تاريخ انتشار :یکشنبه 7 فوریه 2016.::. ساعت : 11:06 ب.ظ
فاقدديدگاه

ایران محصول گرانیهاتر از طلای خود را به بازار امریکا عرضه میکند

ایران پس از فصل های طولانی در فکر صادر کردن محصول گرانبهای خود به بازار امریکاست.زعفران در میان اویه جات به پادشاه چاشنی ها معروف است و با اینکه در بیشتر رستورانهای مشهور دنیا عرضه میشود لیکن اخیرا خیلی به ندرت یافت میشود و در 15 سال اخیر نیز به طور کامل در بازار دنیا نایاب شده است .
به دنبال پایان تحریمها ایران تصمیم گرفته تا صادرات این چاشنی غذایی گرانبهاتر از طلای خود را افزایش دهد. در برخی از سوپر مارکتهای غرب قیمت هر گرم زعفران ایران ، گران تر از یک گرم طلا عرضه میشود، ایران مالک بیش از 80 تا 90 درصد زعفران دنیاست و این بدین معنی است که طبیعتا در دوران تحریمها نباید این محصول در بازارهای دنیا یافت میشد اما تحریمها موجب شده بود تا این ادویه گرانبها به صورت قاچاقی در آمده و مقادیر زیادی زعفران تقلبی در بازار دنیا عرضه شود.
محمد جواد رضایی رئیس صندوق صادرات محصول زعفران گفته بخش اول صادرات زعفران هفته آینده در امریکا خواهد بود حجم این محصول صادراتی به امریکا در مرحله اول 20 کیلوگرم خواهد بود.
به گفته وی لغو تحریمها حجم صادرات این محصول به اروپا را تا 40 درصد افزایش خواهد داد.
رضایی گفته  پس از لغو تحریمها اسپانیا نیز درخواست خرید زعفران را اعلام کرده است و در صف متقاضیان قرار گرفته است.
طبق ادعای ایرانیها و نظر کارشناسان مربوطه زعفران درمان طبیعی برای از بین بردن افسردگی بوده و برای کاهش بیماری های آلزایمر و خرچنگ نیز بسیار تاثیر گذار است . غربی ها به شکل وسیعی از این محصول باارزش استفاده میکنند در ایران نیز زعفران را خرد کرده و در آب جوش مخلوط میکنند و سپس روی برنج میریزند.
دلیل قیمت نجومی این محصول این است که یک کیلوگرم زعفران تجاری از 150 هزار شاخه گل زعفران بدست می آید به همین دلیل است که قیمت این محصول دربازار دنیا بسیار گران تمام میشود. هر گل زعفران دارای سه گلبرگ میباشد و معمولا در سپیده دم صبح باید جمع آوری شود در گزارشی که سی ان ان سال پیش منتشر کرده بود آمده بود که قیمت هر گرم زعفران با کیفیت، 65 دلار میباشد. غلامرضا میری مدیر کل شورای ملی زعفران اعلام کرده است که ایران با وجود تحریمها ، در 10 ماه اخیر به ارزش 110 میلیون دلار زعفران صادر کرده است به گفته مسئولان ایران امسال 310 تن زعفران از مزارع ایران صادر شده است.
قیمت زعفران در سال جاری به 72 میلیون ریال (1900 دلار) رسیده است.ایران در سال 2014 یکصد و هفتاد تن زعفران به ارزش 244 میلیون دلار صادر کرده است ایران زعفران خود را در کل دنیا به 53 کشور صادر میکند امریکا در بین محصولات تحریم شده به زعفران توجه ویژه ای میکرد و حتی به کشاورزی زعفران در اسپانیا نیز حساسیت نشان داده و ادعا میکرد که الگوی کشت آن از نوع ایران بوده و برای بررسی این موضوع کمیسیون ویزه ای را به این کشور فرستاده بود.
گزارش از رضاامیرپور

برچسب‌ها:

نظرات بسته شده است.