تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 24 فوریه 2022.::. ساعت : 12:58 ب.ظ
فاقدديدگاه

اهانت به مردم یا صیانت از فضای مجازی؟

اگر مسئولان، بویژه نمایندگان مجلس هدفشان از تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، صیانت از حق و حق ملت است!؟ آیا از نظر و مواضع اکثریت مردم در این رابطه آگاه هستند؟

 

 

 

✍️سلیمان علیزاده- فعال اجتماعی

 

فضای مجازی همچون فضای حقیقی بستری ست که می توان در آن اتفاقات خوب یا ناخوب را رقم زد.
ما نمی توانیم بگوییم چون چاقو یک سلاح سرد است و می توان با آن شاهرگِ حیاتی یک انسانی را قطع کرد! آن را از کل کشور جمع آوری کنیم.
چرا که پیشتر باید نقش کاربردی اش را در جامعه بشری برسی کنیم. این ابزار برای امرار معاش انسان ها در بسیاری از مشاغل سالم و مفید برای جامعه است و از طرفی به غیر از کاربرد صنعتی ؛ ابزاری برای تسریع و تسهیل در کارهای روزمره یِ مردم می باشد.
در اینجا، سخن از بَدی و بُرندگی چاقو نیست! بلکه مساله در قصد و عملِ کاربر آن وسیله است.
آیا منطقی، عقلانی، علمی و منصفانه است که چاقو را به دلیل اندک کابردهای منفی اش حذف کرد و کاربردهای بسیار مثب آن را نادیده گرفت که یکی از ابزارهای روزمره با کاربردهای مفید و سالم می باشد!؟
وانگهی؛ اگر چاقویی تیز پرده ای را پاره می کند که دست های فاسد و ناپاکِ پشت پرده عیان می گردد! ایراد از چاقو نیست! بلکه مشکل در پسِ پرده است.
و اما؛ فضای مجازی یک دنیایی ورای دنیای حقیقی نیست و به نوعی نمودی از دنیای حقیقی است که برخی ها از آن بصورت مفید استفاده می کنند که نه تنها ضرری برای جامعه ندارد، بلکه فواید علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی، هنری، دینی و هزاران موارد در زمینه های مختلف را که در جهت ارتقاء و رشد بشری ات لازم و ضروری ست در اختیار جوامع قرار گرفته و بستری برای هم افزایی، گفت و گو، تبادل نظر، آموزش و آموختن، مطالبه گری، احقاق حق و شفافیت را برای ملت فراهم ساخته.اما بسانِ داروهای گیاهی یا شیمایی که خاصیت درمانگری را دارند، ممکن است عوارض جانبی را نیز به همراه داشته باشند که راه استفاده بهینه از آن و پیشگری های علمی، می تواند از شدت عوارض شان بکاهد.
بی شک؛ نمی توان نقش مفید فضای مجازی را در روشنگری، افشاگری بر علیه مفسدان، شفافیت بخشی در جامعه، آگاه سازی اش را نادیده گرفت که بمانند آیینه ای که انعکاس دهنده ی واقعیت های پیرامون اش است، دست های پشت پرده ی فساد را هویدا ساخته و چه بسا عرصه را برای قدرت طلبان طماع و ثروت اندوزان فاسد تنگ نموده است و ترس از فضای مجازی، تمام وجود آنها را فرا گرفته.
ولیکن، این بدان معنا نیست که فضای مجازی عاری از پلشتی ها، ناپاکی ها و نقاط منفی و آسیب رسان می باشد.
اما نگرانی مخالفان فضای مجازی از بابِ ترویج ناهنجاری ها، ترویج رفتارهای زشت و اعمال مبتذل و مخرب فرهنگ، نباید با واکنش شتاب زده و غیر علمی آنها مواجه گردد. چرا که با بستن فضای مجازی مصداق این مثل نباشد که؛ تر و خشک یکجا بسوزد.
از این رو؛ متولیان امر باید با تحقیق و مطالعه و تحلیل اینگونه مسائل، دلایل استقبال جوانان را از بخش های غیر اخلاقی فضای مجازی را کشف نموده و علت یابی و آسیب شناسی کنند که چرا جوانان خواسته و ناخواسته به بخش های غیرفرهنگی و غیراخلاقی و زیان بارِ فضای مجازی رو می آورند!؟
بدون تردید؛ یکی از اصلی ترین دلایل؛ نبود سرگرمی ها، تفریح های سالم و مهم تر از همه، نبود شغل و آمار بالای بیکاری در جامعه است. دلیل دیگر آن، عدم اعتماد مردم به مسئولان می باشد که باز می توان گفت؛ تَر و خشک یکجا می سوزد. چرا که باید تکلیفِ مسئولان ناکارآمد، نالایق، فاسد، غیر متخصص، رانتی روشن گردد و اعتماد آفرینی که لازمه ی آن شفافیت است به حالت متعادل برسد.
بطوریکه، متولیان امر نباید از واقعیت ها فرار کنند، ولو تلخ باشد.
طرفه آنکه؛ اگر مسئولان، بویژه نمایندگان مجلس هدفشان از تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، صیانت از حق و حق ملت است!؟ آیا از نظر و مواضع اکثریت مردم در این رابطه آگاه هستند؟
مگر غیر از این است که آنها نماینده مردم، وکیل ملت هستند؟
آیا نباید جلب رضایت اکثریت موکلین خودشان را در تصمیمات شان لحاظ نمایند؟ و اگر چنین نکنند، نوعی اهانت به مردم روا داشته اند که نقطه ی مقابل صیانت است.

آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آینه شکست خطاست

✍️سلیمان علیزاده
فعال اجتماعی

برچسب‌ها:, ,

نظرات بسته شده است.