سوالات درس روانشناسی سال سوم علوم انسانی |
تازه هاي خبر :
قانون عجیب سرویس بهداشتی در اسکاتلند
بزرگراه پارس آباد – سربند در خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد
وضعیت کرونایی شهرستان پارس آباد مغان نیازمند توجه ویژه است/ ۷۰ درصد جامعه هدف منطقه غربالگری شدند
آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات رییس پیشین سازمان خصوصی سازی
مشکل تامین آب ناحیه صنعتی پارس آباد مرتفع میشود
شنبه ۲۴ شهریور ۰۳
سوالات درس روانشناسی سال سوم علوم انسانی
سوالات درس روانشناسی سال سوم علوم انسانی
فصل اول :کلیات
1-درس روان شناسی چه فایده ای برای دانش آموزان دارد ؟
2- روانشنا سی از چه سالی به عنوان یک علم تجربی مطرح شد و سعی دا رد به چه سوالی پاسخ دهد؟
3- اهداف فعالیت های علمی چیست؟
4- منظور ازروش علمی چیست؟
5- سه ویژگی تجربه پذیری چیست هرکدام را تعریف کنید.
6- یک نظریه ی علمی ازطریق چه فرآیند هایی انجام می شود؟
7-روان شنا سی برای رسیدن به یک علم تجربی با چه چالش هایی روبروست؟
8- موضوع روان شنا سی چیست؟
9- رویکرد راتعریف کنید وچند رویکرد درروان شنا سی وجود دارد؟
10- رویکرد زیست شناختی چیست ؟
11- تفاوت و تشابه رویکرد روانکاوی با رویکردرفتاری را بنویسید؟
12- هدف رفتار درمانی چیست ودو مثال روشی آن را بنویسید.
13- تفاوت رویکرد رفتاری با رویکرد انسان گرا چیست ؟
14- نظریه ی کارل راجرز و ابراهام مازلو را به طور خلاصه بنویسید.
15- یکی از ویژگی های مهم روش آزمایش ومزایای اصلی این روش را بنویسید.
16- به چه دلایلی روان شنا سان از مطالعات همبستگی استفاده می کنند ؟
17- روش مشا هد ه طبیعی چه معایبی دارد؟
18- دو حوز ه ی تحقیقی روان شنا سی را تعریف کنید؟
19- مشاهد ه ی طبیعی چیست وچه کسانی معرفی نمودند؟
20- یکی ازلوازم اصلی در مشاهده ی طبیعی چیست ؟
21- تحقیقات در روان شنا سی به چند د سته تقسیم می شود ؟تعریف کنید.
فصل دوم :رشد
1- رشد راتعریف کنید.
2- دو فر آیند رشد کدامند ؟تعریف کنید.
3- شبا هت انسان ها در بسیاری از جنبه های رشد نشان د هنده ی چیست؟
4- با مثالی توضیح د هید که چگونه رشد محصول مشترک رسش ویادگیری است؟
5- ویژگی ها ومشخصات اصلی رشد را نام ببرید.
6- مراحل مهم رشد در طول زندگی انسان را بنویسید.
7- جنبه های مختلف رشد کدامند ؟
8- منظور از «انعطاف پذیری » در رشد چیست؟
9- روان شناسی رشد راتعریف کرده ومتذکر شوید از چه رشته هایی کمک می گیرد ؟
10- چرا در رشد نظریه های متفاوتی وجود دارد ؟
11- نظریه ی پیاژه چیست چه چیزی را مورد توجه قرار می دهد و چرا؟
12- «هوش » را از دیدگاه پیاژه تعریف کنید.
13- دوره های رشد از دیدگاه پیاژه را بنویسید .
14- نظریه ی «اریکسون»را بنویسید.
15- منظور ازبحران در نظریه ی اریکسون چیست ؟
16- مرحله ی نوجوانی «12 تا20 سالگی » را در نظریه اریکسون توضیح دهید.
17- دو نکته ی مهم نظریه ی اریکسون رابنویسید.
18- منظور از فنوتیپ وژنوتیپ چیست؟
19- مراحل رشد قبل از تولد را بنویسید.
20- عوامل محیطی که رشد قبل از تولد را با دشواری ومشکل روبرو می سازند را نام ببرید.
21- در دو سال اول زندگی وزن بدن طفل ……برابر و قد او ……برابر می شود .
