تاريخ انتشار :شنبه 19 آوریل 2014.::. ساعت : 5:30 ب.ظ
فاقدديدگاه

رئیس جمهور: از هفته اینده فاز دوم هدفمندی یارانه ها اغاز میشود

رییس جمهوری صبح امروز (شنبه) با حضور در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی از عملکرد نیروی انتظامی به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی در ایام نوروز قدردانی کرد و خطاب به این نیرو اظهار داشت: کار شما فقط مبارزه با جرم نیست، شما باید نظم را نیز ایجاد کنید. رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: به نیروی انتظامی به خاطر تلاش بسیار گسترده در ایام تعطیلات نوروزی برای خدمت به مردم ، امنیت کشور و رفاه حال مسافرین خسته نباشید عرض می کنم.

وی تصریح کرد: مخصوصا از نیروی راهنمایی و رانندگی و مسوولین این بخش از نیروی انتظامی که در مسیرها و جاده ها روز و شب در همه ایام البته به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی بار سنگینی را بردوش داشته اند و به نحو احسن انجام وظیفه کردند، قدردانی می کند. رییس جمهوری یادآور شد: همین که آمار نشان می دهد تعداد تصادفات کاهش پیدا کرده و تعداد افرادی که در اثر تصادفات کشته می شوند، کاهش یافته، بزرگترین تشویق برای همه شما و برای دولت خدمتگزار است؛ اگر یک نفر هم کاهش پیدا کند تشویق بزرگ برای همه است تا چه رسد به صدها و بیش از هزار نفر کاهش در ایام تعطیلات و اساسا در طول سال ما شاهد این کاهش خواهیم بود.

همه دست به دست هم بدهیم به خوبی می توانیم ادای وظیفه کنیم
رییس جمهوری همچنین گفت:البته کار نیروی انتظامی در زمینه مساله تصادفات همکاری و هماهنگی همه نهادهای مسوول به ویژه خود مردم را می طلبد و اگر همه دست به دست هم بدهیم، می توانیم به خوبی ادای وظیفه کنیم. روحانی با بیان اینکه نیروی انتظامی وظایف بسیار گسترده و متنوعی دارد ، اظهار داشت:این نشانگر این است که این نیرو تا چه اندازه اهمیت دارد و چقدر انجام وظیفه آن با دشواری ها مواجه است.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در گذشته کلمه نظمیه به نیروی انتظامی اطلاق می کردند و نظمیه و انتظامی و نظامی همه از یک ریشه نظم و انتظام و دقت در برخوردها و آرامش در جامعه است؛ روزی چند نهاد مسوولیت را برعهده داشتند و بعد از انقلاب به دلیل شرایط انقلاب، نهادهایی هم اضافه و در نهایت ادغام شد و به شکل فعلی درآمد. رییس جمهوری با بیان اینکه نیروی انتظامی مسوولیت بسیار سخت، گسترده و حساسی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: کار نیروی انتظامی با نظامی متفاوت است؛ نیروی نظامی عمدتا مسئولیتش برای امنیت ملی است و امنیت ملی در اکثر اوقات مقابله با تهدیدهای بیرونی و خارجی است.

وی اضافه کرد: بنابراین تماس نیروی نظامی از لحاظ انجام وظیفه با مردم عادی کوچه و خیابان و از لحاظ مسوولیت خیلی کم است، غیر از دوره ای که جوان ها به عنوان انجام خدمت وظیفه عمومی می روند و آموزش می بینند و در جمع نیروی نظامی خدمت می کنند یا مساله بسیج که نیروهای مردمی هستند و برای آموزش و یا انجام وظیفه با نیروی نظامی سپاه در تماس هستند. رییس جمهوری ادامه داد: عمدتا نیروی نظامی ارتباط مستقیم کمتر دارد اما نیروی انتظامی همواره برخوردش با مردم است.

 بخشی از سرمایه اجتماعی در اختیار نیروی انتظامی است
رییس جمهوری اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه دانست و تاکید کرد: بخشی از سرمایه اجتماعی در اختیار نیروی انتظامی است. روحانی در ادامه با بیان این که مردم شکل حاکمیت، اخلاق و تغییر در حاکمیت را در چهره نیروی انتظامی و برخورد آنها می دانند، گفت: این جزئیات که نیروی انتظامی جزو دولت یا نیروهای مسلح است و یا تحت فرمان فرماندهی کل قوا است و جانشین آن وزیر کشور است، برای مردم مطرح نیست؛ آنچه در ذهن مردم است، پیشانی نظام برای مواجه شدن با مردم بوده که بخش بزرگ آن نیروی انتظامی است.

