تاريخ انتشار :شنبه 16 اکتبر 2010.::. ساعت : 5:40 ب.ظ
فاقدديدگاه

نگهداری از سگ ،یک مد جدید !

پانسیون و نگهداری(بستری): سگ تا 6 كیلو: 13هزار، از 6تا 12 كیلو: 17هزار، از 12 تا 20 كیلو: 23 هزار، از 20 تا 30 كیلو: 32 هزار، از 30 كیلو به بالا: 45 هزار تومان، كاشت میكرو چیپ: 50هزار، نوار قلبی: 30هزار، اكسیژن تراپی: 5تا 10هزار، رادیو گرافی(سگ كوچك): 18 هزار، رادیوگرافی(سگ متوسط): 21هزار، رادیوگرافی(سگ بزرگ): 24هزار، سونوگرافی: 25 تا 45هزار تومان.

 

 

هزینه های درمان و نگهداری جاری: ویزیت: 15 هزار ، جرم گیری دندان: 50 تا 60 هزار، واكسن چندگانه: 30 هزار، گرفتن ناخن: 5هزار، تخلیه كیسه مقعدی: 3هزار، سرم تراپی: 7هزار، آرام بخشی: 12 تا 22 هزار، پانسمان (بدون هزینه لوازم): 5 تا 15 هزار، اصلاح(سگ كوچك): 20 تا 28 هزار، اصلاح (سگ بزرگ): 50 هزار، شست و شو(سگ كوچك): 12تا 15 هزار، شست و شو(سگ بزرگ): 30 هزار، شست و شوی گوش: 9 تا 12هزار، اتوسكوپی: 9هزار تومان.

هزینه ثبت و صدور شناسنامه: 10هزار، صدور گواهی مسافرت: 30 هزار تومان.

هزینه وسایل جانبی

شامپوی خشك: 18 هزار، شامپوی معمولی: 12 هزار، صابون: 5.7 هزار، شامپو ضد كك: 6هزار، مسواك: 7هزار، برس: از 6هزار به بالا، شامپوی ضد شوره: 8.5هزار، قلاده عادی: از 12 تا 50 هزار، قلاده جمع شو: از 25 تا 60هزار، لباس شب(خواب): 28 تا 30 هزار، لباس حوله ای: 13 تا 20 هزار، شلوار جین آرمانی: 55هزار، پیراهن و دامن: 20 هزار، ظرف غذا: از 19 تا 50 هزار، خانه سگ كوچك: 50 هزار، خانه سگ بزرگ: 80 هزار تومان.

غذای سگ و دندانی، اسباب بازی و… هم هست كه از ذكر آنها خودداری می كنیم. اینها كه گفته شد، به بازار پر سودی اشاره دارد كه شاید هزاران نفر در آن به طور مستقیم و غیر مستقیم شاغل باشند، از طرف دیگر، شاید ده ها تاجر بزرگ، واردات این دست كالاها را در دست داشته باشند كه تغییر عادت نگهداری سگ به طور مشخص به این افراد مرتبط ضربه وارد خواهد كرد.

دنیای سایبری: حیوانات خانگی در اینترنت

این یك واقعیت عینی است. اگرچه خبری از حیوانات خانگی در خیابان ها هم نباشد، افرادی كه با حیوان خانگی سر و كار دارند، بالاخره در جایی خودشان را نشان می دهند. به آمارهای تنها یك تالار گفتگو و بحث در زمینه حیوانات خانگی نگاه كنید: 44 هزار و 900 موضوع، 303 هزار ارسال سوال و نظر و بیش از 18 هزار عضو فعال (عموما 3 برابر تعداد اعضای كاربران عضو، كاربران میهمان نیز به این موضوعات مراجعه می كنند)

طبق اعلام مسئولین سایت كلوب، كه بزرگترین جامعه مجازی ایران است، بیش از یك میلیون نفر عضو این شبكه هستند. جستجوی خبرنگار ما حاكی از آن است كه از بین این یك میلیون نفر، 7هزار و 900 نفر ایرانی، نوع زندگی خود را «با حیوان خانگی» اعلام كردند. البته بسیاری از كاربران هم هستند كه اگرچه حیوان خانگی دارند، اما نوع زندگی خود را با والدین، با همسر، با بچه ها و یا تنها اعلام كردند.

