تاريخ انتشار :شنبه 10 سپتامبر 2022.::. ساعت : 3:41 ب.ظ
فاقدديدگاه

بحران کاهش سن سرطان

مسئله نگران‌کننده این است که به نظر نمی‌رسد سرطان‌های زودرس در حال کاهش باشد همچنین نباید انتظار داشته باشیم افزایش غربالگری به تنهایی قادر به بهبود وضعیت باشد.

سرطان در بزرگ سالان زیر ۵۰ سال به طور چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته است و دانشمندان تنها راه مقابله با این همه گیری را تغییر سبک زندگی می‌دانند.

سرطان از دیرباز بخشی از سلامت زندگی بشر بوده است، اما یک بررسی جدید نشان داده است که از سال ۱۹۹۰، تعداد بزرگ سالان زیر ۵۰ سال مبتلا به سرطان به طور چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته است.

افزایش خطر در هر نسل

یکی از محققان، این مقاله می‌گوید: «ما دریافتیم که این خطر با هر نسل افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال، افرادی که در سال ۱۹۶۰ متولد شده‌اند، قبل از ۵۰ سالگی در مقایسه با متولدان ۱۹۵۰، خطر ابتلا به سرطان بالاتری را تجربه کرده‌اند و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این سطح خطر در نسل‌های متوالی به افزایش خود ادامه دهد.»

افزایش سرطان زودرس

محققان پیش از این تحقیق می‌دانستند که از دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، سرطان بعد از ۵۰ سالگی، روند افزایشی دارد، اما چیزی که این تیم می‌خواست بداند این بود که آیا سرطان زودرس یا سرطان در افراد زیر ۵۰ سال هم در حال افزایش است. بدین منظور دانشمندان به بررسی داده‌های ۱۴ نوع سرطان پرداخته‌اند: سرطان سینه، کولورکتال (CRC)، سرطان آندومتر، مری، مجرای صفراوی خارج کبدی، کیسه صفرا، سر و گردن، کلیه، کبد، مغز استخوان، پانکراس، پروستات، معده و تیروئید.

بر اساس داده‌های جهانی، همه سرطان‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ در بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال در حال افزایش بود.

غربالگری کافی نیست

با توجه به نتایج دانشمندان این طور به نظر می‌رسد که بروز CRC دیررس (در متولدین اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰) در دهه ۱۹۵۰ شروع به افزایش کرد در حالی که شیوع CRC زودرس (در متولدین اواسط قرن ۲۰) افزایش نداشته است.

بنابراین چه چیزی تغییر کرده است تا افرادی که پس از دهه ۱۹۹۰ به ۵۰ سالگی رسیده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان زودرس باشند؟

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات، افزایش غربالگری است که بدون شک به افزایش نرخ تشخیص سرطان‌های زودرس کمک کرده است.
دانشمندان می‌گویند که غربالگری کافی نیست به ویژه که برخی از سرطان‌های زودرس حتی در کشورهایی که برنامه‌های غربالگری ندارند در حال افزایش است.

دانشمندان معتقدند که امروزه در یافتن سرطان‌های زودرس بهتر عمل می‌کنیم و شواهد نشان می‌دهد که تغییر در میزان سرطان در واقع زودتر اتفاق افتاده است.

رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم

بر کسی پوشیده نیست که از دهه‌ها پیش تاکنون زندگی ما بسیار تغییر کرده است. به ویژه از زمان ظهور غذاهای فراوری شده این تغییر محسوس‌تر است.ترکیبی از رژیم غذایی، سبک زندگی، افزایش وزن و زندگی در محیط آلوده، دلیل‌های مهم افزایش سرطان هستند. همه این عوامل از دهه ۱۹۵۰ به طور قابل توجهی افزایش یافته‌اند.

احتمال پاندمی در کشورهای فقیرتر

این مطالعه به دور از نتیجه گیری است و مروری بر مطالعات موجود است، اما این تحقیقات نشان می‌دهد که «افزایش سرطان‌های زودرس احتمالاً در کشورهای فقیر و با درآمد کم به طور برجسته‌ای بیشتر است و در این کشورها باید بیشتر نگران اپیدمی سرطان زودرس باشیم.» همچنین دانشمندان تنها راه مقابله با سرطان‌های زودرس را تغییر سبک زندگی ، داشتن تحرک بیشتر، خوردن غذاهای سالم و ارگانیک و تلاش برای داشتن وزن متناسب می‌دانند.

مترجم: مهسا کسنوی – منبع: scienceAlert

نظرات بسته شده است.