تاريخ انتشار :یکشنبه 16 آوریل 2023.::. ساعت : 11:12 ب.ظ
فاقدديدگاه

سایه شوم کم آبی در سرزمین چشمه های بهشتی

کاهش پی‌درپی بارش باران باعث خشک شدن و کاهش ارتفاع قسمت‌هایی از سدها و رودخانه های استان اردبیل شده است.

به گزارش ساولالان خبر: مسئولان در نشست «شورای مدیریت منابع استان اردبیل» با هشدار نسبت به کم آبی و خشکسالی ‌در استان اردبیل تأکید کردند.

این جلسه که جهت بررسی منابع آب شمال و مرکز استان با حضور استاندار، دادستان و فرمانداران شمال استان در محل استانداری اردبیل برگزار شد، شرکت کنندگان بر صرفه جویی و اطلاع رسانی تاکید کردند.

ذخایر آب سدهای استان به کمترین مقدار خود رسید

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این جلسه با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت و سال گذشته در سطح منطقه و استان گفت: با توجه به کاهش چشمگیر سطح پوشش برف، آورد رودخانه، مخازن سدهای استان در ماه‌های آینده شاهد افت تراز محسوس خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب مردم مهمترین اولویت شرکت آب منطقه‌ای است عنوان کرد گف: سد یامچی که با کاربری تامین آب کشاورزی مرکز استان احداث شده بود در حال حاضر به اصلی‌ترین منبع تامین آب شرب استان تبدیل شده است.

دکتر علی حیدری ادامه داد: هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد یامچی ۲۶ میلیون متر مکعب است که با پیش بینی ورود ۱۵ میلیون متر مکعب آب به مخزن این سد تا پایان شهریور، در صورت عدم همکاری و تعامل دستگاه‌های دخیل، مردم و بهره‌برداران، در تامین آب شرب مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی استفاده از دانش روز و فرهنگ‌سازی در خصوص مدیریت مصرف بهینه آب را از سیاست‌های اصلی شرکت عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش منابع آب نسبت به سال آبی گذشته شاهد افزایش ۱۲ هزار هکتاری کشت پاییزه در منطقه مغان بودیم.

دکتر حیدری با بیان کاهش ۴۰ درصدی سطح بارش‌ها نسبت به بلند مدت افزود: در حال حاضر شاهد کاهش ۲۵ درصدی روان‌آب‌ها و افت شدید ذخایر مخازن‌ سدهای استان هستیم.

حجم بارش ها در استان ۴۰ درصد کاهش یافت

استاندار اردبیل در جلسه شورای مدیریت منابع آب استان از کاهش ۴۰ درصدی حجم بارش ها نسبت به بلند مدت خبر داد.

سیدحامد عاملی در شورای مدیریت منابع آب استان بیان کرد: فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از آب در کلیه مصارف شرب و کشاورزی لازم بوده و باید با همکاری همه حوزه‌ها، برنامه مدیریت آب استان اردبیل طوری اجرا شود که کم‌ترین مشکل را در این راستا شاهد باشیم.

وی افزود: در اراضی شمالی استان اردبیل به‌دلیل کمبود آب باید سهم شهرستانی مشخص و با توجه به آن سهم، اراضی تحت کشت تعیین شود که این اقدام در مدیریت مناسب وضعیت کم‌آبی تأثیرگذار خواهد بود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: با بررسی و مدیریت منابع آبی و ضرورت کشت دوم، باید اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم ارائه شده و در صورت نبود منابع آبی، پیشگیری از کشت در موعد مناسب اعلام شود و همچنین تولید محصولات استراتژیک با هدف جلوگیری از هدررفت آب در اولویت باشد.

عاملی ادامه داد: با توجه به کاهش ۴۰درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت، لازم است مردم از طریق رسانه‌ها از وضعیت بارش‌ها و کم‌آبی حاکم بر استان اردبیل مطلع شوند.

وی گفت: این اطلاع‌رسانی‌ها از وضعیت منابع آبی باید مستمر باشد تا مردم با اطلاع از تأثیر خشکسالی، در روند مصرف بهینه آب شرب و کشاورزی پیش‌قدم باشند تا مشکل کم‌آبی با کم‌ترین هزینه رفع شود.

خشکسالی

حجم ذخایر آبی سدهای استان نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یافت

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل هم گفت: به دلیل کاهش بارندگی و رواناب ها حجم ذخایر آب در پشت سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است.

دکتر حمید فضایلی افزود: از حجم ۴۰۰ میلیونی سدهای استان در حال حاضر ۱۲۸ میلیون پرشدگی داریم این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان جمع شده بود.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری حدود ۹۲ میلیون مترمکعب آب به مخزن سدهای استان وارد شده است در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱۵ میلیون متر مکعب بود که ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

دکتر فضایلی با اشاره به آخرین وضعیت سد یامچی بعنوان تامین کننده آب شرب مرکز استان نیز عنوان کرد: حجم آب ذخیره شده در پشت سد یامچی در حال حاضر ۲۷.۴ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کاهش ۳۱ درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصریح کرد: متاسفانه بارش ها نسبت به بلندمدت هم کاهش ۳۶ درصدی را نشان می دهد که باید در مصرف آب در بخش های مختلف صرفه جویی نماییم.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی آورد رودخانه های مهم استان گفت: متاسفانه آورد رودخانه های دره رود، بالیخلوچای، قره سو و فیروزآباد چای بعنوان ۴ رودخانه مهم استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد کاهش یافته است.

دکتر فضایلی در پایان با اشاره به تشکیل قرارگاه مدیریت بحران آب شرب استان با هدف تامین آب شرب مطمین و پایدار خاطرنشان کرد: برای گذر از بحران کم آبی و چالش پیش رو، مردم در مصارف شرب و بهداشت و کشاورزان زحمتکش در مصارف کشاورزی، بخش آب را در ارائه خدمات هرچه بهتر یاری نمایند.

حجم سدها ۲۴ درصد کاهش یافته است

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی استان گفت: به دلیل کاهش بارندگی و رواناب ها حجم ذخایر آب در پشت سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است.

مهندی رضا سلیمی افزود: از حجم ۴۰۰ میلیونی سدهای استان در حال حاضر ۱۰۶ میلیون پرشدگی داریم این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۱۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان جمع شده بود.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری حدود ۶۴ میلیون مترمکعب آب به مخزن سدهای استان وارد شده است در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل حدود ۸۴ میلیون متر مکعب بود که ۲۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

مهندس سلیمی با اشاره به آخرین وضعیت سد یامچی بعنوان تامین کننده آب شرب مرکز استان نیز عنوان کرد: حجم آب ذخیره شده در پشت سد یامچی در حال حاضر ۲۵ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی استان با اشاره به قرارگاه مدیریت بحران آب شرب استان با هدف تامین آب شرب مطمین و پایدار خاطرنشان کرد: برای گذر از بحران کم آبی و چالش پیش رو، مردم در مصارف شرب و بهداشت و کشاورزان زحمتکش در مصارف کشاورزی، بخش آب را در ارائه خدمات هرچه بهتر یاری نمایند.

وی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته تصریح کرد: متاسفانه بارش ها نسبت به بلندمدت هم کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد که باید در مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف صرفه جویی نماییم.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی آورد رودخانه های مهم استان گفت: متاسفانه آورد رودخانه های دره رود، بالیخلوچای، قره سو و فیروزآباد چای بعنوان ۴ رودخانه مهم استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

صادق پارسا

نظر خود را به ما بنویسید.