تاريخ انتشار :سه‌شنبه 28 نوامبر 2023.::. ساعت : 5:07 ب.ظ
فاقدديدگاه

بی توجهی مسئولان به قلعه باستانی اولتان در شهرستان پارس آباد مغان

قلعه اولتان در حاشیه رودخانه ارس آ(راز چایی ) و در ۱۲ کیلومتری شهر مرزی پارس آباد مغان و در ۵۰۰ متری روستای کهن اولتان ( شهر جدید التاسیس اولتان ) به همین نام معروف شده است .
مساحت قلعه ۳۲۰ هزار متر مربع بوده و دردوران سلسله اشکانیان ساخته شده است.
و در سده ۱۲ مورد استفاده قرار می گرفت که شکل و شمایل آن یک دژ نظامی را تداعی می کند و به گفته کارشاسان و باستان شناسان در کاوش های که در قلعه به انجام رسانده اند متوجه شدند سفال های منحصربفرد و متنوع اسلامی با یک مجموعه منسجم از نظر معماری مواجه و روبرو هستند که حتی آثاری که در آن کشف شده مربوط به قرن سوم و چهارم هجری است.ضمن اینکه رسم الاخطی از معماری دوره ساسانی را نیز در خود دارد.


قلعه اولتان در دوره اشکانی بنا شد اما شکوفایی آن در دوره ساسانی و اوایل اسلامی رخ داده است و با توجه به حدس و گمان های کاملا” علمی هنوز قسمت اعظم ساختمانهای قلعه در زیر آوار و خاک مدفون است و آثار و لوازم خانکی و استحکامات ساختمانها در آن مشاهده می شود. و تا کنون از سوی وزارت میراث فرهنگی ؛ گردشگری و صنایع دستی کشور و  مسئولانی ارشد استان اردبیل و اداره کل میراث فرهنگی ؛ گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل و مسئولان شهرستانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی فعلی و ادوار گذشته اقدام اساسی و زیر بنایی صورت نگرفته است. گفتنی است محوطه اولتان قالاسی شامل پادگان دوره اشکانی به وسعت ۵۷ هکتار در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است در صورت عنایت مسئولان و تخصیص اعتبارات لازم این قلعه به عنوان پایلوت گردشگری در شمال غرب کشور تبدیل می شود. و در اشتغالزایی جوانان و جذب گردشگران از اقصی نقاط کشور مان و رونق اقتصادی منطقه نقش آفرینی می کند.

✍️علی رضا ارژنگی عربلو رئیس سابق اداره میراث فرهنگی ؛ گردشگری و صنایع دستی شهرستانهای پارس آباد و اصلاندوز

نظر خود را به ما بنویسید.