22- توانایی چنگ زدن از حدود …… ماهگی به بعد یعنی زمانی که بین ……….. و……….. هماهنگی به وجود آمده است دیده می شود.
23- در هنگام تولد کدام حس فعال وکدام حس ضعیف است ؟
24-……….. ازنیازهای عاطفی واجتماعی اولیه ی کودکان است.
25- رشدزیستی – اجتماعی در دوره ی کودکی اول چگونه است؟
26- ازخصوصیات مهم شناختی دوره ی کودکی اول چیست وبه چه معنایی می باشد؟
27- مهارت های حل مساله وحافظه در این دوره رشد می کند؟
28- ویژگی های رشد زبان در دوره ی پیش از دبستان چگونه است؟
29-« مفهوم خود » مربوط به کدام نوع رشد است ودر چه دورهای شکل می گیرد وچه ویژگی هایی برای کودک ایجاد می شود ؟
30- در این دوره ، تفاوت های جنسی ونقش جنسی برای کودکان مطرح می شود ؟
31-ویژگی های رشد زیستی –اجتماعی دوره ی کودکی دوم (7تا 11 سالگی) را بنویسید.
32- در این دوره ، اره کردن ، قیچی کردن ، شمشیر بازی ، اسکیت بازی وفوتبال را به خوبی انجام می شود؟
33- منطقی شدن تفکر کودکان در این دوره شکل می گیرد ؟
34- چه دوران وسنینی برای یادگیری زبان دوم مطرح است وچه موقع کودک موفق تر خواهد بود ؟
35- در چه دوره ای کودک به توانایی ها و ناتوانایی های خود آگاه می شود ومنظور چیست ؟
36- مسائل نگران کننده ی دوره ی نوجوانی به چه عاملی بستگی دارد؟
37- چه تغییراتی در دوره ی نوجوانی به دوره ی کودکی پایان می دهدواعلام شروع دوره ی بلوغ را می نماید ؟
38- شروع سن بلوغ کدام است ؟
39- عوامل موثر در بلوغ را نام ببرید.
40- غالباً عادت ما هانه در چه سنینی صورت می گیرد وبین چه سنینی متغیر است ؟
41- روابط عاطفی واجتماعی چه نقشی در بلوغ دارد وتفاوت آن را در دختر وپسر بنویسید.
42- بیشتر افزایش وزن در دختران و پسران درچه سنی است ؟
43- آخرین قسمت های بدن که دردوره ی بلوغ به رشد نهایی می رسد کدام است وچه تاثیری در نوجوان دارد ؟
44- رسش جنسی در دوران بلوغ به چه مواردی بستگی دارد آنها را تعریف کنید ؟
45- عکس العمل نوجوانان در مقابل تغییرات بدنی وجنسی به چه عواملی بستگی دارد ؟
46- زود رسی و دیر رسی بلوغ چه تا ثیری در نوجوان دارد و تفاوت آن در دختر و پسر چیست ؟
47-منظور از تفکرفرضیه سازی چیست ؟
48- استدلال قیا سی چیست وچه تفاوتی بین نوجوانان14-13 ساله با کودک 10 ساله است .
49- مهمترین ویژگی های تحولات شناختی دوره ی نوجوانی را نام ببرید.
50-ویژگی مثبت ومنفی (خطرناک بودن ) درون نگری وخود مرکزی را در نوجوان بنویسید.
51- سه دوره اخلاقی گلبرگ را بنویسید .
52- راننده ای که برای جریمه نشدن از قانون پیروی می کند در چه مرحله ی اخلاقی قرار می گیرد ؟
53- فردی که رفتار هایی را انجام می دهد تا دیگران او را فردی خوب بداننددر کدام مرحله ی اخلا قی کلبرگ است ؟
54- در مرحله ی استدلال اخلاقی تفاوت دختر وپسر در چیست وبیانگر چه می با شد؟
55- در تصیم گیری نوجوانان به چه نکاتی باید توجه نمود؟
56- کدام یک از ویژگی های شناختی فرصت تصمیم گیری را برای نوجوان فراهم می کند ؟
57- مهم ترین ویژگی رشد اجتماعی دردوره ی نوجوانی چیست ؟
58- منظور از «خود » چیست ؟
59- به چه دلایلی نوجوان از خود کاذب استفاده می کند ؟
60- تعیین هویت منا سب وتعریف خود در دوره ی نوجوانی به چه معناست ؟
61- نقش آموزی جنسیتی چیست وچگونه ایجاد می شود ؟
62- نوجوانانی را که به تعریف خود وهویت واقعی دست می یابند و آنهایی که د ست نیافته اند را با هم مقایسه کنید.
