تاريخ انتشار :دوشنبه 23 می 2022.::. ساعت : 11:28 ق.ظ
فاقدديدگاه

ابراز علاقه عجیب‌ زن و شوهرها در اینستاگرام

انتشار پست‌هایی از ابراز علاقه عجیب‌ زن و شوهرها به یکدیگر و اشتراک گذاری آن در فضای مجازی چه عواقبی برای شان خواهد داشت؟

رونق شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر باعث شده برخی مردم احساس کنند باید خبرنگار زندگی شخصی خودشان باشند و لحظه‌لحظه زندگی شخصی‌شان را در آن گزارش کنند. در این بین، بعضی زوج ها هم ابراز علاقه‌های عجیب‌و‌غریب‌شان به همسر را در فضای‌مجازی به اشتراک می‌گذارند. مثلا خانمی نوشته است: «بافت شلوار همسری، فداش بشیم همه‌مون»، «دستم زخم شد، به همسری گفتم یه دونه چسب زخم بگیر ولی یک بسته کامل برام گرفت. مرد لارج من…» به نظر شما این حجم از علاقه به دیده‌شدن از کجا نشئت می‌گیرد؟ تاثیراتش بر زندگی‌مشترک چطور خواهد بود؟ این رفتارها چه پیامدهای بدی دارد و چرا نباید این کار را انجام داد؟

ریشه‌های اشتراک‌گذاری خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌ مشترک

به اشتراک‌گذاشتن خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌مشترک برای دیده شدن، تایید گرفتن و لایک گرفتن از افراد در فضای‌مجازی علت‌های مختلفی داردکه در ادامه به اصلی ترین آن ها اشاره خواهدشد.

تله رهاشدگی و وابستگی

بعضی از افراد در زندگی‌شان دچار تله رهاشدگی هستند و هر لحظه احساس می‌کنند شوهران شان آن ها را ترک خواهند کرد و در نهایت به تنهایی و بی‌پناهی دچار می‌شوند یا فکر می‌کنند شوهران شان فرد دیگری را به آن ها ترجیح خواهند داد به همین دلیل به افراد زندگی‌شان به گونه‌ای افراطی وابسته می‌شوند و همین رفتارهای حاکی از وابستگی بیمارگونه، باعث دور شدن همسرشان می‌شود و در آینده یک عامل جدایی از همدیگر خواهد بود. یکی از دلایل وجود تله رهاشدگی و وابستگی ، روابط عاطفی ناپایدار دوران کودکی با افراد مهم زندگی مثل پدر و مادر یا دعواهای بین آن‌هاست و این تله در بزرگ سالی با انجام رفتار نمایشی و تایید گرفتن از مخاطبان و شوهر همراه است.

رفتارهای نمایشی افراطی

افرادی که دارای ویژگی‌های اختلال شخصیت نمایشی هستند، الگویی از هیجان‌پذیری افراطی و توجه طلبی دارند و همیشه به‌دنبال این هستند که با عشوه‌گری از وضعیت ظاهری خود برای جلب توجه استفاده کنند و در روابط با همسر و دیگران، تشنه تعریف و تمجید درباره طرز پوشش خود هستند. همچنین رفتارهایی خارج از عرف را در خصوصی‌ترین مسائل زندگی به اشتراک می‌گذارند.

شخصیت‌های خودشیفته و وابسته

چنین افرادی معمولا به دلیل این که تعداد زیادی آن‌ها را لایک می‌کنند، فکر می‌کنند که خاص یا بی‌همتا هستند و با خیال‌پردازی در زمینه هوش، استعداد و زیبایی یا عشق ایده‌آل دیگران را آزار می‌دهند. نیاز مفرط به رفتارهای مطیعانه و سلطه‌پذیری دارند چون می‌ترسند حمایت و تایید دیگران را از دست بدهند بنابراین در بروز احساسات زیاده‌روی می‌کنند.

عواقب نمایش افراطی زندگی‌مشترک در فضای‌مجازی

موارد مطرح شده، شاید از دلایل رفتارهای افراطی در به اشتراک‌گذاشتن زندگی شخصی افراد در فضای‌مجازی باشد. در ادامه عواقب این رفتار بیان می‌شود.

حریم‌خصوص بی معنا خواهد شد

شما وقتی در حال انجام یک کار جالب هستید، شاید دل‌تان بخواهد آن را در رسانه‌های اجتماعی پست کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید که در نگاه اول، بد هم نیست اما افراط در این موضوع می‌تواند تبعات بدی داشته باشند. گاهی به عمل اشتراک‌گذاری مسائل شخصی در شبکه های اجتماعی می‌توان «oversharing» گفت یعنی عملی که سرریز شده است. به‌طور کلی، بی‌توجهی به حریم‌خصوصی زندگی مشترک آسیب زاست. بعضی از مردم نمی‌توانند این حجم از عشق را ببینند و شروع به شایعه‌پراکنی درباره شما خواهند کرد. به طور کلی فقط کسانی که به حریم خصوصی‌شان اهمیت می‌دهند لذت ناشی از آن را می‌چشند. چنین افرادی از شبکه به عنوان جایی برای تخلیه احساسات‌شان استفاده می‌کنند، مدام از روابط و مسائل شخصی‌شان می‌نویسند و روزی چندبار درباره کارهایی که در حال انجام هستند، پست می‌گذارند. همین رفتارها می‌تواند شرایطی را برای سوء استفاده از آن‌ها فراهم کند.

زندگی که همه‌اش نمایشی می‌شود

میل به تولید محتواهای خصوصی و حرف زدن درباره رفتارهای همسر در محتواهای شما ممکن است نارضایتی وی را در پی داشته باشد و رابطه‌تان را دچار خدشه کند. بسیاری از کسانی که عکس‌های زن و شوهری عاشقانه داشتند و توانسته بودند مخاطبان زیادی را هم جذب خودشان کنند به دلیل چالش‌ها و مشکلات به وجود آمده از پیامدهای تلخ همین انتشار عکس‌های خصوصی مجبور به طلاق و جدایی از هم شدند. چنین زندگی‌هایی، همه‌اش نمایشی می‌شود و روح واقعیت و آرامش از آن‌ها رخت برمی‌بندد.

شبکه‌های اجتماعی فراموشکار نیست!

وقتی شما سریع همه چیز را در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنید، این امکان وجود دارد که بتوانید یک چیز را اشتباه پست کنید. وقتی از ناراحتی‌تان می‌گویید، ممکن است بعد از فرونشستن آن پشیمان شوید و حتی پست‌تان را پاک ‌کنید اما همچنان رد آن در فضای مجازی باقی می ماند. وقتی بیش از حد از زندگی شخصی‌تان عکس و فیلم می‌گذارید و از عشق‌های آتشین‌تان می‌گویید، بعد از ایجاد مشکل، خودتان را در معرض قضاوت‌های تلخ و پرشمار دیگران قرار خواهید داد که برای‌تان دردسرساز
خواهد شد.

نویسنده : دکتر حسین شرافتی | مشاور خانواده

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.