تاريخ انتشار :یکشنبه 10 سپتامبر 2023.::. ساعت : 11:42 ب.ظ
فاقدديدگاه

اخذ کد شناسه محصولات کشاورزی از پایان شهریور الزامی می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: از پایان شهریورماه امسال اخذ کد شناسه کشاورزی (QR code) برای تمامی محصولات بارگذاری شده در سامانه ارتقای سلامت محصولات گیاهی برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی ضروری است.

رحیم یوسفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی برای اخذ کد شناسه محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان و باغداران اظهار کرد: در صورت نداشتن کد شناسه از سامانه سماک، از آخر شهریورماه جاری صادرات محصولات بارگذاری شده سامانه، مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور قرار نخواهد گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: کد شناسه محصولات کشاورزی با همکاری نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان صادر می‌شود و بر اساس برنامه ریزی در مرحله نخست چهار محصول گلخانه ای فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی در سامانه سماک و سامانه سانکا توسط مسئولان فنی گلخانه‌ها ثبت خواهد شد.

یوسفی اضافه کرد: در بخش محصولات باغی که صادراتی هستند، چهار محصول سیب درختی، انگور، خرما و کیوی باید برای دریافت شناسه کد (QR code) به سامانه سماک مراجعه کرده و اقدام به ثبت محصولات تولیدی خود در این سامانه کنند.

وی با بیان اینکه با ثبت این محصولات در سامانه امکان رصد محصول و محل تولید آن فراهم می‌شود، گفت: با ثبت کد شناسه این محصولات در سامانه به حساسیت‌ها و الزامات کشورهای هدف صادراتی پاسخ داده می شود و محصولات سالم و استاندارد به این بازارها ارائه می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: اخذ کد شناسه این محصولات تا پایان شهریورماه جاری اختیاری است و کشاورزان و باغداران طی این مدت باید اقدام به ثبت محصولات خود در سامانه کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در صورت عدم اخذ کد شناسه در پایان مهلت مذکور، محدودیت‌هایی مانند عدم تخصیص کود، عدم تخصیص سوخت، عدم پاسخ به استعلامات ، عدم پرداخت تسهیلات و عدم صدور گواهی‌های مرتبط اعمال خواهد شد بنابراین بهتر است باغداران و کشاورزان در مهلت تعیین شده اقدام به ثبت محصولات خود کنند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه با هدف ارتقای کیفی و کمی محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و ضرورت کنترل کیفیت محصولات از مبداء تولید تا عرضه به بازارهای داخلی و بهره‌مندی از تجربیات جهانی در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استانداردهای GLOBAL GAP مبتنی بر اجرای عملیات خوب کشاورزی و مدیریت یکپارچه تولید تا عرضه محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت محصول تولیدی کشاورزان است، گفت: با توجه به اهمیت پایش و نظارت بر فرایند تولید تا عرضه داخلی محصولات و نیز تکالیف قانونی برای حفظ سلامت آحاد جامعه و جلب اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان در خصوص محصولات گلخانه‌ای، فرآیند ثبت اطلاعات و اخذ کد شناسه برای محصولات ابلاغ شده است.

یوسفی با بیان اینکه عمده گلخانه‌ها و شهرک‌های کشاورزی استان در شهرستان پارس‌آباد واقع شده است، در خصوص اجرای این طرح در بخش گلخانه استان افزود: از مجموع ۷۴ واحد گلخانه‌ای ۵۶ واحد اقدام به ثبت شناسه کد در سامانه کردند که فرایند ثبت ۱۲ واحد تکمیل شده است و بقیه واحدها هم در مرحله کشت بر اساس دستورالعمل ابلاغی اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

نظر خود را به ما بنویسید.