تاريخ انتشار :یکشنبه 2 آوریل 2023.::. ساعت : 11:24 ب.ظ
فاقدديدگاه

صدور کیفرخواست علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا؛ آیا ترامپ دستگیر و انگشت‌نگاری می‌شود؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا باید به‌زودی خود را تسلیم دادستان کند تا به اتهاماتش در ارتباط با پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن رسیدگی شود.

انتظار می‌رود که از دونالد ترامپ نیز مانند دیگر متهمان پرونده‌های مختلف در دستگاه قضایی آمریکا عکس گرفته و انگشت‌نگاری شود؛ حتی ممکن است به او دستبند زده شود و در آن هنگام، مانند آنچه تماشاگران فیلم‌های آمریکایی در سراسر جهان بار‌ها دیده‌اند، حقوق او برایش یادآوری خواهد شد.

با این وجود ترامپ یک شهروند عادی نیست و احتمالا علاقمندان به این موضوع در سراسر جهان، تماشاگر شیوه‌ای کمی متفاوت در روند رسیدگی به این پرونده خواهند بود.

هرچند جو تاکوپینا، وکیل دونالد ترامپ، می‌گوید در جلسه دادگاه پیش‌رو از دستبند برای موکلش استفاده نخواهد شد، اما هنوز به درستی روشن نیست که آیا به ترامپ دستبند زده می‌شود یا خیر؛ اما یک چیز روشن اینکه، او می‌تواند حتی با وجود این کیفرخواست، نامزد ریاست جمهوری آتی آمریکا شود.

آیا ترامپ دستگیر می‌شود؟

وکلای ترامپ گفته‌اند که نیازی به دستگیری او نیست و ترامپ از فلوریدا به نیویورک خواهد رفت تا خود را برای رسیدگی به این پرونده، تسلیم دادستان کند.

اما اگر ترامپ حاضر به تسلیم خود به دادستان نشود چه؟ آنگاه سناریوی دوم اجرایی می‌شود که بازداشت و تحویل او به دادستان است.

این هم وظیفۀ ران دو-سانتیس، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا است تا ترتیبات بازداشت و استرداد او را فراهم کند؛ یعنی کسی که اتفاقا در حال حاضر رقیب جدی ترامپ در حزب جمهوریخواه است و مصمم است به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آتی معرفی شود.

آیا از ترامپ انگشت‌نگاری می‌شود؟

بله، پس از حضور او مقابل دادستان، روند عادی و قانونی ثبت هویت که برای دیگر متهمان پرونده‌های جنایی اجرا می‌شود همچون عکس گرفتن و انگشت‌نگاری، برای آقای ترامپ نیز اجرا خواهد شد که البته همگی پشت در‌های بسته اتفاق می‌افتد.

پس از آن ترامپ تحت بازداشت ماموران پلیس خواهد بود و برای سفر یا حتی بازداشت خانگی او نیز شرایطی تعریف خواهد شد.

آیا به ترامپ دستنبد زده می‌شود؟

هنوز به درستی روشن نیست؛ بویژه آنکه به عنوان رئیس جمهور پیشین آمریکا از مجموعه‌ای پروتکل‌های حفاظتی نیز بهره می‌برد.

علاوه بر این، برای هر سفری که ترامپ برای رسیدگی به این پرونده و درنهایت محاکمه انجام می‌دهد، باید هماهنگی‌های لازم با سرویس مخفی و سایر نهاد‌های مجری قانون در آمریکا انجام شود.

در دادگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

انتظار می‌رود که ترامپ سه‌شنبه آینده، شخصاً برای آغاز روند رسیدگی به پرونده‌اش حاضر شود و به این ترتیب برای اولین بار اتهاماتش در دادگاه بطور علنی خوانده می‌شود.

محتوای کیفرخواست ترامپ همچنان مهر و موم است بنابراین هنوز جزئیات اتهاماتش برای همگان روشن نیست. چنین چیزی در دستگاه قضایی آمریکا رایج است و گاه شرح کامل اتهامات مطرح شده علیه متهم، تا زمان اولین حضور او در دادگاه مخفی نگه داشته می‌شود. اتهاماتی که هیأت منصفه علیه ترامپ تایید کرده است نیز در حال حاضر علنی نیست.

علاوه بر این، دادستان منهتن می‌تواند از دادگاه بخواهد که یا قبل از آغاز محاکمات متن کیفرخواست را منتشر کند و یا منتظر بمانند تا در اولین جلسه دادگاه مقابل قاضی، متن کیفرخواست خوانده شود.

پس از جلسۀ تفهیم اتهام، خود ترامپ یا وکلایش می‌توانند به این اتهامات اعتراض و آن‌ها را رد کنند. به این ترتیب او موقتا آزاد و تاریخ دیگری برای تشکیل جلسه دوم دادگاه تعیین خواهد شد. نکته دیگر اینکه با توجه به ماهیت اتهامات، ترامپ مجبور به پرداخت وثیقه نخواهد بود.

آیا دادگاه او در برابر دوربین رسانه‌ها برگزار می‌شود؟

این به عهده قاضی است تا با توجه به ماهیت تاریخی این رویداد و درخواست رسانه‌ها برای پوشش خبری آن، تصمیم گیری کند و هیچکس نمی‌تواند قاضی را مجبور به پذیرفتن دوربین رسانه‌ها کند.

گفته می‌شود که دادگاه ترامپ به ریاست قاضی «خوان مرچان» برگزار خواهد شد؛ یعنی همان قاضی که پیش از این به پرونده تقلب مالیاتی مطرح شده علیه سازمان ترامپ رسیدگی کرده است.

آیا ترامپ همچنان می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود؟

بله. قانون اساسی ایالات متحده هیچ چیزی درباره سلب صلاحیت افراد به دلیل طرح اتهامات جنایی یا محکومیت بیان نمی‌کند.

همچنین انتظار می‌رود که دونالد ترامپ، با هدف موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی، تمام مراحل رسیدگی به این پرونده را به نمایشی برای جذب طرفداران بیشتر تبدیل کند.

آیا ترامپ می‌تواند همچنان به انتقاداتش از سیستم قضایی آمریکا به دلیل پیگرد قانونی این پرونده ادامه دهد؟
بله؛ همه متهمان حق دارند از بی‌گناهی خود دفاع کنند؛ با این وجود ترامپ نمی‌تواند دادستان را تهدید کند. ترامپ در هفته‌های منتهی به صدور این کیفرخواست، حملاتش را علیه الوین براگ، دادستان دموکرات منطقه منهتن و سیستم قضایی آمریکا تشدید کرده بود.

رسیدگی به این پرونده چقدر طول خواهد کشید؟

مدت بسیار طولانی. ترامپ بار‌ها اعلام کرده که قویا با این اتهامات مبارزه خواهد کرد. او حق دارد به اسنادی که دادستان‌ها در تحقیقات خود جمع آوری کرده‌اند، همچنین به صورتجلسه هیأت منصفه و شواهد شاهدان دسترسی داشته باشد.

وکلای ترامپ نیز احتمالاً از شیوه‌های قانونی مختلف سعی خواهند کرد تا روند رسیدگی به این پرونده را متوقف کنند.

آیا ترامپ در صورت محکومیت به زندان می‌رود؟

در تئوری، بله. اتهام جعل سوابق که در این پرونده نیز مطرح است، جرمی درجه یک محسوب می‌شود و تا چهار سال زندان دارد. اما در واقعیت روشن نیست که دادستان الوین براگ درخواست چه نوع مجازاتی را خواهد کرد.

نظر خود را به ما بنویسید.