تاريخ انتشار :سه‌شنبه 10 نوامبر 2020.::. ساعت : 6:19 ب.ظ
فاقدديدگاه

آذربایجان از ارمنستان شکایت می‌کند

به گزارش شهریمیز به نقل از تابناک به نقل از ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در مصاحبه با بی‌بی‌سی نیوز اظهار کرد: ما از کارشناسان بین‌المللی می‌خواهیم خسارت‌هایی که به زیرساخت‌های ما و منازل شهروندان و نیز خساراتی که به میراث تاریخی ما وارد شده را ارزیابی کنند. بعد از آن ما شکایت‌نامه‌هایی را علیه کشور ارمنستان ارائه خواهیم کرد و آماده آن هستیم.

حکمت حاجییف، معاون رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در توییتر در اشاره به ویرانی و خسارت‌های وارده به جنگل‌ها و خسارات به محیط زیست قره‌باغ نوشت: ارمنستان “تروریست محیط زیستی” است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان در بخش دیگر این مصاحبه گفت، احتمالا کمک گرفتن نظامی از ترکیه را در صورت در معرض تهدید قرار گرفتن کشورش بررسی کند. او همچنین برای توقف جنگ در قره‌باغ در صورت تعهد رهبر ارمنستان به خروج نیروهایش از این منطقه اعلام آمادگی کرد.

علی‌اف تاکید کرد: به اعتقاد من اگر امور به همین شکل کنونی ادامه یابند هرگز نیاز به مشارکت نظامی ترکیه نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تصریح کرد: سال‌ها پیش با ترکیه سندی را امضا کردیم که مربوط به حمایت نظامی در صورت حمله به ما بود. ما چارچوب و اصول قانونی داریم تقریبا شبیه آنچه بین ارمنستان و روسیه وجود دارد. اگر آذربایجان با حمله‌ای روبه‌رو شود و نیاز به حمایت نظامی ترکیه را احساس کند به این راهکار خواهد اندیشید.

علی‌اف تاکید کرد، باکو خواهان ادامه جنگ در قره باغ نیست، اما منتظر تضمین‌ها از بابت خروج نیرو‌های ارمنی از منطقه است.

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: اگر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نه وزیر خارجه‌اش شخصا بگوید که ارمنستان نیروهاش را از آغ‌دام و وکیلباجار و لاچین سه منطقه باقی مانده تا آزاد شوند، بیرون می‌برد و جدول زمانی به ما بدهد ما جنگ را متوقف خواهیم کرد، اما پاشینیان این کار را نمی‌کند.

پاشینیان قبلا گفته بود ایده استقرار نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه مورد نزاع را تایید می‌کند و آن را بهترین راهکار برای حل مناقشه قره‌باغ توصیف کرده بود. او اشاره کرد، هر راه حلی در قره باغ باید تضمین کند این منطقه حق تعیین سرنوشتش را دارد.

نظرات بسته شده است.