تاريخ انتشار :یکشنبه 3 آوریل 2016.::. ساعت : 2:48 ب.ظ
فاقدديدگاه

آخرین وضعیت درگیری‌ها در قره‌باغ/ آزمایشگاه سلاح‌های شیمیایی داعش کجاست؟

ادامه درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ و درخواست «گروه مینسک» برای توقف درگیری ها، نگرانی از احتمال ساخت سلاح های پیشرفته شیمیایی توسط داعش، افشای طرح سال 2012 آمریکا برای براندازی بشار اسد، تأثیر وهابیت بر تروریسم بین المللی و نتایج بیش از یک سال تهاجم عربستان به یمن، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش شهریمیز به نقل از «تابناک»، ادامه و تشدید درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری ارمنستان از کشته شدن 18 سرباز ارمنی به دست نیروهای جمهوری آذربایجان در پی درگیری شدید بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ خبر داده است. با این حال، وی مشخص نکرده که آیا این سربازان از نیروهای جدایی طلب تحت حمایت ایروان در قره باغ بوده اند و یا از نیروهای مسلح ارمنستان. در مقابل، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه ای اعلام کرد، 12 سرباز این کشور به دست نیروهای ارمنستان کشته شده اند. این بیانیه همچنین از تصرف 2 ارتفاع راهبردی و یک روستا در منطقه قره باغ از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان خبر می دهد.
*****
در همین راستا و با ادامه تنش ها، گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستار پایان دادن به درگیری ها میان دو طرف شده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این گروه با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار توقف درگیری نظامی دو کشور در منطقه قره باغ شده است. روسای گروه مینسک با انتشار بیانیه ای مشترک، استفاده از زور در منطقه قره باغ را بشدت محکوم و از کشته شدن انسان ها، از جمله افراد غیرمسلح در این منطقه ابراز تاسف کردند. در بیانیه مشترک سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شامل روسیه، فرانسه و آمریکا درباره درگیری اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ آمده است: «سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از اخبار مربوط به نقض عمده آتش بس در منطقه قره باغ که در نقاط حائل رخ داده، به شدت نگران شده اند».
*****
اما بخش دیگری از مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های جهان نیز مطابق معمول به اخبار و گزارش های مربوط به خاورمیانه اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «اسپوتنیک» از نگرانی های موجود درباره ساخت سلاح شیمیایی توسط  گروه تروریستی داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یک کارشناس عراقی هشدار داده تروریست های داعش در دانشگاه موصل با استفاده از پیروکسید استون و نیترات ها، مواد منفجره و بمب می سازند. به گفته این کارشناس، داعشی ها حتی موفق شده اند به توانایی ساخت مواد منفجره با پایه نیترات دست پیدا کنند. حاتم المخصوصی با اشاره به این که داعش گروهی از عناصر خود را در شهر موصل برای عملیات خرابکارانه و انفجارهای انتحاری آماده می کند، افزود دانشگاه شهر موصل در واقع بهترین مرکز تحقیقاتی داعش محسوب می شود.
*****
در مطلبی درباره سوریه، سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» از وجود طرحی در سال 2012 برای کنار زدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از سوی آمریکا خبر داده است. بر اساس این گزارش، آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در سال 2012 طرح مخفیانه دقیقی برای کنار زدن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از قدرت به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرده بود. داگ لاکس، افسر سابق سیا، می‌گوید او طرح عملیاتی نوشته بود که شامل تمام اجزا لازم برای کنار زدن اسد بوده است. او اجازه تشریح این طرح را ندارد، اما در کتابش نوشته است که برنامه طراحی شده از سوی او، در واشنگتن هم حمایت‌هایی را جلب کرده بود. مقامات مافوق وی، یعنی سران کارگروه سوریه در سیا، به صورت مداوم اعضای کمیته‌های اطلاعاتی کنگره را در مورد یافته‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی لاکس، توجیه می‌کرده‌اند.
*****
روزنامه «تلگراف» در مطلبی به بررسی ایدئولوژی حاکم بر عربستان سعودی پرداخته و وهابیت را منبع اصلی تروریسم بین المللی دانسته است. به نوشته این روزنامه، ایدئولوژی این تفکر افراطی توانسته تعدادی از کشورهای جهان را مورد هجوم قرار دهد. وهابیت به علت پول های عربستان و تاثیر محوری این کشور بر دیگر کشورهای عربی، از نفوذ روز افزونی در برخی کشورها برخوردار شده است. مفتی اعظم عربستان اخیراً اقدامات گروه داعش را محکوم کرده و گفته است، افکار افراط گرایانه و تروریسم به هیچ شکل رابطه ای با اسلام ندارد. اما این محکومیت جای تعجب و شگفتی دارد و بیانگر یک تناقض بزرگ در ریاض است؛ زیرا اعضای خاندان حاکم در عربستان، برای وهابیت کف می زنند و به آن افتخار می کنند و این امر، سلفی هایی را تقویت می کند که اقدامات افراط گرایانه علیه شیعیان را دنبال می کنند.
*****
در نهایت، روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز با بررسی نتایج بیش از یک سال تهاجم نظامی عربستان سعودی و متحدانش به یمن، نتیجه این حملات را شکست ریاض در تحقق اهداف خود و فاجعه انسانی برای ملت یمن توصیف کرده است. با گذشت یک سال از جنگ عربستان سعودی در یمن، رسانه‌های غربی نتایج این جنگ را به طور خلاصه شکست عربستان در تحقق اهداف خود و فاجعه بشری در یمن بیان می‌کنند و واقعیت حمایت های غرب از ائتلاف عربستان و نتایج این جنگ برای کشورهای حامی عربستان را به ویژه با گسترش نفوذ گروه های افراطی در یمن سوال انگیز می دانند. به عنوان مثال، روزنامه لوموند، چاپ فرانسه، در گزارشی تأکید کرد، هزاران حمله هوایی نیروهای مسلح سعودی به فرماندهی ریاض، فقط بخش کوچکی از اهداف این جنگ را محقق ساخته است و این جنگ، شکست نیروی هوایی عربستان را در برابر دشمن نشان داد.

نظرات بسته شده است.