تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 7 دسامبر 2023.::. ساعت : 11:07 ب.ظ
فاقدديدگاه

کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی سال گذشته استان اردبیل حمایت می‌شوند

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: زارعان و تولید کنندگان بخش کشاورزی خسارت دیده از خشکسالی سال گذشته در استان اردبیل مورد حمایت فراگیر قرار می‌گیرند.

نوبخت اژدری روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت سیمای کشاورزی استان اردبیل افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده و با توجه به گستردگی خشکسالی در سال زراعی گذشته و سیل مکرر و میزان حجم بالای خسارت وارده به بهره برداران مقرر شد که بانک کشاورزی استان برای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، تسهیلات پرداخت شده به کلیه افراد مشمول زیان دیده و متقاضیان کلیه شهرستان‌های تابعه استان اردبیل با سررسید ۱۴۰۲ ، با اخذ متفرعات سود و جریمه به اضافه ۱۰ درصد اصل تسهیلات با تمدید یک دوره، پس از طرح و تصویب موضوع در ستاد تسهیلات استان استمهال خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان و بهره‌برداران، بانک کشاورزی استان تا ۱۰ روز آینده، فهرست متقاضیان مشمول از این محل را در سامانه بانکی بارگذاری کرده و شروع به امهال تسهیلات از طریق ارسال پیامک به متقاضیان پس از این فرجه زمانی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: طبق مصوبات قبلی امهال تسهیلات پرداخت شده به کشاورزان خسارت دیده استان اردبیل در این نوبت از سوی موسسه اعتباری عامل براساس اولویت تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۹ درصد سود به ترتیب اولین سررسید تسهیلات دریافتی خواهد بود.

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، حوادث غیرمترقبه از جمله خشکسالی و سیل در سال زراعی گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت زده است.

بنا به گفته نادر تقی زاده، در سال زراعی گذشته انواع بلایای طبیعی شامل خشکسالی، سرمادزدگی و یخبندان، سیل و تگرگ، باد و طوفان، گرد و غبار و آتش سوزی خسارت هنگفتی به زیربخش های کشاورزی وارد کرده که بیشترین میزان خسارت وارده مربوط به خشکسالی بوده و رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

برچسب‌ها:, ,

نظر خود را به ما بنویسید.