تاريخ انتشار :جمعه 10 دسامبر 2021.::. ساعت : 11:52 ب.ظ
فاقدديدگاه

پرستاران، نگهبانان بزرگ جان مردم هستند/

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه محیط پرستاری ، محیط پر از استرس و خطر است گفت: پرستاران عزیز نگهبانان بزرگ جان مردم هستند و کار آنها فقط با مدال من احیا نفسا فکانما احیا الناس جمیعا قابل تقدیر است

ه گزارش شهریمیز، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های امروز نماز جمعه ضمن گرامی داشت روز پرستار منصب پرستاری را منصب قدسی دانست و اظهار داشت: امروز ولادت حضرت عقیله بنی هاشم حضرت زینب سلام الله علیها است همچنین روز پرستار است ولادت حضرت زینب سلام الله علیها را تبریک عرض می کنم و برای پرستاران عزیز این روز را تبریک می‌گویم در میان اقشار جامعه  برای بعضی از افشار روز تعیین کرده‌اند مثل روز مادر، روز پدر، روز معلم ، روز پرستار همه اینها به خاطر قدسیت این مسئولیت ها است دین ما توجه بسیار ویژه‌ای به موضوعات قدسی دارد نامگذاری ایام به نام اقشاری که کار قدسی دارند مثل روز پدر روز مادر روز معلم و روز پرستار از فرهنگ غربی نشات گرفته در حالی که در فرهنگ اسلامی هر روز، روز مادر ، روز پدر ، روز معلم و روز پرستار است.

وی گفت:  این بزرگان هر روز و هر لحظه برای ما قدسیت و احترام دارند فرهنگ غربی با نگاه به فقر عاطفی حاکم بر محیط غربی مجبور شده است با نامگذاری روزهای خاص به نام این بزرگان تلنگر عاطفی به انسانها بزند در یکی از شهرهای اروپایی پیرزنی افسار سگش از دستش رفت و سگ از او دور شد او خطاب به سگ گفت برگرد مثل پسرم بی وفا نباش که رفت و برنگشت!

امام جمعه اردبیل با اشاره به محیط پرستاری که محیط پر از  استرس و خطر است گفت: پرستاران عزیز نگهبانان بزرگ جان مردم هستند و کار آنها فقط با مدال من احیا نفسا فکانما احیا الناس جمیعا قابل تقدیر است .

وی به روایات وارده در تجلیل از مقام پرستاری و عیادت از مریض اشاره کرد و گفت:از رسول خدا پرسیدند ” مَن قامَ عَلى مَریضٍ یَوما و لَیلَهً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهیمَ  علیه السلام فجازعن الصراط کالبرق اللامع” هر کس یک شب و روز از مریضی پرستاری کند خداوند او را با حضرت ابراهیم مبعوث خواهد کرد و مثل  برق خاطف از پل صراه عبور خواهد کرد.  یک علت این حکم احتمالاً این است که حضرت ابراهیم از مریض ها پرستاری می کرد و لذا پرستاری شغل انبیاست.  امام صادق در ذیل آیه ۳۶ سوره یوسف که می فرماید ما تو را از نیکوکاران قرار دادیم فرمود حضرت یوسف در زندان از بیماران زندانی پرستاری و نیازهای آنان را برآورده می کرد.

وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در اینخصوص اشاره کرد و گفت: امام علی از رسول خدا روایت می کند: من سَعى لِمَریضٍ فی حاجَهٍ قَضاها أولَم یَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّه هر کس برای حل مشکل مریضی تلاش کند – چه آن مشکل حل بشود و چه نشود – تمام گناهان او بخشیده می شود مثل روزی که از مادر به دنیا آمده است.

باز رسول خدا فرمودند “ما مِن مُسلِمٍ یعودُ مُسلِمًا غدوهً ؛ إلَّا صلَّى علیهِ سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتَّى یُمْسِیَ ، وإن عاد عَشیَّهً ؛ إلَّا صلَّى علیهِ سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتَّى یُصْبِحَ ، وکان لهُ خَریفٌ فی الجنَّه”هر مسلمانی طرف صبح مسلمان مریضی را عیادت کند هفتاد هزار فرشته تا غروب بر او درود می فرستند و اگر بعد از غروب به عیادت برود هفتاد هزار فرشته تا صبح بر او درود می فرستند و خداوند مقام خاصی را در بهشت برای او فراهم ساخته است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه  بعضی از فقهاء عیادت از مریض را واجب دانسته اند به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد وی اظهار داشت یک اشتباه بزرگ ما این است که خیال می کنیم پرستاری فقط در بیمارستان است  تمام آن ثوابهای عظیم شامل می‌شود به کسی که پدر و مادر پیری دارد و اگر آنها را در خانه سالمندان بگذارد راحت است ولی می گوید خودم پرستاری می کنم کسی که بدون اضطرار  به آن ثواب های عظیم بی اعتنایی می کند و والدین خود را به خانه سالمندان می فرستد او با  دین بیگانه و از انسانیت، فقیر است فرزندانی که بعد از پیری پدر و مادر از پرستاری آنها ابا می‌کنند و به گردن همدیگر می‌اندازند و در برابر پدر و مادر دعوا می‌کنند که چقدر من از اینها پرستاری بکنم شما هم چند روز از آنها نگهداری کنید در سخط و غضب خدا زندگی می کند.

