تاريخ انتشار :جمعه 15 اکتبر 2021.::. ساعت : 12:18 ق.ظ
فاقدديدگاه

آتش بیاران معرکه روابط دیپلماتیک / سیاست تنش زایی یا تنش زدایی؟؟؟؟

نمایندگان محترم مجلس شمال غرب کشور باید بخوبی این مسئله را درک نمایند که هرگونه اظهارات نسنجیده و جنگ افروزانه و غیردیپلماتیک مانع از اجرای سیاست های توسعه ای، عمرانی، صادرات و مراودات اقتصادی و تجاری این منطقه خواهد شد و منطقه را بیش از پیش در بن بست اقتصادی قرار خواهد داد.

به گزارش شهریمیز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ تنش در روابط میان کشورها امری عادی و طبیعی است و هر کشوری بسته به سیاست های خارجی و منافع خود ممکن است تدابیر و واکنش ها و اظهارات مختلفی را در قبال کشورهای دیگر اتخاذ نمایند.
روابط میان ایران و آذربایجان با توجه به اشتراکات زیادی که در طول سالها همسایگی و قرابت باهم دارند، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است اما در نهایت تاکید مقامات هر دو کشور بر اساس دوستی و برادری استوار بوده است.
عرفا و اصولا تنش در روابط میان کشورها خصوصا در قبال همسایگان صورت خوشی ندارد و با توجه به مسائل مهمی از جمله امنیت و مرادوات میان کشورها این امر از سوی اکثریت سیاستمداران و رهبران کشورها مورد نکوهش واقع شده است در کمتر مواردی می توان سراغ داشت که دو کشور همسایه به تنش در روابط میان یکدیگر دامن بزنند چرا که بیش از هر چیزی دود این تنش ها به چشم خود آن کشورها می رود و هیچ کشوری از تنش با همسایگان خود سود نبرده است.
از نظر دیپلماتیک و عرف بین المللی نیز تنش در روابط میان دو کشور همسایه به شیطنت و زیاده خواهی تعبیر شده و در روابط بین الملل محکوم به عدم سازش و دست اندازی و گاها تحت عنوان محور شرارت از آن کشور در روابط بین الملل تعبیر می شود.

روابط ایران و همسایگان بدون استثنا در طول سالها علیرغم ثبات و استحکام، همواره دستخوش فراز و نشیب بوده و به مثابه سیاست های طرفین و منافع دو کشور استوار بوده است. همسایگان حوزه کشورهای عربی که همیشه روابط شان با ایران بر اساس کینه توزی و تحت تاثیر شیطنت ها و راهبردها و منافع رژیم صهیونیستی و امریکا و همپیمانان آنان استوار بوده است هیچگاه بر پایه دوستی و احترامات متقابل نبوده و علنا تحت تاثیر سیاست های غربگرا و نفوذ و قدرت ایران در منطقه شکل گرفته است.
مغایر با سیاست های همسایگان اعراب به جز در برخی موارد خاص و استراتژیک ، روابط میان ایران با کشورهای ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان و حتی افغانستان بر پایه اشتراکات فرهنگی و دینی استوار بوده است و طرفین خصومت های جدی سیاسی و دخالت های نظامی را در طول صد سال اخیر باهمدیگر تجربه نکرده اند.
در واقع تنش با همسایگان بیش از هر چیزی به بن بست کشیدن روابط اقتصادی و تجاری از مراودات و دستاوردهای بین المللی و تجارت جهانی است و تنها به واسطه مرزهای هوایی نمی توان مرادوات جدی با دنیا برپا کرد.

تنش های اخیر میان ایران و آذربایجان علیرغم حسن همجواری و روابط بالای میان دو کشور بدون شک تحت تاثیر نفوذ بیگانگان و شیطنت های برخی کشورهای ثالث است و اختلافات جدی در واقعیت میان دو کشور وجود ندارد و بدون شک دیر یا زود به حالت عادی باز خواهد گشت اما آنچه در این بین مهم است نقش برخی گروهها و شخصیت ها و مقامات از هر دو طرف است که بر شدت این تنش ها دامن می زند.
متاسفانه برخی نشریات و جراید بجای اینکه با تحلیل ها و دیدکاههای مثبت و سازنده به عادی سازی و تحکیم روابط میان دو کشور کمک کنند، با موضوعات و مسائل غیرمعمول و غیر مستند آب به آسیاب دشمن ریخته و سبب تشدید روابط میان همسایه شمالی می شوند.
سخنان تفرقه انگیز و تحلیل های دور از واقعیت متاسفانه این روزها از سوی برخی شخصیت ها خصوصا روزنامه نگاران نه تنها هیچ کمکی به تحکیم روابط و دوستی و برادری میان کشور منجر نمی شود بلکه بیش از آنکه به سود کشور باشد به زیان کشور و منافع ملی آن است و هیچ کشوری از جنگ افروزی و شدت عمل برخورد و قطع و کاهش روابط دیپلماتیک با کشورها خصوصا همسایگان سود نبرده است.
نظر به اینکه اشتراکات فرهنگی عمیق دو کشور بیش از هر چیزی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که ممکن است نارضایتی هایی را به دلیل قرابتهای همسایگی و حتی فامیلی و تعصبات زبانی در هر دو طرف مرزها بوجود آورد.
اگر چه علیرغم تمام حرف و حدیث ها واختلافات زبانی میان دو کشور در نهایت دیپلمات های طرفین روابط میان دو کشور را بر پایه اشتراکات فرهنگی و دوستی میان دو کشور تصویر می نمایند و درک متقابل از روابط میان همدیگر دارند که این خود نشانه های حسن همجواری و دوستی و برادری میان یکدیگر است.
آنچه بیش از هر چیزی تاسف برانگیز است اظهارات نسنجیده و آتش افروزانه برخی نمایندگانی است که باید بیش از هر مقام و مسئولی این مسائل و موضوعات را مورد مداقه قرار دهند لیکن بدون توجه به منافع کشورمان و مردم خطه شمال غرب کشور اظهار نظر می کنند و بی خبر از این اصل اساسی که هر گونه تنش و درگیری در این منطقه بیش از هر چیزی به زیان منطقه ، منافع و مردم آن است و دودش به چشم مردم این منطقه خواهد رفت،دانسته یا ندانسته به سمت تنش زایی گام بر میدارند.

