تاريخ انتشار :یکشنبه 24 دسامبر 2017.::. ساعت : 8:44 ب.ظ
فاقدديدگاه

۱۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح پایاب سد خداآفرین هزینه می‌شود

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علی مراد اکبری صبح امروز در جلسه هماهنگی نظام بهره‌برداری اراضی پایاب سد خداآفرین اظهار داشت: تسریع عملیات نصب سنتر برای اتمام عملیات سنترگذاری در سریع ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۷ هزار هکتار پروژه پایاب خداآفرین در استان اردبیل در عرصه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، افزود: در مجموع حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در کل استان اردبیل تحت اجرای شبکه‌های آبیاری مدرن است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه کل این شبکه به صورت سنترپیود، سیستم های کلاسیک و سیستم‌های میکرو که در نوع خود در کشور بی‌نظیر بوده و یکی از بزرگترین پروژه‌های سنتر در خاورمیانه و شاید در جهان است، اجرا می‌شود.

اکبری با بیان اینکه حدود یک هزار و ۴۰۰ دستگاه سنتر برای آبیاری حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی منطقه نصب خواهد شد، گفت: میزان اعتباری که برای این پروژه پیش بینی شده حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، پروژه در حال اجراست و ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به زمان اتمام و بهره‌برداری این پروژه اظهار کرد: امیدواریم تا پایان نیمه نخست سال آینده بتوانیم پروژه را به اتمام برسانیم و به بهره‌برداران تحویل دهیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نخستین گام برای بهینه کردن منابع آب در منطقه را اجرای زیرساخت‌های این پروژه دانست و تصریح کرد: افزایش کارایی مصرف آب و بهره‌وری آب سیاست دولت در بحث آب است.

اکبری با بیان اینکه پروژه‌های بزرگی از جمله آبیاری تحت فشار ۳۰۰ هزار هکتار در دست اجرا در کشور داریم، افزود: خوشبختانه امسال تاکنون ۱۱۰ هزار هکتار انجام شده که ۱۵۰ هزار هکتار نیز در حال انجام است و این ها پروژه‌هایی هستند که دولت برای افزایش کارایی آب و مصرف بهینه آب در دست اجرا دارد که به طور قطع با اجرای زیرساخت‌ها به ویژه در منطقه مغان تحول عظیمی در بخش کشاورزی به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر محصولات تولیدی پس از بهره‌برداری از این پروژه عظیم بر ضرورت  عدم خام‌فروشی برای زنجیره تولید در منطقه تاکید کرد و افزود: افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی با استفاده از صنایع تبدیلی، صنایع فرآوری و ایجاد ارزش افزوده تولید در منطقه مغان یکی از ضروریات است که باید انجام شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی منطقه مغان را با توجه به اقلیم آب بسیار خوب و کیفیت منابع خاک یکی از مناطق بسیار حاصلخیز کشور برشمرد و گفت: امیدواریم با کمک کشاورزان، بهره‌برداران و مدیران استانی این پروژه عظیم را به سرانجام مطلوب برسانیم.

نظرات بسته شده است.