63- فشارهای گروهی همسالان در دوره ی نوجوانی تا چه سنی افزایش پیدا می کند؟
64- چه چیزی باعث تعارض بین نوجوانان و والدین آنها می شود ؟
65- کدام والدین در ایجاد عزت نفس و شکل گیری هویت در نوجوانان موفق تر هستند ؟
فصل سوم :فرآیندهای شناختی
1-شناخت و فرایند های شناختی به چند صورت پردازش می شوند ؟
2- ادراک واحساس راتعریف کرده وتفاوت آن را بنویسید.
3- مراحل ادراک را تو ضیح دهید .
4- اطلاعات بینایی از ابتدا (پایین ترین سطح پردازش ) تا انتها (بالا ترین سطح پردازش ) چگونه صورت می گیرد ؟
5- قشر خاکستری مغز چیست وچگونه نیمکره ها با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند؟
6- قشر خا کستری مغز از چند ناحیه تشکیل شده است ؟
7- در نواحی چهار گانه چه اطلا عاتی صورت می گیرد ؟ (به صورت خلاصه )
8- ثبا ت ادراکی راتعریف کنید .
9- توجه را تعریف کنید .
10- انواع توجه را نام برده وتعریف نمایید .
11- چه محرک هایی توجه غیر ارادی را بیشتر جلب می کند ؟
12- انتخاب وتوجه به محرک خاص به چه عواملی بستگی دارد ؟
13- توجه بر اساس تعداد محرک به چند دسته تقسیم می شوند بنویسید.
14- تو جه ارادی با توجه غیر ارادی در چه موردی با یکدیگر مشتر ک هستند ؟
15- عوامل موثر در تو جه پراکنده را نام برده و دو مورد را توضیح دهید.
16- منظور از نسبی بودن دشواری چیست وبه چه مواردی بستگی دارد ؟
17- تو جه ارادی وغیر اردی را با یکدیگر مقایسه کنید .
18- حافظه راتعریف کنید .
19- تفاوت حافظه را با یاد گیری بنویسید.
20- نظر افلا طون را درباره ی حافظه بنویسید.
21- ویلیام جیمز حافظه را به چند دسته نمود ؟
22- مراحل اصلی حافظه را بنویسید.
23- اصول حافظه رانام ببرید.
24- چه ارتباطی بین یاد گیری و یادآوری درحافظه وجود دارد به صورت خلاصه بیان کنید.
25- بازیابی اطلاعات به چند صورت انجام می گیرد و کدام یک آسان تر است و عملکرد بهتری در حافظه دارد ؟
26- انواع بازیابی را نام برده وتعریف کنید.
27- منظور از اثر تولید چیست ؟
28- انواع یاد گیری فعال رانام ببرید.
29- حافظه ی عملی وکلامی را مقایسه کنید وعبارت معروف در این مورد را بنویسید .
30- اصول حافظه را نام برده و متذکر شوید که آیا همیشه به این صورت عمل می کنند و چه عواملی باعث متفاوت شدن آن می گردد ؟
31- انواع حافظه را از دیدگاه تولوینگ نام برده وتعریف کنید .
32- اختلالات حافظه را بنویسید.
33-هیپوکامپوس چه نقشی در حافظه دارد ؟
34- لوب های چهار گانه ی قشر خاکستری چه نقشی در حافظه دارد ؟
35- کارکرد های زبان در انسان چیست ؟
36- چه نظراتی درباره ی یادگیری زبان وجود دارد ؟
37- زبان به چه اشکالی ظاهر می شود ؟ (اشکال گوناگون زبان کدام است ؟)
38- ارتباط اشکال زبان به چند صورت تقسیم می شوند بنویسید.
39- سیستم پردازش اطلاعات را تعریف کنید .
40- زبان به عنوان یک کارکرد ارتبا طی چگونه بین دو انسان صورت می گیر د یا پردازش می شود ؟
41- چه وقفه ویا آسیبی در بخش بیانی ودریافتی می تواند به وجود بیاید؟
42- شنیدن چند گونه است هر کدام را تعریف کنید.
43- شنیدن معنایی چه ویژگی هایی دارد ؟
44- لب خوانی چه نقشی در شنیدن دارد ؟
45- مهارت های تکلم یا گفتن را بنویسید.
