تاريخ انتشار :جمعه 27 آگوست 2021.::. ساعت : 9:32 ق.ظ
فاقدديدگاه

روزهای سیاه ایران با رشد قارچ سیاه

بیماری قارچ سیاه اصلا مسری نبوده و هیچ ارتباط مستقیمی با کرونا ندارد، علت بروز این بیماری قارچی بنام«موکورمیستس» است و این نوع بیماری در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و بیماری زمینه‌ای همچون دیابت دارند بیشتر بروز می‌کند.

بیمار

شنیده ها حاکی از آن است چند نفر در اردبیل بخاطر ابتلا به قارچ سیاه در بیمارستان بستری شده داند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم از شناسایی ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این استان خبر داد.

یک روز قبل محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی «بیمارستان امام خمینی» تهران نیز در یک مصاحبه تلویزیونی از بیش از ۱۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این بیمارستان خبر داده بود. او افزود که این بیماری می‌تواند به کور شدن یا مرگ بیماران منجر شود.

برای درمان کرونا از کورتون استفاده می‌کنیم که سبب افت سیستم ایمنی بدن و ابتلای افراد به قارچ سیاه می‌شود.

متاسفانه داروی آمفوتریسین بی (amphotericin B) که درمان اصلی بیماری قارچ سیاه یا موکور هست نایاب شده. بیماران در معرض تخلیه چشم و حتی مرگ هستن.

تجارت نیوز در گزارشی با اشاره به اینکه داروی قارچ سیاه در سامانه ۱۹۰ و داروخانه‌ها نایاب است از بازار سیاه این دارو خبر داد و از قول یکی از فروشندگان غیررسمی نوشت: «دیروز می‌فروختم ۳ میلیون، امروز ۴ میلیون. اگر می‌خواهید امروز بخرید، فردا گران‌تر می‌شود.»
از بیماری قارچ سیاه چه می‌دانیم؟

قارچ سیاه یا «موکورمایکوزیس» یک عفونت قارچی غیرمسری و قابل درمان است که در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند بروز می‌کند.

گرچه نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد ولی تضعیف سیستم ایمنی بر اثر ابتلا به کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای هم داشته‌اند، ممکن است منجر به ابتلا به قارچ سیاه شود.

 

برچسب‌ها:

نظرات بسته شده است.