تاريخ انتشار :شنبه 3 دسامبر 2022.::. ساعت : 9:27 ب.ظ
فاقدديدگاه

فشار به بازار ارز زیاد شد/ دلار باز هم سقف‌شکنی می‌کند؟

در حالی بازار ارز امروز کار خود را آغاز کرده که روی لبه حساس قیمتی قرار دارد و هر تکانی احتمالا قیمت دلار را وارد کانال جدید خواهد کرد.

بازارساز تمام توان خود را به کار بسته تا بلکه بتواند جلوی رشد نرخ ارز را بگیرد. گفته می‌شود جدیدترین تصمیم ارزی بانک مرکزی امروز اجرایی خواهد شد، به نحوی که از امروز ۱۲ آذر ماه تجار می‌توانند برای خرید ارز تا سقف ۶ هزار یورو به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران مراجعه کنند.

براساس اعلام این بانک، برای تامین هزینه‌های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز به صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از ۲ هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافته است.

مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی ضمن اعلام این خبر گفت: بازرگانان(اشخاص حقیقی) می‌توانند از ۱۲ آذر ۱۴۰۱ با ارائه «کارت بازرگانی دارای حداقل یک ماه اعتبار» و «گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداقل به مدت یک سال» به متصدیان شعب منتخب بانک‌های یاد شده، نسبت به خرید ارز به‌صورت اسکناس تا سقف ۶ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال با نرخ توافقی اقدام کنند.

به گفته سخنگوی بانک مرکزی، این امکان به محض مهیا شدن امکان استعلام کارت‌های بازرگانی، فروش اسکناس در سرفصل مزبور برای صرافی‌های مجاز نیز میسر خواهد شد.

هفته گذشته نیز مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی در حساب توئیتری خود نوشت: با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰ هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید.

فشار به بازار ارز زیاد شد/ دلار باز هم سقف‌شکنی می‌کند؟

بنا به این گزارش، بانک مرکزی از نیمه دوم امسال تاکنون برای مهار قیمت ارز و کنترل بازار، اقدام‌هایی چون راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی برای دریافت ارز، فروش اوراق ارزی و… را اجرایی کرده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند که باید شرایط به گونه‌ای پیش رود که نرخ تورم کاهش یابد تا بازار ارز نیز تغییر رفتار دهد.

تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند که ریسک‌های بازار موجب شده که مردم برای حفظ سرمایه‌های خود به سمت خرید سکه و ارز بروند و به همین دلیل، این دو کالا در بازار در مسیر جهشی قرار گیرند.

گزارش نقدینگی کشور که در هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که سهم پول از نقدینگی‌ افزایش پیدا کرده است. این گزارش یک هشدار تورمی برای بازارهای موازی است.

خرید و فروش ارز در خیابان جرم است؟

در این میان، خریدو فروش ارز در خیابان جرم تلقی می‌شود. در این ارتباط، افرادی که با حضور در کنار خیابان و … اقدام به خرید یا فروش ارز به شهروندان در خارج از این چرخه می‌کنند، مرتکب عملی مجرمانه شده‌اند.

در همین رابطه رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ درباره ممنوعیت فروش ارز در کنار خیابان یا به عبارتی دستفروشی ارز گفته است: هرگونه خریدوفروش ارز در خارج از شبکه صرافی و بانکی دلالی محسوب شده و جرم است. بنابراین افرادی که با حضور در کنار خیابان و … اقدام به خرید ارز از شهروندان یا فروش ارز به شهروندان در خارج از این چرخه می‌کنند مرتکب عملی مجرمانه شده‌اند.

هدایت بهرامی با بیان این‌که لازم است شهروندان نیز برای تهیه ارز موردنیاز خود یا حتی فروش ارز خود به صرافی‌ها و بانک‌های مجاز مراجعه کنند، عنوان کرده؛ معامله ارز حتما باید در شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز انجام شود.

او درباره اینکه برخی از دلالان ارزی ادعا می‌کنند که فروش جزئی ارز یا اصطلاحا خرده‌فروشی آن بلامانع است، متذکر شده؛ چنین مواردی صحیح نیست. برخی از این افراد ادعا دارند که فروش کمتر از ۱۰ هزار دلار، یا مثلا ۱۰۰۰ دلار نیازی به صرافی و … ندارد. چنین مواردی اصلا صحیح نیست و اگر ثابت شود که فردی دلالی کرده در واقع مرتکب اقدام مجرمانه شده و با وی برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر، با توجه به نزدیکی قیمت دلار آزاد با سقف تاریخی قیمت خود به هم نظر می‌رسد بازارساز نظارت را افزایش داده و با انتظامی کردن فضای حاکم بر بازار، به دنبال کنترل قیمت‌هاست. به همین دلیل تحلیلگران معتقدند که انتظار رشد نرخ ارز با سیاست سخت‌گیرانه بازارساز در اول هفته کم خواهد بود.

دلار ۱.۴ درصد گران شد

عملکرد یک هفته‌ای بازار ارز، از گران شدن ۵۰۵ تومانی قیمت دلار حکایت دارد، به طوری که هر دلار آمریکا با رشد ۱.۴ درصدی به ۳۵ هزار و ۷۹۵ تومان رسید.

در این میان، روند بازار ارز از ابتدای پاییز تاکنون نشان می‌دهد که ۴ هزار و ۱۲۹ تومان گران شده است. هر دلار آمریکا در ابتدای پاییز ۳۱ هزار و ۶۶۶ تومان بود.

فشار به بازار ارز زیاد شد/ دلار باز هم سقف‌شکنی می‌کند؟

نظرات بسته شده است.