تاريخ انتشار :شنبه 10 سپتامبر 2022.::. ساعت : 4:19 ب.ظ
فاقدديدگاه

مرز‌های ایرن و عراق بسته شد| ۹ زائر فوت شدند| مردم به سمت مرز نروند

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران به عراق تا اطلاع بعدی بسته شد. رئیس جمعیت هلال احمر نیز از فوت ۹ زائر ایرانی در کربلا خبر داد و گفت: ۸۴۰۷ نفر از زائران ایرانی در عراق به نیروهای هلال احمر جهت دریافت خدمات پزشکی مراجعه کردند.

سید مجید میراحمدی در ارتباط تصویری با شبکه خبر افزود: به دلیل اتفاقات نگران کننده‌ای که در مرز‌های شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالی رتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسئولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرز‌ها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضا‌های مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میراحمدی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بستر‌های طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است.

وضعیت زائران در مرز

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه این‌ها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است بنابراین نتیجه این جلسه بعد از ۵ ساعت مشورت این شد که همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

میراحمدی تاکید کرد: به جهت این که امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد.

وی افزود: بعد از این که پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بستر‌های لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد که چگونه مرز‌ها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرز‌های عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا این که با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند. این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد.

میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آن‌ها ارسال می‌شود. ان شاء الله بعد از این که وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

گفتنی است که وزیر کشور و مقامات پلیس و ستاد اربعین تاکید کرده اند که مردم تا اطلاع بعدی به سمت مرز با عراق حرکت نکنند. همچنین از زائران ایرانی در عراق درخواست شده که هرچه سریعتر عراق را ترک کنند تا شرایط برای ورود زائران جدید به عراق فراهم شود.

مرز‌های ایرن و عراق بسته شد| ۹ زائر فوت شدند| مردم به سمت مرز نروند

۶ هزار نفر گرمازده شده‌اند

همچنین سخنگوی سازمان اورژانس گفت: بیشترین مراجعات به ما مربوط به گرمازدگی است و شاهد افزایش تعداد مراجعه ‎کنندگان به اورژانس هستیم.

به نوشته خبرگزاری مهر؛ مجتبی خالدی گفت: سازمان اورژانس کشور در قالب کمیته بهداشت و درمان اربعین از ماه پیش بحث خدمات به زائران را در دستور کار قرار داد. تا به این لحظه ۳۱ هزار و ۶۴۴ نفر از هموطنان ما به اورژانس مراجعه کردند که نزدیک به ۳۰ هزار نفر در محل درمان شدند و خوشبختانه توانستند سفر خود را ادامه بدهند. با توجه به شرایط موجود ۷۷۳ هزار نفر در بهداشت مراقبت مرزی بررسی شدند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر مربوط به اتباع بودند.

سخنگوی اورژانس کشور درباره مشکل اصلی زائران گفت: مشکل اصلی زائران بحث گرمازدگی است. روز گذشته این مشکل خیلی شدید بود و امروز نیز در حال شروع شدن است لذا مراجعات به اورژانس برای گرمازدگی افزایش پیدا کرده است. تا به این لحظه نزدیک به ۶ هزار نفر گرمازده شده اند که به مراکز درمانی صحرایی نزدیک مرز‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کردند، خوشبختانه سرم به اندازه کافی برای سرم درمانی نیز توسط وزارت بهداشت تامین شده است.

خالدی از مردم درخواست کرد: زائران بحث گرمازدگی را حتما جدی بگیرند و به اندازه کافی آب بنوشند و در ساعت خنک روز یعنی از ساعت ۸ شب تا ۵ صبح پیاده روی کنند و از هر فرصتی برای خنک کردن خود استفاده کنند.

فوت ۹ زائر ایرانی در کربلا/ مراجعه ۸۴۰۷ نفر به هلال احمر در عراق

رئیس جمعیت هلال احمر نیز از فوت ۹ زائر ایرانی در کربلا خبر داد و گفت: ۸۴۰۷ نفر از زائران ایرانی در عراق به نیروهای هلال احمر جهت دریافت خدمات پزشکی مراجعه کردند.

پیرحسین کولیوند با اشاره آمار مراجعات زائران ایرانی به نیروهای هلال احمر در عراق گفت: تا به امروز تعداد ۳ هزار و ۷۶۴ نفر از زائران در کربلای معلی به مراکز درمانی که تحت پوشش هلال احمر جمهوری اسلامی هستند مراجعه کردند. بیشترین مراجعه زائران در کربلا به دلیل تزریقات، سرم تراپی و تست قند خون بوده است. تعداد ۳ هزار و ۵۴۵ نفر هم در نجف اشرف به مراکزی که نیروهای هلال احمر در آنجا حضور داشتند به جهت انجام خدمات درمانی مراجعه کردند که البته در نجف مهمترین علت مراجعه زائران، تزریقات و بعد از آن دریافت سرم بوده است.در مسیر نجف تا کربلا هم ۵۹۲ نفر به نیروهای هلال احمر مراجعه کردند که بیشترین دلیل مراجعه تزریقات، سرم تراپی و مشکلات زنان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۶ نفر از زائران در کاظمین به نیروهای هلال احمر مراجعه کردند، افزود: در سامرا و سیدمحمد هیچ زائری به نیروهای هلال احمر مراجعه نکرده اند. همچنین در کربلا ۱۸ نفر از بیماران برای دریافت مراقبت‌های پزشکی بیشتر و در نجف ۱۴ نفر به بیمارستان عراق اعزام شدند.متأسفانه ۹ نفر از زائران ایرانی در کربلا جان باختند.

ورود اتوبوس زائران به خوزستان، ایلام و کرمانشاه ممنوع شد

رئیس پلیس راه راهور نیز از ممنوعیت ورود اتوبوس به خوزستان، ایلام و کرمانشاه خبر داد و گفت: هم وطنان به هیچ عنوان به سمت مرزها حرکت نکنند.

نظرات بسته شده است.