تاريخ انتشار :یکشنبه 29 نوامبر 2015.::. ساعت : 10:51 ب.ظ
فاقدديدگاه

زیباکلام نتایج انتخابات اسفند را پیش‌بینی کرد +جدول

روزنامه آرمان گفت و گویی با صادق زیباكلام درباره انتخابات مجلس دهم انجام داده که گزیده مهم ترین اظهارات او در این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* من معتقدم در این انتخابات آرایش نیروهای اصلی را باید در سه دسته قرار دهیم. در واقع اگر انتخابات را به مثابه یك مثلث در نظر بگیریم در این انتخابات سه ضلع اصلی حضور جدی خواهند داشت و به رقابت خواهند پرداخت؛ طیف اول اصلاح‌طلبان هستند كه شامل جریان اصلاح‌طلب به علاوه اعتدالیون یعنی طرفداران دولت آقای روحانی می‌شود. ضلع دوم اصولگرایان میانه‌رو هستند. راس سوم هم جریان تندرو یا همان جبهه پایداری است كه طرفداران آقای احمدی‌نژاد و سعید جلیلی هستند. رهبری معنوی ضلع سوم آیت ا… مصباح و در مرحله بعدی هم برخی روحانیون از قبیل آیت ا… موحدی كرمانی و سید احمد علم الهدی هستند. بنابراین انتخابات یك رقابت جدی بین این سه جریان اصلی خواهد بود.

* لیدران اصولگرایان میانه رو عمدتا در مجلس هستند مثل حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، علی لاریجانی، كاظم جلالی، احمد توكلی و مهندس باهنر. چهره‌های زیادی هم هستند كه اصولگرای میانه رو به حساب می‌آیند. لیدری ضلع اول اصلاح‌طلبان را آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات بر عهده خواهند داشت. این افراد پدرخوانده‌های معنوی جریان اصلاح‌طلب هستند.

* هم لیدران مهم هستند و هم بدنه اجتماعی. به هرحال هستند كسانی كه موضع‌گیری آیت ا… مصباح برای آنها اهمیت دارد. در عین حال این‌گونه نیست كه فقط و فقط لیدران اهمیت داشته باشند. در جریان میانه رو كسی مثل آقای لاریجانی، كاظم جلالی یا احمد توكلی كاریزما ندارند. اساسا یكی از بزرگ‌ترین معضلات اصولگرایان میانه رو در انتخابات مجلس این است كه لیدرسیاسی كاریزماتیك ندارند، اما بدنه اجتماعی قابل توجهی در داخل كشور وجود دارد كه با تقسیم‌بندی جامعه‌شناختی باید آنها را جزو پایگاه اجتماعی اصولگرایان میانه رو تقسیم‌بندی كرد. ایضا بدنه اجتماعی نیرومندی هم برای اصلاح‌طلبان وجود دارد. ما تقریبا چهار و نیم میلیون دانشجو در كشور داریم. اگر كسی بگوید 80-70 درصد دانشجویان كشور طرفدار اصلاحات، رئیس دولت اصلاحات و آقای هاشمی‌رفسنجانی هستند من حرف او را تصدیق می‌كنم. من در دانشگاه‌های مختلفی كه برای سخنرانی می‌روم این را می‌بینم. این با وجود تریبون‌های خاصی علیه اصلاحات وجود دارد. بنابراین این پایگاه اجتماعی وجود دارد و تقریبا 80-70 درصد دانشجویان ما طرفدار اصلاحات هستند. بسیاری از تحصیلكردگان ما، پزشكان، اساتید دانشگاه، وكلای دادگستری و بسیاری از افرادی كه حتی در بخش خصوصی هستند از طیف اصلاحات حمایت و طرفداری می‌كنند .

* اگر انتخابات اسفندماه رقابتی برگزار شود من هیچ تردیدی ندارم كه بیش از دو سوم كرسی‌ها به اصلاح‌طلبان و میانه روها خواهد رسید و تعداد كرسی‌های جریان تندرو بیشتر از 50-40 در كل كشور نخواهد بود.

گروه های سیاسی و نتیجه انتخابات اسفند از نگاه زیباکلام

گروه های حاضر در انتخابات به زعم صادق زیباکلام

لیدرهای انتخاباتی و رهبران معنوی

پیش بینی تعداد کرسی ها در مجلس دهم

اصلاح طلبان و اعتدالگراها

هاشمی رفسنجانی و رییس دولت اصلاحات

بیش از دو سوم

(بیش از 180 کرسی)

اصولگرایان میانه رو

لاریجانی، ابوترابی، باهنر، کاظم جلالی، توکلی

جبهه پایداری

آیت الله مصباح، احمدی نژاد، جلیلی

40 تا 50 کرسی

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.