تاريخ انتشار :یکشنبه 9 ژوئن 2013.::. ساعت : 2:10 ب.ظ
فاقدديدگاه

عارف: با رای ندادن وضعیت فعلی تداوم پیدا می‌کند

عارف که در رادیو ایران درباره برنامه‌های خود سخن می‌گفت تأکید کرد: دولت باید برای بیکاری جریمه شود چون اگر جریمه نشود به فکر اشتغال نمی افتد. با تجربه ای که از دولت اصلاحات داریم ایجاد سالانه یک میلیون شغل برای رفع بیکاری شدنی است. اگر از تولید داخلی حمایت شود، شرایط برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شود و از مزیت‌هاي کشور به خوبی بهره بگیریم می‌توانیم منزلت اجتماعی و راحتی را به خانواده‌ها بدهیم.

وی تورم را به عنوان مهمان ناخوانده سفره خانواده‌ها توصیف کرد و متذکر شد: اگر تورم کم نشود و از بین نرود باعث فروپاشی اجتماع مي‌شود. روی چند قلم خوراکی ماهانه ۲۷۰ هزار تومان از جیب مردم خارج مي‌شود ولی یارانه‌ای که به آن‌ها پرداخت می‌شود کمتر از این مبلغ است. قانون هدفمندی یارانه‌ها باید قدرتمندانه ادامه یابد ولی نباید با تورم نیم یا بیش از یارانه‌ها را از مردم بگیریم. قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اجرا شود و به سرانجامی نیک برسد.

معاون اول رییس جمهور در دولت اصلاحات یادآور شد: بیش از ۱۶۰ کشور دنیا تورم زیر ۱۰ درصدی دارند ولی مردم ما در سال‌هاي اخیر تورم زیر ۱۰ درصد را نچشیده اند. رسیدن به تورم زیر ۱۰ درصد از بدیهیات علم اقتصاد است. در دهه ۶۰ هجری شمسی بیشتر کشورها تورم بالای ۲۰ درصد داشتند ولی در سال‌های اخیر اکثر کشورها تورمی کمتر از ۱۰ درصد دارند. به دلیل تورم عرضه کالا با تقاضای کالا تناسب ندارد. اثر کم فروشی یکی دیگر از آثار تورم است. یعنی در کنار افزایش قیمت وزن کالا نیز کم مي‌شود. تورم یک بیماری اقتصادی است و درمان آن نیز کشف شده است. مي‌توان تورم دو رقمی را ریشه کن کرد و تورم را به یک رقم رساند. ما در دوره اصلاحات نشان دادیم که در مهار تورم موفق بودیم و باز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

عارف از مشکل مسکن به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌هاي مردم مسکن یاد کرد و گفت: مسکنی که باید محل آرامش خانواده‌ها باشد این روزها تبدیل به مشکل اصلی خانوار شده است و مشکل اصلی ازدواج و بچه‌دار شدن مسکن است. با قیمت بالای مسکن و وام پایین داشتن مسکن یک آرزو شده است. سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در کشورهای پیشرفته کم‌تر است اما در ایران سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار بیشتر است.

وی درباره راهکار‌های پیشنهای خود جهت حل مشکل مسکن افزود: فروش تدریجی و منظم زمین‌های بدون استفاده سازمان‌ها و بیمارستان‌هاي دولتی و مقاوم سازی بافت فرسوده روستایی و شهری از طرح‌های مدنظر ما است. در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه مسکن را شرکت‌ها و بانک‌ها متقبل مي‌شوند اما در ایران به دلیل نبود ثبات اقتصادی بانک‌ها و سازمان‌ها حاضر به این همکاری نیستند. برای خرید یک ملک در منطقه مرکزی تهران برای یک زوج جوان حداقل ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه لازم است و تنها ۲۰ میلیون از این هزینه از طریق وام به آنها تعلق مي‌گیرد. تهیه باقی این سرمایه برای زوجی جوان سخت و امکان ناپذیر است. ما طرح افزایش مبلغ وام مسکن و همچنین مشارکت بانک‌ها و سازمان‌ها برای خرید مسکن برای مردم را در نظر گرفته ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهری از تبدیل مسکن مهر به مسکن ماندگار به عنوان یکی دیگر از طرح‌هاي خود برای حل مشکل مسکن خانواده نام برد و گفت: مسکن مهر قرار بود باعث ارزان شدن مسکن شود ولی به دلیل برنامه ریزی نادرست و وارد شدن فشار به بانک مرکزی باعث افزایش قیمت مسکن شد. البته مسکن مهر طرح خوبی است که باید با برنامه ریزی تداوم پیدا کند.

