تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 12 سپتامبر 2013.::. ساعت : 7:16 ب.ظ
فاقدديدگاه

استانداران؛ همسو با مطالبات مردم یا به خواست نمایندگان؟

نواندیش – سینا امیری: انتخاب استانداران در حیطه ی اختیارات دولت است. در این بین وزارت کشور، هیات دولت و رییس جمهور به ایفای نقش اساسی می پردازند.
رئیس جمهور عصاره ی انتخاب مردم برای اداره ی دولت می باشد و منطق دموکراسی اقتضا می کند رئیس دولت تفکری را که مطلوب می داند به عنوان تفکر قالب در انتخاب مدیران و استانداران خود مدنظر قرار دهد، چرا که استانداران عملا نماینده تمام قد رئیس جمهور بوده و باید تجلی و عصاره انتخاب مردم در استان ها باشند.
بطور مثال در جوامع دموکراتیک انتظار نمی رود با روی کار آمدن حزب برخوردار از رای اکثریت مردم، استانداران و عوامل دولت از جناح رقیب انتخاب شوند و حتی مخالفان در پارلمان هم این انتظار را ندارند. چرا که افراد معتقد به برنامه و جریان پیروز باید بر سر کار آمده و در صورت عدم توفیق، پاسخگوی مردم باشند.
اما در مورد مکانیزم پست های اجرایی در دولت تدبیر و امید؛
نمایندگان مجلس محترم شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری به طور مستقیم ورود پیدا کرده و به اعلام موضع پرداختند. در این بین جمعی (جبهه پایداری) صریحا از سعید جلیلی و جمعی دیگر از محمد باقر قالیباف یا دکتر ولایتی حمایت کردند.
نکته قابل توجه این که به جز افراد معدودی در این مجلس، کسی از آقای دکتر روحانی حمایت نکرد اما ایشان رئیس جمهور یازدهم جمهوری اسلامی شدند. حال این که چرا نظر اکثریت مردم با نمایندگان آنها در پارلمان این اختلاف فاحش را دارد خود جای بحث مفصلی است که در فرصتی دیگر به آن خواهم پرداخت اما اینکه چرا بعد از انتخاب مردم، نمایندگان محترم به صورت جدی در مقوله انتصابات مدیران دولتی به ویژه استانداران ورود پیدا کرده اند، خود موجبات تعجب و واکاوی است .
اصرار جمعی از نمایندگان به معرفی گزینه های خاص برای استانداری استان های مختلف و طرح افرادی که بیشتر مناسب تصدی سمت استانداری در دولت آقای جلیلی یا همان دولت آقای احمدی نژاد هستند، چه تناسبی با خواسته ها و مطالبات مردمی دارد که با هدف تغییر شرایط موجود به دکتر روحانی رای داده اند؟
دکتر روحانی به کرات در سخنرانی های خود اعلام کرده اند که خود را مدیون مردم می دانند و در چند نوبت همگان را به توجه به جهت گیری آرای مردم فراخوانده اند و بر پایبندی خود به مطالبات اکثریت جامعه تاکید کرده اند.
از این رو با توجه به اصل تفکیک قوا و مشخص بودن وظیفه نمایندگان محترم مجلس در امر قانونگزاری و نظارت، و اختیارات قانونی دولت و رییس جمهور از یکسو، و لزوم پایبندی به مطالبات و خواسته های مردم و تلاش برای انتخاب مدیرانی که قادر به تحقق این مطالبات باشند، ضرورت دارد تا دولت تدبیر و امید نهایت دقت و استقلال را در انتخاب استانداران داشته باشد تا استاندارانی انتخاب شوند که در عمل برنامه های دولت تدبیر و امید را قبول داشته باشند و قادر به پاسخگویی به مطالبات مردم باشند.
تغییر موضع برخی افراد از ستایش های اغراق آمیز رییس دولت نهم و دهم به تمجید از رویکرد اعتدال در دوره جدید ! نباید موجب غفلت از این نکته شود که یکی از دلایل تغییر فاحش جهت گیری رای مردم در انتخابات 24 خرداد، همانا رویه و عملکرد مدیران دولت گذشته در سطح ملی و در سطح استان ها بود و امید است تا این نکته در انتخاب استانداران و سایر مدیران محلی مورد توجه قرار گیرد.

نظرات بسته شده است.