تاريخ انتشار :سه‌شنبه 3 می 2022.::. ساعت : 10:53 ب.ظ
فاقدديدگاه

کشت دوم محصول کشاورزی در منطقه مغان ممنوع شد

کشت دوم مغان
شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی مغان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به علت تداوم خشکسالی و کمبود آب، کشت دوم محصول در اراضی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری مغان ممنوع است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در اطلاعیه صادر شده خطاب به کشاورزان منطقه مغان آمده است: به علت محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی در منطقه و به منظور جلوگیری از تنش آبی محصولات کشت شده، به استناد بند ۱ صورتجلسه مشترک شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی مغان و کارگروه آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی مغان هر گونه کشت دوم در سال زراعی جاری ممنوع است.

دراین اطلاعیه تاکید شده است: با توجه به کاهش شدید بارندگی و افزایش دما و وقوع خشکسالی و در نتیجه کاهش آب ورودی و حجم ذخیره سدهای مخزنی در حوضه آبریز رودخانه ارس، کشاورزان منطقه مغان ضمن صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آب در شبکه آبیاری و زهکشی، از انجام کشت دوم محصول بدون اخذ مجوز لازم از مجاری قانونی پرهیز کنند.

کاهش شدید بارش در سال آبی جاری و حادث شدن خشکسالی در منطقه و کاهش رواناب به خصوص کاهش حجم آب ورودی به سدها، موجب بروز خشکسالی در منطقه شده و تامین آب آشامیدنی، زیست محیطی، صنعت، کشاورزی و خدمات به دغدغه اصلی مسئولان استان اردبیل تبدیل شده است.

مدیر امور منابع آب مغان جمعه این هفته اعلام کرد که وضعیت حجم مخزن سد ارس هم اکنون به یک میلیارد و ۲۵ میلیون متر مکعب رسیده این در حالی است که در وضعیت خشکسالی سال گذشته، مخزن این سد یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون مترمکعب آب داشت و امسال مخزن سد ارس ۱۳۳ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

اصغر احمدنژاد حجم مخزن آب در سد خداآفرین را نیز ۷۶ میلیون مترمکعب کمتر از زمان مشابه سال گذشته اعلام کرد و افزود: میزان آب ورودی روزانه پشت ۲ سد احداث شده بر روی ارس به عنوان تامین کننده اصلی آب کشاورزی منطقه مغان، ۳۵ الی ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری و نوبت‌بندی کانالهای آبیاری را از جمله راهکارهای مدیریت آب در منطقه مغان در شرایط کم آبی امسال ذکر کرد و از کشاورزان خواست تا به جای آبیاری غرقابی، از آبیاری مدرن و قطره ای استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، منطقه مغان شامل چهار شهرستان گرمی، پارس‌آباد، بیله‌‎سوار و اصلاندوز پنج هزار و ۲۲۷ کیلومتر مربع مساحت دارد که معادل ۲۹.۱ درصد مساحت استان اردبیل است.

دشت حاصلخیز مغان با مساحت تقریبی ۳۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی در این منطقه واقع شده که ۱۰۰ هزار هکتار از این اراضی از طریق شبکه آبیاری پایاب سد انحرافی میل مغان و با استفاده از آب ذخیره شده در دو سد “ارس” و سد “خداآفرین” آبیاری می‌شود.

دو شرکت بزرگ دولتی مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان با ۴۲ هزار هکتار و نیز مجتمع کشت و صنعت و دامپروری پارس با ۱۶ هزار هکتار در این منطقه واقع شده است.

همه ساله در ماه آخر بهار با برداشت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا و سیر، در صورت تامین آب، محصولاتی مانند چغندر قند، ذرت بذری، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، پنبه، سویا و برخی محصولات جالیزی به عنوان کشت دوم در این منطقه کشت می شود.

به طور تقریبی ۱۸ درصد این کشت دوم در منطقه آبیاری اصلاندوز، ۱۹ درصد در منطقه آبیاری شهرک، ۳۶ درصد در منطقه آبیاری پارس‌آباد و ۲۷ درصد نیز در منطقه آبیاری بیله‌سوار قرار دارد.

نظرات بسته شده است.