تاريخ انتشار :دوشنبه 7 دسامبر 2015.::. ساعت : 1:27 ب.ظ
فاقدديدگاه

همه باید مورد سوال قرار بگیرند؛ هیچ‌کس نباید خود را مستثنی بداند

رئیس دولت یازدهم که پیش از این، در دو سال گذشته به مناسبت روز دانشجو در دانشگاههای تهران و شهید بهشتی حاضر و سخنرانی داشته، امروز راهی دانشگاه صنعتی شریف شد تا در جمع اهالی این دانشگاه به این مناسبت سخنرانی کند.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز به منظور سخنرانی به مناسبت فرا رسیدن 16 آذر روز دانشجو، در حالی در دانشگاه صنعتی شریف تهران حاضر شد که محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم و حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد وی را همراهی می‌کردند.

به‌گفته مسئولان برگزاری مراسم، قرار است 8 تشکل دانشجویی به‌نمایندگی از دانشجویان در این مراسم سخنرانی داشته باشند و پس از آن نیز رئیس‌جمهور سخنرانی کند.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این مراسم به شرح ذیل است:

* 16 آذر روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبی و آزادی خواهی است، اظهار کرد: 16 آذر روز ایستادگی نخبگان، ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود و این روز به سال 32 یا هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد.

* چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته و دوران تاریک و سیاهی بود، اما آن سه قهرمان در برابر گلوله‌های تفنگ استبداد ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن سال 57 و روز استقلال‌، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.

* درود بر شهیدان دانشگاه و بزرگانی چون بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، شریعتی‌ها و بازرگان‌ها که معلم ایستادگی در برابر استعمار بودند.

* اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و اشکال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده می‌شود و بهترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه است.

* تمام مسئولان کشور مستقیم و غیرمستقیم افتخار دارند که مورد انتخاب ملت بزرگ ایران هستند و از طریق آراء مردم در مسند قدرت تکیه زدند. این تهمت است که برخی می‌گویند مقامات در ایران برخی انتصابی و برخی انتخابی است.

*همه باید مورد سوال قرار بگیرند. مسئولیت از کلمه سوال می‌آید و هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند. همه باید به سوال مردم و پاسخ‌گویی به سوال مردم افتخار کنند که افتخار می‌کنند.

* البته شاید نقد برخی قوا و نهادها سخت و مشکل باشد و فعلاً نقد را از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم. اگر دولت پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است و تردیدی ندارم حمایت‌ها و نقدهای شما همه دلسوزانه است. البته برخی لحن‌ها اگر نرم‌تر شود قشنگ‌تر است.

* انتقاد مفید است و باید فرصتی فراهم شود که من و مسئولان نقدها را بشنویم و اشکالات را اصلاح کنیم؛ هیچ کدام از ما معصوم و بی‌خطا نیستیم، اما تلاش ما بر این است که گام‌هایی را به نفع مردم برداریم.

* همیشه هرجا مردم به صحنه آمده‌اند پیروز شده‌ایم. در بحث هسته‌ای زمانی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند.

* مردم در انتخابات 92 مسأله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و راه‌حل‌ها و آثار تحریم را مورد بررسی قرار دادند و در انتخابات 92 در مورد هسته‌ای هم رأی دادند.

*این حرف درستی است که باید به توان ملی تکیه کنیم، در مقابل دشمن بایستیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم اما آیا معنی‌اش این است که با دنیا حرف نزنیم و اگر مشکلی داریم تا مرز جنگ پیش برویم؟

* ان‌شاءالله حتی اگر روزی همه کشورهای دنیا علیه ما توطئه کنند ما ایستادگی خواهیم کرد و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟

* یک دلیل توفیق مذاکرات هسته‌ای ثبات و آرامش اقتصادی کشور بود. در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود، اما این رقم امروز دارد تک رقمی می‌شود که در روستاها هم تک رقمی شده است.

* برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند و مذاکره است. این دولت در طول 2 سال در زمینه دفاعی به اندازه  10 سال قبل کار انجام داده است.

* ممکن است اکنون هم فضا امنیتی باشد که من نمی‌پسندم. ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.

* زمانی بود کسی نمی‌توانست بگوید جنبش دانشجویی، اما در سال 93 و 94 همه به دنبال برنامه‌های 16 آذر هستند.

* برخی نقد های دانشجویان درباره بی احترامی به دانشجو درست است و ما نه در دانشگاه و نه در اقتصاد و نه در حوزه سلامت به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم اما راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است.

* دانشگاه‌های ما باید از دانش سایر دانشگاه‌ها استفاده کنند.

* خواست ما این است که دانشگاه استقلال داشته باشد. شعاری که از اول انقلاب سر دادیم، “استقلال آزادی،جمهوری اسلامی” که به آن رسیدیم را باید ادامه دهیم. دانشگاه باید مستقل و روی پای خودش باشد.

* ما در آزادی دانشگاه سهیم هستیم. اگر دانشگاه در علم و بیان عقیده، آزاد نباشد، نمی‌توانیم به توسعه علمی و فرهنگی برسیم.

* انتقاد حق جامعه‌ دانشگاهی است؛ دانشجو و دانشگاه باید نقاد باشد . انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است و ما از نقد دانشگاهیان استقبال می‌کنیم.

* در شرایطی که به سمت انتخابات می‌رویم، دانشگاه‌ها باید حضور فعال در انتخابات داشته باشند. آنچه که مهم است افرادی که به فکر منافع ملی هستند باید در مجلس حضور داشته باشند.

* باید حماسه انتخابات 92 را در انتخابات 94 تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلس قدرتمند‌تر و توانمند‌تر در جامعه حاضر باشیم.

* نظرم درباره شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم این شورا را ناظر می‌دانیم.

* با تلاش شورای نگهبان مسئولین مرتبط و وزارت کشور و همچنین با تلاش و حضور مردم به ویژه دانشجویان ان‌شاء الله انتخابات با شکوهی خواهیم داشت.

گفتنی است پیش از سخنان رییس‌ جمهوری، دکتر فتوحی رییس دانشگاه شریف، دکتر سهراب‌پور رییس سابق این دانشگاه، دکتر مسعود نیلی از اعضای هیأت امنا و دکتر صالحی که پیش از این سه دوره ریاست دانشگاه صنعتی شریف را به عهده داشته است، سخنانی درباره موقعیت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سطح کشور و جهان و نیازمندی‌های کالبدی، فنی و تجهیزاتی آن برای توسعه بیشتر بیان کردند.

برچسب‌ها:, ,

نظرات بسته شده است.