تاريخ انتشار :جمعه 5 جولای 2013.::. ساعت : 7:39 ب.ظ
فاقدديدگاه

پارس آباد؛ محتاج تدبیر برگزیدگان شورای شهر

انتخابات شورای شهر فرصتی برای تغییر و دگرگونی است، دگرگونی از نوع جابجایی و گردش نخبگانی که با تکیه بر اعتماد مردم شهر سکان مدیریتی بخش عمده ای از شهر را برعهده می گیرند و می توانند نقش موثری در توسعه و آبادنی شهر ایفا کنند.

انتخابات شورای شهر فرصتی برای تغییر و دگرگونی است، دگرگونی از نوع جابجایی و گردش نخبگانی که با تکیه بر اعتماد مردم شهر سکان مدیریتی بخش عمده ای از شهر را برعهده می گیرند و می توانند نقش موثری در توسعه و آبادنی شهر ایفا کنند.

در شهر پارس آباد نیز انتخابات شورای اسلامی شهر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در 24 خرداد برگزار شد و مردم این شهر به مانند سایر مردم ایران زمین در مقیاسی کوچکتر رای به «تغییر» دادند. انتخاب چهره های جدید،غالباً فرهنگی و مردمی،می تواند نوید اتفاقی مبارک در انتخابات شورای شهر پارس آباد باشد.

با یک بررسی اجمالی می توان به این واقعیت رسید که اکثریت قریب به اتفاق برگزیدگان شورای شهر چهره های خدوم،فرهنگی،معتمد،دانشگاهی و به لحاظ سطح فرهنگی و اجتماعی بسیار نزدیک به هم و تقریباً هم طیف هستند و اگر موشکافانه به آن نگریسته شود مردم در 24 خرداد به کسانی رای دادند که صمیمانه به آنان اعتماد و مسئولانه آنها را انتخاب کرده اند.

باید این اتفاق عظیم را به فال نیک گرفت چرا که اگر بخواهیم مقایسه ای با چند دوره قبل انتخابات شورای شهر انجام دهیم،به این نتیجه می رسیم که پایگاه فرهنگی و اجتماعی برگزیدگان این دوره تفاوت بارزی با اعضای شورای شهر دوره های قبلی دارد و وزن سیاسی و اجتماعی این دوره سنگین تر از دوره های قبل به نظر می رسد.

در بین برگزیدگان نفر اول آرای مردم به آقای عظیم قربانی درگاهلو کارمند با اخلاق اداره گاز تعلق دارد.مردی که با وجود کارمند بودن و نداشتن پست حساس سیاسی صرفاً بواسطه اخلاق نیکو، منش بالا،نفوذ معنوی و شخصیت کاریزمای خود توانسته گوی سبقت را از سایر کاندیداها برباید.

آقایان حسن حسین ­اوغلی،مطلب محبی،صیاد معصومی،كریم سربلند، شاپور جودی و مهرداد باباوند هم چهره های فرهنگی و دانشگاهی هستند که بواسطه اعتماد مردم توانستند به شورای شهر راه یابند.

آقای صمد نوری به عنوان یک چهره موفق ورزشی و سرکارخانم لیلا ایمانزاده به عنوان شناسنامه شورای شهر پارس آباد نیز می توانند خدمتگزاران خوبی برای مردم شهر پارس آباد باشند.

شاید بزرگترین ایرادی که می توان به این جمع گرفت این است که اکثر انتخاب شوندگان چهره های فرهنگی هستند و روشن است شهر با توجه به کارکردهای مختلف خود احتیاج به تخصص های مختلف نیز دارد و البته این نقیصه را هم می توان با استفاده از مشاوره با اهالی فن در حوزه های مختلف جبران کرد. ضمن اینکه ممکن است اکثر برندگان انتخابات شغل مشابهی مانند معلمی و یا تدریس در مقاطع مختلف داشته باشند ولی نباید از نظر دور داشت که آنان تحصیلات متفاوتی در رشته های مختلف دارند که می تواند یاریگر آنان در مطالعه و برنامه ریزی برای احیا و آبادانی شهر باشد.

اینک که توفیق خدمتگزاری نصیب این بزرگواران شده است بی شک پتانسیل بالای شهر پارس آباد برای رشد و آبادانی انگیزه بسیار خوبی است تا اعضای شورای شهر با تدبیر،برنامه ریزی،اجرا، و پیگیری مستمر بتوانند آن را عملی سازند. باید سعی شود تا مشکلات و کم‌کاری‌ها در حوزه مدیریت شهری و شورایی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، تا در دوره چهارم شاهد رشد و توسعه و شکوفایی همه جانبه شهر باشیم.