 نحوه راه رفتن و لباس پوشیدن یک افسر پلیس و درجه دار نیز اهمیت دارد
رییس جمهوری با یادآوری این که فرد از بدو ورود به کشور از مرزها و نیز در جاده و شهرها با نیروی انتظامی مواجه می شود، اظهار داشت: نیروی انتظامی به عنوان بخش بزرگ حاکمیت و نظام برای مردم مطرح است. روحانی اظهار داشت: از این رو مردم شکل برخورد نیروی انتظامی، نحوه تعامل و اقتدار این نیرو و حتی ادب و اخلاق آن و همچنین مهارت حرفه ای نیروی انتظامی را لمس می کنند به نحوی که نحوه راه رفتن و لباس پوشیدن یک افسر پلیس و یا درجه دار نیز اهمیت دارد.

جرم با منکر تفاوت فراوانی دارد

رییس جمهوری ادامه داد: باید لباس و ظاهر منظم باشد مثلا برای جوانی که تازه دوران دانشگاه را گذرانده و می خواهد به خدمت برود، این موضوع زیاد ملموس نیست. وی با بیان اینکه اما واقعیت این است ظاهر، نشانه ای از باطن است، چهره شما، دل شما را نشان می دهد، خاطر نشان کرد: من الان که نگاهتان می کنم از چهره تان استنباط می کنم خوشحالید، نگرانید، آرامش دارید، در استرس هستید یا نه و شما هم می توانید از چهره من استنباط کنید که من چگونه ام؟ روحانی یادآور شد: ارتباط دو انسان به غیر از کلام، حتی اگر حرفی نزنند و صحبتی نکنند، چهره، نگاه، حالت صورت و لبخند، ترش رویی و خوشرویی است که از سیمای فرد برگرفته شده است.

ظاهر، اخلاق و لفظ پلیس مهم است/ اخلاق فرای قانون است
رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: پلیس ظاهرش، اخلاقش و لفظش مهم است. می تواند به راننده ای متخلف بگوید که «آقا مدارکت را بده» و یا بعد از سلام بگوید«لطفا مدارک خود را ارایه دهید».کلمه لطفا چیزی از ما کم نمی کند.هر دو جور هم می توان گفت. روحانی تصریح کرد: ما فرای قانون باید با مردم عمل کنیم، اخلاق فرای قانون است. هم در زندگی و هم در خانه، مثلا می خواهیم قانون مدنی را بگذاریم جلو و با زن و بچه خود بر اساس آن رفتار کنیم که این هم یک جور است، ولی نمی شود با قانون خشک در خانه زندگی کرد. وی خاطر نشان کرد: اخلاق، رفتار، محبت، مهربانی باید باشد و جامعه و ایران نیز مثل یک خانواده بزرگ است.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: کار نیروی انتظامی کار بسیار مهمی است و کاملا دولت آن را لمس و احساس می کند و شما از اول مرزها حاضر هستید تا آخر درون شهرها و شبانه روز تعطیل و غیر تعطیل برای شما وجود ندارد. رییس جمهوری خطاب به نیروی انتظامی با بیان اینکه وظیفه شما فقط مبارزه با جرم نیست و بیشتر از اینها است و باید نظم ایجاد کنید، گفت: نظم و انتظام با جرم بسیار متفاوت است. ممکن است علمی جرم نباشد اما از دید اجتماعی منکر باشد.

مرحله دوم یارانه‌ها تا پایان هفته عملیاتی می‌شود
رئیس‌جمهور با بیان اینکه “اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یک تکلیف قانونی است که باید آن را اجرا کنیم و طبق قانون از مردم خواستیم برای دریافت یارانه ثبت نام کنند و آنها که نیاز ندارند، از ثبت‌نام خودداری کنند”، خاطرنشان کرد: در سال 93، یارانه به افراد نیازمند متقاضی پرداخت می‌شود. روحانی با اشاره به اینکه “در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید داریم که به مردم فشار نیاید و شیب این کار ملایم باشد”، گفت: در این زمینه بسیار حساس هستم و وقتی گزارشات مختلفی از نحوه اعمال مصوبه مربوط به هزینه برق را دیدم و متوجه شدیم که تفسیر دیگری از مصوبه مربوط به برق شده است خواستیم تا این موضوع اصلاح شود. البته می‌دانیم که شرکت برق بدهی زیادی به تولیدکنندگان دارد چون ما دولتی را تحویل گرفتیم که 20 هزار میلیارد تومان بدهکار برق بود و به تدریج باید این بدهی پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری سال و موضوع اقتصاد و فرهنگ و تاکید و مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: تا زمانی که قاچاق وجود دارد نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را درست کرد. پس پلیس در این حوزه هم مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و باید در این مسیر دولت را یاری کند، چون اجرای اقتصاد مقاومتی به نفع کشور است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما نیازمند به تحول در اقتصاد هستیم تا کشور را از رکود خارج کنیم”، افزود: از اهداف امسال دولت این است که کشور از رکورد خارج شود و در این راستا، اشتغال بسیار مهم است؛ پس همه باید دست به دست هم دهیم تا اقتصاد را رونق بخشیم و در این رابطه نیز نیروی انتظامی ان‌شاءالله به رسالت خود عمل خواهد کرد.

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.