیط است که همه دانش‌آموزان با حقوق و تکالیف خود در جامعه آشنا می‌شوند.

روحانی در ادامه با توصیه به دانش‌آموزان و معلمان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید بدانند از حق آموختن به شکل مساوی برخوردارند و بدانند همه آنها صاحب احترام و کرامت هستند.

وی در ادامه گفت: دانش‌آموزان باید بدانند که همه از امکانات مدرسه به صورت مساوی برخوردارند و باز هم بدانند که همه آنها از حق یکسانی برای استفاده از عواطف معلم و مدیر بهره‌ می‌برند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه معلمین و همه مسئولین آموزش و پرورش باید بدانند نگاهشان باید نسبت به دانش‌آموز یکسان باشد و به هیچ وجه نباید تفاوتی به نام نژاد،‌چهره، قیافه، و تعلق به گروه سیاسی در محیط آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

روحانی گفت: تمام دانش‌آموزان تا پایان تحصیل باید از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار باشند هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش‌آموزان توهین کند. با لحن و کلام درشت با دانش‌آموزان سخن بگوید.

وی با بیان اینکه اهانت به دانش‌آموز اهانت به کل ملت ایران است، ‌گفت: تمام دانش‌آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند. من از تنبیه جسمی سخن نمی‌گویم که قطعاً وجود ندارد که خدای ناکرده اگر در گوشه‌ای از کشور دولت تدبیر و امید با آن مواجه شود، با اشد وجه با آن برخورد می‌کند.

به گفته رئیس‌جمهور دانش‌آموزان باید به حقوق‌شان آشنا باشند البته در کنار تکالیف‌شان تکالیفی همچون نظم در کلاس، احترام به معلم،‌ درست درس خواندن و احترام به همکلاسی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ دانش‌آموزی حق ندارد با همکلاسی خود به دعوا و مشاجره بپردازد، گفت: باید بداند اگر از مسیر اعتدال و  اخلاق فاصله بگیرد آثار و تبعات آن را می‌بیند. باید بداند تخلف از قانون تبعات دارد باید بداند اگر حقش تضییع شد حق دارد اعتراض کند.

به گفته رئیس‌جمهور دانش‌آموز باید بداند اگر حقش تضییع شد حق دارد اعتراض خود را به معلم مطرح کند. اگر تاثیر نداشت باید بداند می‌تواند با مدیر مدرسه مطرح کند و اگر موثر نبود باید بداند که می‌تواند اعتراض خود را در مناطق مطرح کند.

روحانی تاکید کرد:‌ حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و ما باید از مدرسه آغاز کنیم این موضوع می‌تواند جامعه را به سمت قانون‌مداری سوق دهد.

وی با بیان اینکه سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانون‌مداری است، گفت: استبداد و خودکامگی در کشور از قانون‌گریزی شروع می‌شود.

رئیس‌جمهور از فرهنگیان خواست کمک کنند در محیط مدرسه دانش‌آموزان بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی خود آشنا شوند. باید دانش‌آموزان با قانون، تکلیف، وظیفه و حق و حقوق خود آشنایی بیشتری پیدا کنند.

روحانی خواستار تشکیل زنگ کتاب در مدارس شد و گفت: مدارس باید ساعاتی را در طول ماه یا هفته به کتاب‌ خواندن و کتابخوانی و توضیح آنچه در کتاب دانش‌آموز قرار دارد، اختصاص دهند.

وی تصریح کرد:‌ جامعه ما از کتاب فاصله دارد آشنایی با کتاب باید از کلاس اول شروع شود در کشورهای پیشرفته معمولاً دانش‌آموزان سال‌های اولیه دبستانی هر هفته چند کتاب می‌خوانند و خلاصه کتاب را برای همکلاسی‌ها بیان می‌کنند.

روحانی همچنین از فرهنگیان کشور خواست که فرهنگ شفاهی را به فرهنگ کتبی تبدیل کنند.

به گفته وی بسیاری از مردم خواسته خود را با زبان می‌توانند مطرح کنند اما نمی‌توانند آن را روی کاغذ بیاورند و به همین دلیل حقوق‌شان پایمال می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد که باید زنگ انشا را احیا کنیم و بگذاریم دانش‌آموز در انشایش از معلم و کلاسش در مدرسه نقد کند و در باره بهتر شدن مدرسه‌اش نقد کند. باید اجازه داد دانش‌آموز در انشایش به رئیس‌جمهور انتقاد کند و برای بهتر شدن کشور پیشنهاد دهد و مدرسه نیز این انتقادات و پیشنهادها را به رئیس‌جمهور ارائه دهد.

وی همچنین از فرهنگیان خواست زنگ گفت‌وگو تشکیل دهند و اجازه دهند دانش‌آموزان با یکدیگر گفت‌وگو و مباحثه کنند. نقد کردن از دوران دانش‌آموزی باید آموزش داده شود. کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر بر آن تاکید دارد باید از مدرسه آغاز شود.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم که ساعت گفت‌وگو را در ساعتی از هفته یا ماه بگنجانند و بعد آن را جزو مواد درسی نمره‌دار قرار دهند، ما باید بگذاریم دانش آموزان ما به بحث، گفت‌وگو و تضارب آرا آشنا باشند.

وی با اشاره به طرح سوال مهر در آغاز سال تحصیلی تاکید کرد: قاعدتاً رسم بر این بوده که همه ساله در روز آغاز سال تحصیلی سوالی تحت عنوان سوال مهر مطرح شود و دانش آموزان در این رابطه مطالب یا مقالاتی نوشته و می‌فرستادند. بر همین اساس سوال من از شما دانش آموزان عزیز این است که اگر پدر شما رئیس جمهور باشد، چه اقدامی را به وی توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی و اجتماع جامعه ایران بگستراند.

وی افزود: در ضمن این سوال باید به شما بگویم رئیس جمهور می‌خواهد که شما افتخار کنید که وی را به عنوان پدری برای خود بدانید و ببینید.

به گزارش فارس،روحانی در پایان با ادای احترام به همه دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان گفت، درود و سلام بر همه دانش‌آموزان، معلمان، فرهنگیان و همه کسانی که به علم، علم‌آموزی و یاد دهندگان ارج می‌نهند.

نظرات بسته شده است.