تاريخ انتشار :جمعه 24 نوامبر 2023.::. ساعت : 10:02 ب.ظ
فاقدديدگاه

پیش‌بینی خرید سه هزار و ۵۰۰ تن پنبه‌دانه از کارخانه‌داران مغان

نایب رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال سه هزار و ۵۰۰ تن پنبه‌دانه (تخم پنبه) از واحدهای پنبه پاک کنی منطقه مغان خریداری شود.

به گزارش شهریمیز  محبوب فروزنده در بازدید از یک واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی در منطقه مغان گفت: ۲ هزار تن تخم پنبه تا پایان آبان ماه امسال از واحدهای پنبه پاک‌کنی منطقه مغان خریداری شده و یک هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز در برنامه خرید قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان پنبه‌کار و واحدهای پنبه پاک‌کنی منطقه مغان افزود: تخم پنبه به منظور حمایت از تولیدکنندگان این محصول و به شکل مستقیم از واحدهای پنبه پاک‌کنی به صورت نقدی و بر اساس قیمت مصوب ۲۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم محصول خریداری می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: تخم پنبه خریداری شده توسط خود فروشندگان، به مجتمع دامپروری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تحویل داده شده و پس از فرآوری به مصرف دام موجود در این واحد اقتصادی می رسد.

وی تامین نهاده دامی را از اولویت‌های اساسی مدیریت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه تخم پنبه منبع انرژی، پروتئین و فیبر است، خرید آن با مصوبه هیات مدیره جدید این شرکت، برای اولین بار از کارخانه‌داران منطقه صورت می‌گیرد و چنانچه بیشتر از سه هزار و ۵۰۰ تن نیز موجودی باشد، کشت و صنعت و دامپروری مغان نسبت به خرید آن اقدام خواهد کرد.

فروزنده اضافه کرد: خرید این نهاده دامی، بخشی از نیاز مجتمع دامپروری را در طول یک سال آینده تامین خواهد کرد و این امر تاثیر مستقیمی در بالا بردن میزان تولید شیر خام، پرواربندی و تولید مثل دام‌ها خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، همه ساله با آغاز فصل برداشت پنبه در اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل در اوایل پاییز، محصول برداشت شده تحویل ۹ واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی منطقه شده و در این واحدها عملیات جداسازی محلوج از پنبه انجام می‌شود.

محلوج فرآوری شده در واحدهای پنبه پاک‌کنی منطقه به کارخانه‌های ریسندگی در سایر مناطق کشور ارسال شده و تخم پنبه نیز به عنوان خوراک دام و یا فرآورده مورد نیاز واحدهای روغن‌کشی به فروش می‌رسد.

کشت پنبه در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز، بیله‌سوار و گرمی در منطقه مغان استان اردبیل به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آب کافی از سال‌های دور رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز کشت این محصول گسترش یافته است.

سطح زیرکشت پنبه در استان اردبیل کاهش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد که امسال در ۱۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه مغان پنبه کشت شده و سطح زیر کشت این محصول در استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

تاخیر در پرداخت مبلغ پنبه خریداری شده پارسال، پایین بودن نرخ خرید و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید این محصول از جمله علل کاهش حدود ۳۰ درصدی سطح زیر کشت پنبه در استان اردبیل طی سال جاری بوده است.

با توجه به تداوم عملیات برداشت محصول پنبه تا دی ماه، پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۴۸ هزار تن محصول وش پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت ‌شود.

ارقام مای، لودوز و لیدر پنبه در منطقه مغان کشت شده و هم‌اکنون خرید این محصول توسط ۹ واحد کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود در منطقه جریان دارد.

پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان در سال‌های گذشته تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت اقتصادی بودن کشت سایر محصولات و جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول طی چند سال اخیر کاهش یافته است.

نظر خود را به ما بنویسید.