تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 18 فوریه 2021.::. ساعت : 9:50 ب.ظ
فاقدديدگاه

۷ دقیقه وحشت تا فرود “استقامت” بر مریخ

ناسا امروز در جریان یک کنفرانس خبری تایید کرد که مریخ‌نورد “استقامت”(Perseverance) فردا(پنجشنبه ۱۸ فوریه) بر سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد.به گزارش ایسنا، آژانس فضایی آمریکا(ناسا) امروز تایید کرد که مریخ‌نورد “استقامت” آماده فرود روی مریخ است.این مریخ نورد که تابستان سال ۲۰۲۰ به عنوان ستاره مأموریت “مارس ۲۰۲۰” به فضا پرتاب شد، روز پنجشنبه(۱۸ فوریه) در “دهانه جیزرو”(Jezero) که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، فرود خواهد آمد.”دهانه جیزِرو” دهانه‌ای برخوردی در مریخ است که قطر آن حدود ۴۹ کیلومتر است و در حدود ۳.۹ میلیارد سال پیش تشکیل شده ‌است. با توجه به اینکه زمانی این دهانه پر از آب بوده، می‌تواند حاوی یک مخزن دلتای سرشار از رسوبات رسی باشد.

“استقامت” که به اختصار “پرسی”(Percy) نیز گفته می‌شود، سطح مریخ را کاوش می‌کند و تحقیقات علمی زیادی را انجام خواهد داد.این کاوشگر در میان اهداف خود، به جمع آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ خواهد پرداخت، اولین بالگرد فرازمینی را در مریخ به پرواز درخواهد آورد و همچنین نشانه‌هایی از حیات باستانی را در سیاره چهارم منظومه شمسی جستجو می‌کند.”جنیفر تروسپر” معاون پروژه “استقامت” در آزمایشگاه پیشران جت ناسا امروز در یک کنفرانس خبری گفت: “استقامت” به خوبی در حال عملیات است. این فضاپیما متمرکز است، تیم عملیات متمرکز است و همه ما آماده فرود هستیم.

وی گفت که قبل از فرود، تیم‌های ناسا دستورات فرماندهی را برای ورود “استقامت” به جو مریخ، نزول و فرود که به “EDL” معروف است، برای این فضاپیما ارسال کردند و جدول زمانی برای فرود آن مشخص شد.این فضاپیما روز پنجشنبه وارد مرحله رسمی “EDL” می‌شود. “EDL” کوتاه‌ترین اما مهم‌ترین و پرتنش‌ترین مرحله از کل این ماموریت است که به عنوان “هفت دقیقه وحشت” نیز شناخته می‌شود. طی این مرحله هفت دقیقه‌ای، فضاپیما برای فرود در سیاره سرخ باید از سرعت تقریباً ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به سرعت صفر برسد.کارکنان ناسا مشتاقانه انتظار دارند از این “هفت دقیقه وحشت” به سلامت عبور کنند و با خیال راحت فضاپیما را فرود آورند.”تروسپر” که در هر پنج مأموریت مریخ نوردی ناسا کار کرده است، در مورد این فرود گفت: من احساس خوبی دارم. هیچ تضمینی در این کار وجود ندارد. ما همیشه در مورد آنچه ممکن است مریخ این بار به ما نشان دهد، صحبت می‌کنیم و ما باید برای هر اتفاقی آماده باشیم.

“توماس زوربوچن” مدیر علوم ناسا در جریان این کنفرانس خبری گفت: خواه در سیاره سرخ باشد، خواه اینجا در زمین، علم می‌تواند ما را گردهم آورد و راه‌حل‌هایی برای چالش‌هایی بیابد که فائق آمدن بر آنها غیرممکن به نظر می‌رسند.”تروسپر” گفت: این مریخ نورد در حال حاضر در حال نزدیک شدن به سیاره سرخ است و اکنون حدود ۲۰۱ میلیون کیلومتر با زمین و کمتر از ۵۹۵ هزار کیلومتر با مریخ فاصله دارد.می‌توان فردا فرود این مریخ نورد را دنبال کرد، چرا که ناسا از ساعت ۱۴:۱۵ به وقت EST(۲۲:۴۵ به وقت ایران) این رویداد را به صورت زنده پوشش می‌دهد و می‌توان آن را از طریق پایگاه Space.com یا به طور مستقیم از تلویزیون ناسا در یوتیوب تماشا کرد.

نظرات بسته شده است.