تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 20 ژانویه 2022.::. ساعت : 11:45 ب.ظ
فاقدديدگاه

مدیریت بحران اردبیل در بحران

با گذشت یک هفته از بارش‌های دامنه‌دار و پی در پی در استان سردسیر اردبیل، بی‌برنامگی‌ها در این شهر به اوج خود رسیده به گونه‌ای که به مدیریت بحران استان اردبیل باید لقب بحران داد.

در حالی که استان اردبیل با شناسنامه برف و کولاک و شرایط دشوار زمستان در سطح کشور و دنیا شناخته شده اما این بار در یک کیش و مات عجیب مدیران استانی در بارش برف اخیر پای در گل ماندند و مدیریت ضعیف حوزه بحران خود به شرایط دشوار این وضعیت دامن زده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل مدام در مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای خود از وضعیت گل و بلبل سخن به میان می‌آورد و مدعی است هیچ مشکلی در راه‌ها، برف‌روبی داخل شهر و تأمین مایحتاج روستانشینان گرفتار در برف و کولاک وجود ندارد در حالی که گزارش‌های موثق حکایت از قطعی برق در روستاهای متعدد و شهر گرمی، قطعی آب در مشگین‌شهر و روستاها، یخ‌زدگی لوله‌ها در بسیاری از مناطق شهر به ویژه ترکیدگی کنتورها، کمبود پخت نان در اردبیل، عدم تأمین سوخت دوم برای روستانشینان و ساکنان مناطق اطراف شهر و ده‌ها مشکل دیگر مردم اردبیل را در این سرمای بی‌سابقه کلافه و سردرگم کرده است.

مدیریت تازه بحران استان اردبیل هر چند از مدیران با سابقه است اما در این حوزه تنها با گفتار درمانی سعی دارد مشکلات را عادی جلوه دهد در حالی که وضعیت بحرانی در شهرهای مختلف استان اردبیل به ویژه مرکز این استان مردم را در یک هفته اخیر خانه‌نشین کرده و مانع از انجام امور در سطح شهر به دلیل انباشت برف در خیابان‌ها و معابر کرده است.

بیش از ۸۰ درصد خودروها در شهر اردبیل در پارکینگ‌هاست و مردم در تردد روزانه خود و تأمین مایحتاج اولیه در سخت‌ترین شرایط به سر می‌برند و در جاده‌ها نیز برف و کولاک امان راهداران را بریده در حالی که مدیرکل مدیریت بحران و مجموعه مدیریت شهر اردبیل بدون اینکه در وسط میدان باشند، تنها با گفتار درمانی سعی دارند تا شرایط را به زعم خود مدیریت کنند.

با ورود موج سوم بارش‌ها که از امروز مناطق مختلف استان را در بر گرفته وضعیت در روزهای آینده بحرانی‌تر خواهد شد و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وزش تندباد، یخبندان شدید و مسدود شدن جاده‌ها و مسیرهای روستایی به معنای واقعی کار را دشوار کرده و بحران در مدیریت بحران نمی‌تواند گره کور این مسئله را باز کند.

در حالی که همچنان ۳۰۰ روستای استان اردبیل بنا به اظهارات مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسته شده و این مسدودیت بیش از یک هفته است به طول انجامیده، روستانشینان در تأمین سوخت، مواد اولیه، حتی نان شب محتاج هستند و بالگرد نیز امکان حرکت در این مسیر کوهستانی و کولاکی را ندارد در حالی که باید بیش از این مدیریت بحران وارد عمل می‌شد تا روستاییان ساکن در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور ذخیره زمستانی مناسب داشته باشند.

در بارش اخیر نه تنها بسیاری از ادارات خدمات‌رسان نمره منفی و مردودی گرفتند بلکه جالب اینکه برخی از دستگاه‌های فعال و پیشرو در این حوزه در فکر تأمین زنجیر چرخ هستند و یا از کمبود ماشین‌آلاتی سخن می‌گویند که باید تدبیر پیش از این اندیشیده می‌شد.

شهردار اردبیل نیز که مدام از ۵۰۰ نفر نیروی شهرداری حاضر در برف‌روبی سخن می‌گوید با آمار و ارقام‌های نجومی سعی دارد تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به نوعی مدیریت بحرانی شهر را به گردن دیگران بیندازد و از این محلکه بگریزد.

شهر اردبیل که در روزهای اخیر قفل شده و امکان تردد حتی در هسته مرکزی شهر وجود ندارد، با انباشتی برف و یخ در مناطق مختلف شهر اعم از خیابان‌ها و کوچه‌ها روبه‌رو هستیم که مردم اردبیل را بیش از گذشته نگران روزهای آینده دشوار زمستانی کرده است.

۲۰ اسفند ۱۴۰۰ فرهاد عبدالعلی پور مدیرکل مدیریت بحران استان جای خود را به مهدی خدمتی داد تا این وظیفه سنگین را بر عهده بگیرد

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.