نمایندگان محترم مجلس شمال غرب کشور باید بخوبی این مسئله را درک نمایند که هرگونه اظهارات نسنجیده و جنگ افروزانه و غیردیپلماتیک مانع از اجرای سیاست های توسعه ای، عمرانی، صادرات و مراودات اقتصادی و تجاری این منطقه خواهد شد و منطقه را بیش از پیش در بن بست اقتصادی قرار خواهد داد.
توجه جدی از سوی نمایندگان مجلس خصوصا مجمع نمایندگان استان اردبیل به پروژه های مشترک میان دو کشور در منطقه از جمله راه آهن جاده ترانزیتی و مراودات اقتصادی و صادرات محصولات منطقه بعنوان یک استان تولید کننده محصولات استراتژیک کشاورزی به کشورهای دیگر از جمله آذربایجان و روسیه و بلاروس و دیگر کشورهای حوزه قفقاز و اروپا شرقی باید مد نظر قرار گیرد و به این مسئله واقف باشند که هر گونه قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور به بن بست اقتصادی منطقه منجر می شود و هیچ نقطه ای از کشور به اندازه استان اردبیل از این تنش زیان نخواهند دید.

علی ایحال سخنان و اظهارات متفکرانه و تنش زدا از سوی نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان منطقه با درک موقعیت های استراتژیک و منافع میان دو کشور می تواند، دیدگاههای مثبت مقامات و سیاستمداران دو کشور را نیز با توجه به اظهارات صلح طلبانه نمایندگان تحت تاثیر قرار دهد از این سبب این موضوع از سوی نمایندگان مجلس بعنوان وکلای مردم باید مورد توجه و بازبینی واقع شود چرا که توجه جدی به منافع مردم حوزه انتخابیه جزو وظایف قانونی و اولیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال ملت است.

نظر به این نکته که همواره مقامات آذربایجان خصوصا رئیس جمهور این کشور با رد ادعاهای ایران مبنی بر سوء استفاده رژیم صهیونیستی از رابطه با آذربایجان و جاسوسی این کشور بر علیه ایران و ایجاد پایگاههای نظامی آن را غیر واقعی دانسته و بر رد آن تاکید کردند علی اف در آخرین اظهارات خود ادعاهای مقامات کشورمان را افترا و تهمت به آذربایجان دانسته و گفته هرگز مدرکی در این زمینه که اسرائیل از اراضی و حق حاکمیت آذربایجان بر علیه ایران استفاده کرده، ارایه نشده است و آذربایجان هیچگاه اجازه نخواهد داد هیچ کشوری از خاک آذربایجان بر علیه کشور دیگری از جمله ایران بهره ببرد.

وی ضمن گلایه مندی از اظهارات غیر مدلل مقامات ایران ، گفته در ۱۳۰ کیلومتر از مرز مشترکی که آذربایجان اخیرا از ارمنستان باز پس گرفته است حتی یک نفر سکونت ندارد چه برسد به اینکه پایگاه نظامی کشور دیگری در آن مستقر شود.
فحوی سخن اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که آذربایجان با توجه به موقعیت جنگی که با ارمنستان دارد ، همچنین درک کامل از توانمندی ها و نفوذ ایران در منطقه خصوصا در عرصه های مختلف نظامی و دفاعی هیچگاه ریسک درگیری و یا اقدام علیه امنیت ملی ایران را توسط کشورهای ثالث نمی پذیرد چرا که می داتد در صورت اثبات چنین روندی ممکن است به بهای پایان عمر سیاسی خود و نابودی حاکمیت این کشور تمام شود.آذربایجان و حاکمان و مقامات رسمی این کشور بخوبی به قدرت ایران واقف بوده و بارها بر توان و ایستادگی ایران در قبال قدرت های جهان اذعان کرده اند و اظهارات نسنجیده تعصب نمای برخی از مقامات خصوصا نمایندگان مجلس این کشور نیز نه از روی تعقل و خرد گرایی بلکه بیشتر از روی خوش خدمتی به حاکمیت و حس وطن پرستی تهی و احساس مسئولیت نمایشی و خوراک داخلی این کشور بوده است که نمونه آن را متاسفانه در داخل کشور نیز بعضا شاهد و ناظر بودیم.

برچسب‌ها:, , ,

نظرات بسته شده است.