بر اساس اعلام سایت وبگذر، سایت پرشین پت(سایت تخصصی حیوانات خانگی)، با بازدید روزانه 20 تا 25 هزار نفر، رتبه بالاتری از بسیاری از رسانه های فارسی برخوردار است، این سایت حتی از وب سایت روزنامه جوان و برخی سایتهای خبری و … نیز پر بازدید تر است. هزاران نفر اعم از صاحبان حیوانات خانگی و دامپزشكان در تالارهای گفتگوی پرشماری عضو هستند كه در آنها تنها مرتبطان با موضوع حیوانات خانگی عضویت دارند.

بازار كار: بیش از 20 هزار فارغ التحصیل دامپزشكی

تنها سگ حیوان خانگی نیست، بسیاری از پرندگان و حیوانات دیگر، مثل گربه یا همستر، ایگوآنا، خرگوش(كه این روزها علاقه به نگهداری این نوع حیوانات روز افزون است) نیز هستند كه نگهداری آنها نیاز به درمان و مراقبت دارد. از موضوع سگ كه حساسیت بر انگیز است كه بگذریم، نگهداری از سایر این حیوانات منع قانونی ندارد؛ چه بسا نگهداری از پرندگان در ایران سابقه طولانی دارد. به نظر می رسد افزایش علاقه مردم به نگهداری از حیوانات خانگی، بازار خوبی را برای دانش آموختگان دامپزشكی فراهم می آورد.

در اردیبهشت امسال، ناصر نبی پور ، مدیر جامعه دامپزشكان ایران در گفتگویی به تعداد 20 هزار فارغ التحصیل دامپزشكی اشاره كرده بود كه به دلیل عدم حمایت های لازم، نمی توانند در دامداری ها مشغول به كار شوند. بی شك حضور در دامداری ها یكی از راه های درآمدزایی برای این فارغ التحصیلان است، كه البته در آمد چندان بالایی هم ندارد.

از طرف دیگر، مشغول شدن در كلینیك های دامپزشكی كه به درمان و نگهداری از حیوانات خانگی می پردازند می تواند برای این فارغ التحصیلان بسیار سود آور باشد. در حال حاضر، بیش از 50 كلینیك رسمی و مشهور در تهران وجود دارد كه به طور تخصصی به امور مربوط به حیوانات خانگی می پردازند.

جالب است بدانید، نوع دیگری از اشتغال با توسعه نگهداری از حیوانات خانگی باب شده است، البته با كمك اینترنت، برخی از فارغ التحصیلان این رشته، با دایر كردن وبلاگ های شخصی، موردهای خصوصی می پذیرند و به طور شبانه روزی آماده خدمت رسانی هستند. در واقع نوعی اورژانس حیوانات.

البته این نوع فعالیت با آمبولانس های كلینیك تهران خلط نشود، این نوعی ویزیت خصوصی است كه در حال حاضر در تهران برقرار است. صاحبان حیوانات خانگی برای این نوع ویزیت ها هزینه بیشتری پرداخت می كنند، به جای آن از مراجعه حضوری به كلینیك های دیگر بی نیاز می شوند.

برخی دیگر از فارغ التحصیلان این رشته نیز در یكی از 84 هزار صفحه اینترنتی مرتبط با موضوع نگهداری حیوانات خانگی به زبان فارسی حضور دارند و از این طریق مشتریانی را جذب می كنند.

سیمای سگ در برنامه های كودك

نگاهی به مراجعان به دامپزشكی ها بیندازید، كمتر اشخاص مسن تر از 30 سال را خواهید دید. در حقیقت میانگین سنی كسانی كه حیوان به دست منتظر ویزیت حیوان خانگی شان هستند بین 20 تا 30 سال است.

