تاريخ انتشار :یکشنبه 13 مارس 2022.::. ساعت : 1:48 ب.ظ
فاقدديدگاه

غیرعلنی‌های مجلس انقلابی، مذاکرات وین را به کدام سمت خواهد برد؟

مجلس انقلابی همچنان گریزان از شفافیت و دلبسته به جلسات غیرعلنی است. دیروز اعلام شد که بار دیگر جلسه‌ای غیر‌علنی برای بررسی روند مذاکرات در مجلس برگزار می‌شود.

سیدنظام‌الدین موسوی درباره جلسه غیر‌علنی مجلس گفته است: یکشنبه (امروز) جلسه غیرعلنی با حضور آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. به گفته او، موضوع این جلسه مذاکرات هسته‌ای است و علاوه بر گزارش اسلامی، تعدادی از نمایندگان نیز به بیان نظرات خود می‌پردازند.

مجلس یازدهمی‌ها که رکورددار جلسات غیرعلنی هستند، برای چندمین بار برای بررسی روند مذاکرات وین جلسه غیرعلنی خواهند داشت. مجلس اصولگرا که از ابتدای شروع به کار دولت حامی دولت و تصمیماتش بوده، در مقابل بحث مذاکرات رویه‌ای متفاوت اتخاذ کرد و حتی کار به خط‌و‌نشان برای وزیر امور خارجه هم کشید، طیفی در مجلس که علاقه‌ای به رفع تحریم‌ها ندارند، با تکیه بر قانون غیر‌قابل اجرای راهبردی سعی در سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات داشتند و دارند. از سویی که بخش مهمی از اصولگرایان از رابطه ایران با شرق شادمان هستند و برجام و توافق با غرب را نمی‌پسندیدند، هم جزء مخالفان بالقوه مذاکرات وین بودند. اکنون که به دلیل رفتار روسیه و خواسته غیر‌معقول این کشور برای امتیاز‌گیری در مذاکران وین از غرب، حصول نتیجه بسیار سخت و حتی ناممکن شده، خشنودند و در توجیه آنچه در وین رخ داده، طبق شنیده‌ها به این جمله که ما تلاش کردیم؛ اما نشد، بسنده خواهند کرد. این‌گونه که از گمانه‌زنی‌ها مشخص شده، قرار به دلگیری یا ناراحتی از نقش روسیه در صورت عدم موفقیت مذاکرات نخواهد بود و مخالفان برجام و رفع تحریم‌ها از شرایط فعلی ناراضی نیستند. در همین زمینه نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است: ارتباط‌دادن موضوعات وین به مسائلی که در سطح منطقه و بین‌الملل شاهدش هستیم، محلی از اعراب ندارد. ابراهیم عزیزی، با اشاره به برخی ادعا‌های روسیه و تأثیر احتمالی آن بر مذاکرات وین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مسائل بین‌المللی روسیه از طریق گفتگو و مذاکره حل‌وفصل شود.ایران کشاندن موضوعات فی‌مابین کشور‌های روسیه، آمریکا و چین به مسائل و موضوعاتی را که میان ایران و ۱+۴ است، سزاوار نمی‌داند و بر حل مناقشات از طریق گفتگو تأکید دارد.

به نوشته شرق، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه مسیر گفتگو برای کشور‌های متخاصم باز است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات بر‌اساس منافع ملی عمل می‌کند و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی چارچوب مذاکرات را به طور مشخص به تیم مذاکره‌کننده حاضر در وین ابلاغ کرده‌اند تا طبق آن عمل کنند. او تأکید کرد: ارتباط‌دادن موضوعات وین به مسائلی که امروز در سطح منطقه و بین‌الملل شاهدش هستیم، محلی از اعراب ندارد و این دو مسئله باید از یکدیگر متمایز شوند.

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.