تاريخ انتشار :شنبه 30 اکتبر 2021.::. ساعت : 12:21 ق.ظ
فاقدديدگاه

ما چرا شکلات دوست داریم؟

تلخ و شیرین و مایع و جامد و سرد و داغ، فرقی ندارد؛ در هر شکل و حالتی خوشمزه و محبوب است. چه خوراکی دیگری به‌جز شکلات سراغ دارید که این‌همه تنوع داشته‌باشد و همه‌‌جورش هم پرطرفدار ‌باشد؟

اگر تعجب کرده‌اید که اصلا پای شکلات چطور به تقویم جهانی باز شده‌، خوب است بدانید که شکلات به‌دلیل محبوبیت زیادش، نه یک روز بلکه روزهای مختلفی را به اسم خود ثبت کرده‌است؛ روز ملی شکلات، روز بین‌المللی شکلات، روز شکلات تلخ و شیرین، روز شکلات شیری، روز شکلات سفید و روز همه‌چیز با شکلات!

تا سال ۱۸۴۷، شکلات نوعی مایع تلخ و البته لذیذ بود و هنوز به‌شکل جامد امروزی درنیامده‌بود. یک شرکت شکلات‌سازی بریتانیایی به‌اسم «فرای و پسران» در همین سال با ترکیب کره کاکائو و شکر، مفهوم «شکلات خوردن» را به فرهنگ لغات دوستداران این خوراکی اضافه کرد.

شکلات شیری که امروز یکی از رایج‌ترین انواع شکلات دردسترس است، روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته‌است. فرد سخت‌کوش و شکلات‌دوستی به‌اسم «دنیل پیتر»، هشت سال زحمت کشید و تحقیق کرد تا دستور تهیه‌ای برای شکلات شیری پیدا کند و بالاخره بعد از کلی تلاش فهمید که استفاده از شیر تغلیظ‌شده، کلید ماجراست. خوشحالیم که دنیل هرگز تسلیم نشد.

شکلات Chocolate

ما چرا شکلات دوست داریم؟ شاید بگویید «چون خوشمزه است» ولی ماجرا پیچیده‌تر از این‌‌هاست. شکلات حاوی «تریپتوفان» است؛ یک آمینواسید ضروری که باعث تحریک تولید «سروتونین» در مغز می‌شود. سروتونین چیست؟ نوعی ماده شیمیایی که باعث احساس شادی در ما می‌شود.

محققان می‌گویند حتی بوی شکلات می‌تواند بر امواج مغزی تأثیر بگذارد و احساس آرامش و لذت در ما ایجاد کند. در آزمایش جدیدی ادعا شده‌است که وقتی رایحه شکلات در کتاب‌فروشی‌ها پخش می‌شود، فروش رمان‌های عاشقانه بالا می‌رود.

شکلات موردعلاقه شما چه طعمی دارد؟ اگر از بین شکلات‌هایی که امتحان کرده‌اید، انتخاب کردن فقط یک نوع برای‌تان سخت است، باید بدانید که کار خیلی سخت‌تر از این حرف‌هاست چون شکلات بیش از ۶۰۰ ترکیب طعم دارد. باورنکردنی است اما انجمن شیمی آمریکا می‌گوید این خوردنی انعطاف‌پذیر، حاوی بیش از ۶۰۰ ترکیب طعم‌دهنده با رایحه‌های متمایز است.

با توجه به چیزهایی که تا الان گفتیم، اصلا بعید نیست که روی بسته‌های شکلات ذخیره‌مان در کمد و کابینت حساسیت داشته‌باشیم و هر دستبرد کوچکی به آن‌ها قلب‌مان را بشکند. در دوره‌ای از تاریخ، شکلات حتی از این هم باارزش‌تر بوده‌است. در تمدن «آزتک‌ها» شکلات حکم پول را داشت و خیلی جدی در معاملات به‌عنوان ارز به‌کار می‌رفت.

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.