تاريخ انتشار :پنج‌شنبه 1 جولای 2021.::. ساعت : 12:26 ق.ظ
فاقدديدگاه

درخواست دبیرکل سازمان ملل از جو بایدن: تحریم ایران را بردارید

گوترش از ایران هم خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگردد.

دبیرکل سازمان ملل متحد از جو بایدن خواست تحریم ها علیه ایران مرتبط با برجام را بردارد.
به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرده است که طبق توافق سال ۲۰۱۵ (برجام)، تمامی تحریم‌ها علیه این کشور را لغو یا تعلیق کند.
گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از آمریکا خواست تا معافیت‌های مربوط به داد و ستد نفت با ایران و همچنین دیگر معافیت‌های مرتبط با پروژه‌های منع گسترش سلاح های هسته‌‌ای این کشور به طور کامل تجدید شود.
درخواست دبیرکل سازمان ملل از جو بایدن: تحریم ایران را بردارید
او از ایران هم خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگردد.
 گوترش پیشتر نیز از خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم ها بر ایران و همچنین تصمیم سال پیش ایران برای نقض محدودیت های توافق هسته ای در زمینه سانتریفیوژها و اورانیوم غنی شده ابراز تاسف کرد.
این درخواست درحالی مطرح می‌شود دور ششم مذاکرات احیای توافق برجام هفته گذشته پایان گرفته است.
۱۵ عضو شورای امنیت قرار است در مورد گزارش دو ساله دبیرکل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای و کشورهای ۱+۵ در آن ذکر شده، بحث و گفتگو خواهد کنند.

پیشتر مذاکره‌کنندگان ارشد ایران گفته بودند که هیات‌ها به اندازه کافی با هم مذاکره کرده‌اند و حالا نوبت “تصمیم گیری های سیاسی و سخت” است.
دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم اظهارات مشابهی دارد و گفته است تصمیم گیری برای احیای توافق برجام اکنون به عهده ایران است.
منظور از احیای توافق، رفع تحریم های آمریکا در ازای بازگشت محدودیت به برنامه اتمی ایران است.
آمریکا برای رفع تحریم‌های اتمی ایران ابراز آمادگی کرده اما گفته تحریم‌های دیگری که مانع اجرای توافق نیست، برداشته نخواهد شد.
ایران اکنون در حال تولید اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد است. این کشور بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۳.۶۷ درصد است. برای ساخت بمب اتمی به اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده نیاز است.

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.