تاريخ انتشار :جمعه 25 نوامبر 2022.::. ساعت : 9:23 ب.ظ
فاقدديدگاه

خشونت یک سوم پرونده کیفری در اردبیل ‌

‌معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: یک سوم پرونده‌های کیفری اردبیل مربوط به پرونده‌های درگیری، نزاع و خشونت است.

به گزارش شهریمیز به نقل از ساوالان خبر یوسف خدادادی در همایش روز جهانی منع خشونت علیه زنان با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یک پدیده جهانی در حال گسترش است، اظهار کرد: یک سوم پرونده‌های کیفری اردبیل مربوط به جرایم مربوط به رفتارهای خشن و خشونت است که ضعف مهارت‌های گفتاری و رفتاری اصلی‌ترین علل و عوامل بروز خشونت در استان محسوب می‌شود و هم‌اکنون این موضوع یک تهدید جدی برای ما است.

وی افزود: جرایم مرتبط با خشونت از جمله ضرب و شتم، توهین و نزاع جمعی در صدر ۱۰ جرم کیفری اولویت‌دار استان قرار گرفته است که اینگونه جرایم، آسیب‌های اجتماعی قابل توجهی را به دنبال دارد و نیازمند اتخاذ تصمیمات اساسی و ارائه راهکارهای لازم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: پایین بودن سطح نشاط جامعه، اعتیاد، ضعف اعتقادات دینی و مذهبی، بسته بودن فضای گفت‌وگو، مصرف مشروبات الکلی از جمله عوامل افزایش خشونت در استان به شمار می‌رود همچنین براساس بررسی‌های انجام شده در ۲ سال گذشته، اردبیل در صدر رتبه‌های تجمل‌گرایی قرار داشت که اکثر پرونده‌های طلاق در دادگاه مربوط به همین موضوع بوده است.

خدادادی با اشاره به این که اجرای برنامه‌های پیشگیرانه باید به طور جدی مورد توجه واقع شود، بیان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای افزایش آگاهی‌های حقوقی و استفاده از ظرفیت ائمه و روحانیون از عوامل مؤثر در کمک به مقوله پیشگیری است که امیدواریم در این زمینه مسئولان مربوطه همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند.

وی ریشه حل این مشکلات را وابسته به آموزش و پرورش و خانواده‌ها برشمرد و اضافه کرد: خانواده تاثیرگذارترین نهاد در کنترل خشونت است و اگر در خانواده شاهد آرامش باشیم خشم نیز کنترل می‌شود و ما باید از دوران کودکی به فرزندان خود یاد دهیم تا با پایبندی به قانون و عدم تعرض به حقوق دیگران اصل صداقت، راستی و دور شدن از تملق و چاپلوسی را یاد بگیرند تا بخش عظیمی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اجتماعی در این زمینه برطرف شود.

نظرات بسته شده است.