تاريخ انتشار :جمعه 21 آوریل 2023.::. ساعت : 11:19 ب.ظ
فاقدديدگاه

گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان درباره توافقات دو جانبه/ موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش‌بس/ رزمایش ۳ روزه چین در دریای چین جنوبی/ مخالفت آمریکا با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان درباره توافقات دو جانبه، موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش‌بس، رزمایش ۳ روزه چین در دریای چین جنوبی، مخالفت آمریکا با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نشست سه جانبه ایران، هند و ارمنستان در ایروان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه روز پنجشنبه با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی، تلفنی گفت‌وگو کرد.

پایگاه خبری الخلیج اونلاین گزارش داد، در جریان این تماس تلفنی، بن فرحان و امیر عبداللهیان، اقدامات آتی مربوط به توافق اخیر دو کشور را بررسی کردند که در چین به امضا رسید.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان همچنین موضوعات مختلفی را بررسی کردند که مورد اهتمام دو کشور است.

وزرای خارجه ایران و عربستان،  ۱۷ فروردین و بعد از حدود ۷ سال و ۳ ماه قطع روابط، در پکن رسما دیدار و بیانیه‌ای مشترک را امضا کرده و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

بن فرحان و امیرعبداللهیان در این بیانیه بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. دو وزیر همچنین در خصوص فعال سازی موافقتنامه‌های مشترک و تبادل هیأت‌های دو کشور به منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت‌های تخصصی به منظور از سرگیری پروازهای مستقیم، تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره و نیز تقویت همکاری‌های مشترک در مجامع بین‌المللی توافق کردند.

ایران و عربستان پس از دو سال مذاکره و گفت‌وگو با میزبانی عراق و عمان، در اواخر اسفندماه گذشته و پس از ملاقات و گفتگوی چند روزه مسئولین نهادهای امنیت ملی دو کشور در پکن، با انتشار بیانیه‌ای از توافق تهران و ریاض برای عادی‌سازی روابط خود خبر دادند.

در مسیر پیگیری این فرآیند، وزاری خارجه دو کشور نیز در فروردین‌ماه جاری ضمن دیدار و گفتگو پیرامون اجرایی‌سازی توافقات میان دو کشور، برنامه ‌اعزام هیئت‌های کارشناسی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های طرفین را نهایی کردند.

 

نظر خود را به ما بنویسید.