اغلب روانشناسان بر این باور هستند كه شخصیت افراد جامعه در كودكی شكل می گیرد. جامعه شناسان هم نقش رسانه ها به خصوص رسانه های جمعی نظیر تلویزیون را در شكل دادن باور های مردم بسیار موثر می دانند. با این مقدمه، ببینیم كودكی كسانی كه امروز در سالن انتظار كلینیك های دامپزشكی منتظر ویزیت سگشان هستند چطور گذشته. روزگاری كه بشقاب های ماهواره هنوز روی پشت بام ها نبود، یك تلویزیون بود و دو شبكه و كمتر از دو ساعت برنامه كودك. سریال های كارتونی هم مثل امروز آن قدر زیاد نشده بودند كه اسمشان هم فراموش شود. شخصیت های كارتونی تنها همدم كودكان بودند، عكس آنها روی دفتر و كتاب های مدرسه شان بهترین هدیه ها بود. كارتون های محبوب دوران كودكی جوانان 20 تا 30 ساله امروز كدام ها بودند؟

«بل»سگ سفید رنگ و بزرگ سباستین همیشه همراه او بود، سباستین بل را در آغوش می گرفت و هیچ كس نمی گفت این كار او ناپسند است!

«جو»سگ خوب و با وفای پسرك سرخ پوست بود«سپید دندان» هم همیشه همراه دخترك آمریكایی بود و در محیط خانه هم وارد می شد!

«ركسیو» سگ با مزه، خال دار، مهربان و باهوش بود، همه منتظر بودند تا نوبت پخش ماجراهای ركسیو شود.

«بارون» سگ مشهور بی خانمان بود، كه ظاهرا همه چیز را می فهمید و از اول تا پایان سریال همراه پرین بود.

«بوشوك» سگ احمق و دوست داشتنی لوك خوش شانس بود، همیشه با حماقت های حساب شده اش به داد قهرمان داستان می رسید و دشمن شماره یك دالتون ها بود.

سگ خانواده «دی» همیشه كنار پیانو می استاد و به پیانو زدن پسر خانواده گوش می داد، هیچ كس هم او را از خانه بیرون نمی كرد.

گالیور همراه سگش به جزیره آدم كوچولو ها رسید و همیشه سگ كنار گالیور بود؛ خیلی هم به قهرمان داستان كمك می كرد.

سگ زرد رنگ در مداد جادو، همیشه الهام بخش ماجراها بود و در سریال جعفری و شوید و رز ماری، همیشه «شوید» برای كمك از راه می رسید، شوید هم سگ بود!

در مهاجران، لوسیمی، دختر قهرمان داستان، نجات دهنده یك دینگو بود، دینگو را به عنوان سگ پذیرفتند و از او نگهداری كردند. پدر خانواده اول مخالف بود، اما بعدا حضور دینگو در خانه را پذیرفت.

سگ مهربان و خاب آلود سریال رانكال را هم همه به خاطر دارند. «زمبه» كه از همه فراتر رفته بود و حتی حرف آدم ها را هم می فهمید و همیشه به داد داداش كایكو، ته سو كه و میتی كومان می رسید.

اینها خارجی ها بودند، در مجموعه های ایرانی هم سگ بود، سگ رمانتیك خانه مادر بزرگه را به یاد بیاوریم كه همیشه نقش مقال مخمل، گربه خبیث بود و محافظ جوجه ها.

حتی در یك كارتون از مجموع كارتون های كودكان دهه 60، سگ به عنوان موجودی بد نبوده، حالا كه همان كودكان بزرگ شدند، باید چیزی كه طی چندین سال باور كردند را با یك برنامه مستند، چند مستند و… به كلی وارونه بیابند. اینها چهره سگ در قدرتمند ترین رسانه دوران كودكی جوانانی است كه امروز به خاطر نگهداری از سگ ملامت می شوند. شاید 20 سال بعد هم موضوعی كه امروز در شبكه های تلویزیونی تبلیغ مثبت می شود جرم تلقی شود. بهتر نیست مسئولان كه این همه جوالدوز به این و آن زدند، یك سوزن هم به خودشان بزنند؟

واقعیت آن است كه سگ یك واقعیت جامعه غربی و طبعا بخش جدانشدنی محصولات رسانه ای و هنری آن است و اگر ما به لحاظ شرعی، پزشكی و سنتهای خود چنین شریك زندگی را نمی پسندیم، به نظر می رسد نباید از دوران كودكی چنین شیوه ای را در ذهن و خاطره كودكانمان ایجاد كنیم.

منبع:سایت آینده

نظرات بسته شده است.