روشن است یکی از مشکلاتی که نه تنها در شهر پارس آباد بلکه در کل کشور وجود دارد، برنامه محور نبودن کارهاست. بنابر این باید به سمتی حرکت کرد که مدیرمحوری و فردمحوری کم رنگ گردد و این کار به پیشبرد هر چه بهتر برنامه های شهری سرعت می بخشد. مهم این است که اعضای شورای شهر با همیاری مدیران شهری با فراموشی همه اهمال کاری های گذشته فقط و فقط به فکر آبادانی شهر باشند

اعضای شورای اسلامی شهر باید به دور از سیاست زدگی و منفعت طلبی، تمام هم و غم خود را بر حل مسائل شهر و شهروندان بگذارند و به اعتماد آنان پاسخ دهند. در اولویت اول با درک کارشناسانه شرایط اقتصادی مردم، در حوزه های تحت اختیار و مرتبط با مجموعه مدیریت شهری و شورا، بار اقتصادی بر دوش مردم را کاهش دهند.شورای شهر می‌تواند با سیاستهای تشویقی ،کاهش عوارض، کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه‌ها در بخش های دیگر، از فشار اقتصادی بر مردم بکاهد.

دومین اولویت شورای شهر،می تواند توجه ویژه به جوانان و نیازهای آنان باشد. شورای شهر باید امورات جوانان در شهر را تسهیل کند. جوانان مستعد و فعالی در سطح شهر پارس آباد حضور دارند که اگر امکانات حداقلی را داشته باشند خواهند درخشید و مایه افتخار شهر و کشور خواهند بود. از این رو، شورای شهر باید امکانات موجود در بخش های مختلف شهر را در اختیار جوانان بگذارد تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این قشر اثرگذار برای اداره شهر استفاده شود.

این امکانات می‌تواند شامل فرهنگسراها، سراهای محله، خانه‌های سلامت، کانون‌های فرهنگی، باشگاه‌های ورزشی، کتابخانه‌ها، تالارهای مراسمات و همایش، سینماها، سالن های تئاتر، مجموعه‌های فرهنگی و هنری و … باشد و در صورت موجود نبودن هر کدام از این موارد بایستی در خصوص ساخت و تکمیل آن برنامه ریزی شود.

شورای شهر باید با برنامه ریزی منسجم و کارشناسی شده، این امکانات را در اختیار جوانان و زوج های جوان قرار دهد تا آنان بتوانند مراسم ها و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، اقتصادی و ورزشی خود را در این اماکن انجام دهند.

با توجه به اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی در کالبد شهر سومین اولویت شورای شهر چهارم می تواند این باشد که به موضوعات و مسائل اجتماعی و فرهنگی به اندازه امورات عمرانی و فنی شهری اهمیت داده شود و نباید اهمیت فوق العاده مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر، زیر سایه خدمات عمرانی و فنی شهری قرار بگیرد. مسائلی همچون حاشیه نشینی،کارگران، آسیب‌های اجتماعی، نیازهای معلولین، مطالبات سالمندان، تکدی گری، تبلیغات شهری و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه و رسیدگی خاص شورای شهر چهارم باشد.

در نقطه مقابل شهروندان قرار دارند. شهر متعلق به شهروندان است و این شهروندان هستند که هزینه‌های شهری را پرداخت می‌کنند بنابر این شهروندان حق دارند تا از مسئولان شهری خدمات مطلوب را مطالبه کنند.

ارایه خدمات مطلوب به ازای عوارض پرداختی از سوی شهروندان را گام برداشتن به سوی اداره بهتر شهر است. شهر زمانی می‌تواند در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار گیرد که شهروندان در آن احساس کنند که خود شهر را می‌سازنند بنابراین بهترین نقش را در اداره آن نیز ایفا خواهند کرد.

ارایه خدمات مطلوب از سوی مسئولان شهری به شهروندان می‌تواند به نوعی پاسخگویی به اعتماد شهروندان باشد، بر این اساس هرچه رضایت شهروندان افزایش یابد شهروندان با میل بیشتر حاضر به پرداخت عوارض شهری خواهند بود. بخشی از پیامد چالش‌های شهری در حال حاضر مربوط به این نوع نگاه است که این امر باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و اصلاح شود تا شاهد نقش آفرینی شهروندان در اداره شهر باشیم.

روشن است ارتقا زندگی شهری شهروندان را منوط به صداقت مدیران شهری در هزینه کردن عوارض در یافتی از شهروندان است. باز آفرینی نقش شهروندی، صداقت در عمل به وعده‌ها از سوی مسئولان شهری است که این امر می‌تواند بهترین سرمایه برای پیشبرد اهداف شهری باشد.

امید است با تدبیر شورای شهر و همکاری بیش از پیش شهروندان پارس آبادی روز به روز شاهد آبادانی ،رشد و پیشرفت و شکوفایی شهرمان پارس آباد نگین دشت سبز مغان باشیم… انشاالله

———————

احد قاسمی

نویسنده وبلاگ یاشیل مغان

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.