عارف با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت ایران را زنان و دختران تشکیل مي‌دهند تأکید کرد: توانمندسازی زنان در کنار مردان باید از دغدغه‌هاي اصلی دلسوزان کشور باشد. آنچه مایه تأسف ما است این است که زنان بیش از مردان در فقر و امنیت اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. در حالی که افزایش کیفیت زندگی آنها باعث ارتقا و بهبود زندگی خانوادگی است. طبق قانون اساسی دولت موظف است حقوق زنان را در همه جهات تأمین کند و تدابیر لازم را برای تأمین و بهبود زندگی آن‌ها در نظر گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۸ میلیون جمعیت ما را زنان خانه دار تشکیل داده اند اما کمترین حقوق مادی ندارند و تضمینی برای آینده اینها وجود ندارد. بیمه تکریم زنان خانه دار یکی از طرح‌هاي لازم است که مي‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و نشاط و امید زنان خانه دار شود. مصر هستم برای میلیون‌ها زن شریف ایرانی خانه داری به عنوان یک شغل حساب آید. نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترویج و برنامه ریزی مشاغل خانگی ساده برای درآمدزایی برای زنان خانه‌دار را یکی دیگر از طرح‌های مدنظر خود ذکر کرد و افزود: تحمیل محدودیت‌هاي جنسیتی در بازار کار برای زنان مشکل ساز است. نزدیک به نیمی از زنان جوان بیکارند و اولویت پذیرش افراد در مشاغل مختلف به مردان اختصاص دارد. اکثر زنان مورد سوء استفاده‌هاي مالی قرار مي‌گیرند.

عارف یادآور شد: سهمیه بندی جنسیتی نیز در سال‌هاي اخیر رواج یافته است. بر اساس کدام قانون و فکری مي‌گوییم که زنان برای برخی رشته‌هاي دانشگاهی مناسب هستند یا نه. طرح تفکیک جنسیتی هم در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که نه تنها موفق نبوده بلکه مخارج و هزینه‌های بسیاری داشته است.

وی تأکید کرد: با طرح تفکیک جنسیتی مخالفم و معتقدم پسران و دختران ما به جد بر رفتار خود آگاهند. زنان امروز به حقوق خود بیش از دیروز آگاهند و از این رو به بهانه‌هاي واهی و کلیشه ای نمی توان آن‌ها را در حاشیه فعالیت‌هاي سیاسی و اقتصادی و علمی نگه داشت. زنان در همه کشورها به عنوان سرمایه‌هاي انسانی بی همتا دیده مي‌شوند. اشتغال زنان ، حمایت از زنان کارگر و کشاورز و حمایت از زنان آسیب پذیر از دیگر طرح‌های ماست. اراده کرده ایم زنان در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند.

این نامزد ریاست جمهوری در بخش پایانی سخنان خود به معرفی و جایگاه اجتماعی خود و خانواده‌اش پرداخت و گفت: من محمدرضا عارف هستم، یک اصلاح طلب، عضو فرهنگستان علوم و عضو دانشگاه صنعتی شریف ، در دانشگاه استنفورد آمریکا دکترا گرفته ام. همسرم پزشک است و یزدی تبار هستم، دیگران مي‌گویند من منظم هستم و اگر حرفی بزنم روی آن مي‌ایستم. سه پسر دارم، سه عروس و یک نوه.

عارف تصریح کرد: برخی از مردم درباره مسائل سال ۸۸ و رد صلاحیت‌ها ناراحتند و من به این مردم حق مي‌دهم و باید کسی پاسخگوی آن‌ها باشد. اما رأی ندادن به نشانه اعتراض درست نیست. رای ندادن مهر تایید زدن بر وضعیتی است که از آن دلخوریم و اینگونه ۴ سال دیگر تداوم پیدا مي‌کند. تأکید مي‌کنم که اصلاح طلبی تداوم دهنده انقلاب اسلامی ایران است و باید در عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشد.

نظرات بسته شده است.