وی افزود: من به عنوان کارشناس دین اعلام می کنم با پرستاری از پدر و مادر هم خدا در خانه ما است و هم ثواب حج و عمره و  کربلا نوشته می شود.

امام جمعه اردبیل گفت: رسول خدا(ص) فرمودند: هر فرزند نیکوکاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه ثواب یک حج کامل مقبول به او داده می‌شود سوال کردند حتی اگر روزی صد مرتبه به آنها نگاه کند؟ فرمود آری خداوند بزرگ تر و پاک تر است (بحار ج۷۴ ص ۷۳ )

وی ادامه داد: از رسول خدا روایتی رسیده که نشان می دهد احترام ، اکرام ، غیرت و محبت خداوندی برای انسان فوق تصور انسانهاست رسول خدا فرمود :

«إنَّ الله – عز وجل – یَقُولُ یَوْمَ القیَامَه: یَا ابْنَ آدَمَ مَرِضْتُ فَلَم تَعُدْنِی، قال: یا ربِّ کَیْفَ أعُودُکَ وأنْتَ رَبُّ العَالَمین؟ قال: أمَا عَلِمْتَ أنَّ عَبْدی فُلاَناًَ مَرِضَ فَلَمْ تَعُدْهُ، أمَا عَلِمْتَ أنَّک لو عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِی عِنْدَهُ؟ یَا ابْنَ آدمَ اسْتَطْعَمْتُکَ فَلَمْ تُطْعِمْنِی، قال: یا ربِّ کَیْفَ أُطْعِمُکَ وَأنْتَ رَبُّ العَالَمین؟ قال: أَمَا عَلِمْتَ أنَّهُ اسْتَطْعَمَکَ عَبْدِی فلانٌ فَلَمْ تُطْعِمْهُ، أما عَلِمْتَ أنَّکَ لَوْ أَطْعَمْتَهُ لَوَجَدْتَ ذلک عِنْدِی؟ یَا ابْنَ آدمَ اِسْتَسْقَیْتُکَ فَلَمْ تَسِقْنِی. قال یا ربّ کیف أسقیک و أنت ربّ العالمین؟ قال استسقاک عبدی فلان فلم تسقه أما إنّک لو سقیته لوجدت ذلک عندی

الله – عز وجل – روز رستاخیز می فرماید: ای فرزندِ آدم، بیمار شدم و از من عیادت نکردی. – بنده- می گوید: پروردگارا، چگونه از تو عیادت می کردم درحالی که تو پروردگار جهانیان هستی (و بیمار نمی شوی)؛ می فرماید: آیا ندانستی که فلان بنده ام بیمار شد؛ اما تو عیادتش نکردی؛ آیا نمی دانستی اگر از او عیادت می کردی، مرا نزدِ او می یافتی؟ ای فرزندِ آدم، من از تو غذا خواستم و تو به من غذا ندادی. – بنده- می گوید: پروردگارا، چگونه به تو غذا می دادم، درحالی که تو پروردگار جهانیان هستی (و نیازی به غذا نداری)؛ می فرماید: آیا ندانستی که فلان بنده ام از تو غذا خواست؛ اما تو به او غذا ندادی؟ نمی دانستی اگر به او غذا می دادی، پاداشِ آن را نزدِ من می یافتی؟ ای فرزندِ آدم، من از تو آب خواستم و تو به من آب ندادی. – بنده- می گوید: پروردگارا، چگونه به تو آب می دادم، درحالی که تو پروردگار جهانیان هستی (و نیازی به آب نداری)؛ می فرماید: آیا ندانستی که فلان بنده ام از تو آب خواست؛ اما تو به او آب ندادی؛ آیا نمی دانستی اگر به او آب می دادی، پاداشِ آن را نزدِ من می یافتی؟».

برچسب‌ها:, ,

نظرات بسته شده است.