46- گفت وگوی موفق (رابطه ی موفق )چه شرایطی دارد بنویسید .
47- خطاهای گفتاری رابنویسید .(با مثال )
48-خواندن نیازمند به چه مهارت هایی می باشد ؟
49- منظو از کلمه خوانی ومفهوم خوانی چیست ؟
50- در کلمه خوانی چه راهکار هایی وجود دارد ؟
51- چه کسانی مبتلا به نارسا خوانی هستند ؟
52- کلمات دیداری پایه چیست ؟
53- منظور از تحلیل ساختاری چه می باشد ؟
54-منظور از ساکادها چیست ؟
55- نوشتن وخواندن چه شباهت هایی دارد ؟
56- در فر آیند نوشتن تفکر چه نقشی دارد ؟
57- برای بهبود نوشتن چه راهکارهایی وجود دارد ؟
58- دو مرکز اصلی زبان چیست و وظیفه ی هر کدام چه می باشد ؟
فصل چهارم:سلامت روانی واختلال روانی
1-علت مرگ ومیرهای امروزی چیست ؟
2- علت مرگ ومیرهای امروزی با گذشته چه تفاوتی دارد ؟
3- عوامل ریسک رفتاری کدامند ؟
4- روان شناسی سلامت چیست وچه الگوهای رفتاری را ارائه می دهد ؟
5- سلامت روانی راتعریف کنید .
6- ویژ گی های افراد سالم را نام ببرید .(4 مورد )
7- فشار روانی در روان شناسی چیست ؟
8- فشار روانی به چه عواملی بستگی دارد ؟
9- چه جنبه های شخصیتی از انسان در برابر فشار روانی موثر است ؟
10- بیماری عروق کرونر چیست و عامل آن چه می باشد ؟
11- افراد دارای الگوی رفتاری الف وب چه خصوصیاتی دارند ؟
12- منظور از استقامت وسخت رویی چیست ؟
13- کسی که در برابر فشار روانی احساس کنترل می نماید با کسی که احساس کنترل نمی کند چه تفاوتی دارد ؟
14- ناکامی چیست ؟
15- ناکامی ها به چند دسته تقسیم می شوند توضیح دهید .
16- در چه موردی میزان ناکامی بیشتر است ؟
17- واکنش معمول در برابر ناکامی چیست ؟آن راتعریف کنید .
18- چه واکنش هایی در برابر ناکامی وجود دارد بنویسید .
19- کدام یک از واکنش ها در برابر ناکامی موثرتر است ؟توضیح دهید .
20 – تعارض را تعریف کنید وانواع آن را با مثال توضیح دهید .
21-ساده ترین تعارض و فراوان ترین تعارض ها در زندگی کدام است؟
22- فشار روانی در چند سطح صورت می گیرد . بنویسید .
23- مراحل سندروم انطباق عمومی را بنویسید .
24- رفتار مقابله ای چیست؟
25- چه تفاوتی بین ملاک های سلامت روانی واختلال روانی وجود دارد؟
26- چند معیبار برای اختلال روانی وجود دارد؟ بنویسید .
27- اضطراب را تعریف کنید .
28- چه موقع اضطراب اختلال محسوب می شود؟
29- چهار مورد از علائم اختلال اضطراب فراگیر را بنویسید .
30- اختلال هراس چیست ؟
31- تفاوت اختلال اضطرابی فراگیر با اختلال هراس چیست ؟
32- هراس اجتماعی را تعریف کنید .
33- انواع هراس را نام ببرید .( چهار مورد )
34- افرادی که دارای وسواس فکری – عملی هستند چه احساسی دارند؟
35- انواع کلی اشتغالات ذهنی افراد وسواسی چیست ؟
36- اختلال فشار پس سانحه ای چیست ؟ وچه علائمی دارد ؟
37- اختلالات خلقی را تعریف کنید وانواع آن را نام ببرید .
38- اختلال خلقی دوقطبی را بنویسید .
39- عناصر روان درمانی چه هستند ؟
40- انواع درمان اختلالات روانی به چند گروه طبقه بندی می شوند ؟ وانواع هر طبقه کدام اند ؟
طراح:آقای محمد حسین حسامی
برچسبها:روانشناسی, روانشناسی سال سوم, سوالات خرداد روانشناسی, سوالات درس به درس رواشناسی, سوالات درس روانشناسی, نمونه سوالات روانشناسی سال سوم