تاريخ انتشار :دوشنبه 23 ژانویه 2017.::. ساعت : 11:29 ق.ظ
فاقدديدگاه

شکستن اقتدار مرد حمایت او از خانواده را سلب می کند

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار مهر، مراسم ازدواج دانشجویی۵۶۰ زوج دانشجوی کشور (طرح ملی همسفرتا بهشت) ظهر شنبه در محل سالن صبای صداوسیمای خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

دکتر حمید حبشی، مشاور خانواده در این مراسم در مقدمه ای به  ضرورت شناخت تفاوتهای جسمی و روانی همسران اشاره کرد و گفت: به هر میزان که آشنایی همسران با ویژگی های جنس مکمل بیشتر باشد، میزان رضایت آنان از زندگی مشترک بیشتر و چالش های پیش روی آن ها کمتر خواهد بود.

توجه به  «اقتدار مرد» و «لطافت زن» دو اصل مهم در زندگی مشترک

وی با بیان اینکه توجه به  «اقتدار مرد» و «لطافت زن»، دو اصل مهم در زندگی مشترک است، افزود: اساس وجودی مرد بر اقتدار و پایه وجودی زن بر لطافت بنا شده و درک این دو واقعیت از سوی همسران می تواند در بقاء و استحکام زندگی مشترک تاثیر بسزایی داشته باشد.

مشاور خانواده اضافه کرد: چنانچه اقتدار یک مرد در خانواده حفظ شود، مفاهیمی همچون غرور، قدرت، شجاعت، تعهد و مدیریت که ویژگی هایی مردانه به شمار می رود نیز، در مسیر تامین کنندگی، آرامش بخشی و ایجاد فضای امن روانی در خانواده بکار گرفته خواهد شد، اما اگر این مفهوم( اقتدار) توسط همسر یا فرزندان کمرنگ یا بی اهمیت شمرده شود، هویت وجودی مرد شکسته شده و سلب حمایت او از خانواده در ابعاد مختلف نمایان خواهد شد.

رفتارهای اقتدارشکن زن نسبت به مرد

حبشی در همین ارتباط افزود: ابزارهایی همچون قهر، جدل، پرخاشگری و گریه که معمولا از سوی زن و با هدف جلب نظر و حمایت مرد بکار گرفته می شود، اغلب به عنوان ابزارهای تخریب کننده اقتدار مرد عمل کرده و ذهن او را به سمت تصمیمات جدی و البته خطرناکی همچون جدایی سوق می دهد.

مشاور خانواده در عین حال تاکید کرد: اقتدار به معنای سلطه جویی، تهدید و زورگویی مرد در خانواده نیست، بلکه فراهم ساختن زمینه هایی است که همسر و فرزندان بتوانند بدون ترس از نتایج رفتار یا گفتارشان آنچه را که مهم و ضروری می دانند بیان کنند یا بروز دهند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه مرد به لطافت روحی زن، گفت: برخلاف آنچه تصور می شود که زنان باید همچون مردان جسور و شجاع باشند تا منزلت فردی و اجتماعی آنان مورد تایید و تقدیر قرار گیرد، آموزه های دینی ما بر ظرافت وجودی زن و پرهیز از اعمال فشار به او تاکید داشته و در سیره عملی بزرگانی همچون امام خمینی (ره) نیز مشاهده می کنیم که تا چه حد ملاحظات لازم را دارندو از هرگونه امر و نهی در این زمینه پرهیز می کنند.

زنان به سطح و مردان به عمق مسائل توجه می کنند

حبشی همچنین با بیان اینکه نگاه زن و مرد به محیط پیرامون در دو جایگاه متفاوت قرار دارد، افزود: همانطور که در نظام آفرینش، ساختار همه موجودات، ترکیبی از «سطح و عمق» است، ساختار وجودی زن و مرد هم تشکیل شده از این دو مفهوم  است که در جنس زن، سطح فهمی و سطح خواهی و در مرد ، عمق فهمی و عمق خواهی بیشتر نمود یافته است.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: اینکه زنان به هماهنگ بودن پوشش خود و جلوه گری آن اهمیت می دهند و یا در تهیه غذا و چیدمان وسایل زندگی ظرافت زیادی به خرج می دهند ناشی از همین ویژگی سطح خواهی است و نقطه مقابل آنان مردان اند که تنها به رفع نیاز می اندیشند و زیبایی، آراستگی و بطور کلی ظواهر امر برای اغلب آنان اهمیتی ندارد.

این کارشناس مسائل خانوده افزود: موضوع «سطح و عمق» در حوزه کلام و رفتار همسران نسبت به یکدیگر نیز مصداق دارد؛ یعنی زن از همسرش انتظار دارد که ابراز محبت خود را با صراحت به زبان آورد اما مرد الزامی برای این موضوع حس نمی کند و یا اینکه زن تلاش می کند در رفتار خود بگونه ای جذاب ظاهر شود ( مثلا ظاهر خود را آراسته یا فضای منزل را متحول کند و همینطور غذای مورد دلخواه مرد را تدارک ببیند) اما مرد بی تفاوت از کنار این تلاش ها عبور می کند.

حبشی ادامه داد: اینجاست که اگر همسران درک درستی از ویژگی های سرشتی یکدیگر نداشته باشند چالش ها آغاز شده و بسیاری از رفتارها که ناشی از همین ویژگی های درونی است به عنوان یک مشکل و مانع در زندگی تلقی می گردد.

اهمیت فرزندآوری در ابتدای زندگی

وی در پایان، بر اهمیت فرزنددار شدن همسران در سال های ابتدایی زندگی مشترک نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به  انرژی و حوصله‌ بالای افراد در سال های جوانی بهتر است که فرآیند فرزندآوری در همین بازه‌ زمانی طی شود. ضمن اینکه فاصله سنی والدین با فرزندانشان نیز کاهش خواهد یافت و در آینده ارتباط بهتر و نزدیک تری با آنان خواهند داشت.

نظرات بسته شده است.