تاريخ انتشار :شنبه 9 ژانویه 2021.::. ساعت : 1:44 ق.ظ
فاقدديدگاه

ثبت دو شهر استان اردبیل برای اولین بار در فهرست شهر‌های ملی صنایع دستی

ثبت دو شهر استان اردبیل برای اولین بار در فهرست شهر‌های ملی صنایع دستی

به گزارش شهریمیز به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل در جلسه بررسی ثبت شهرهای ملی صنایع‌دستی گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌ها مدیرکل و متولیات امر در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان امروز شاهد ثبت دو شهر از استان اردبیل به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی هستیم.

او افزود: این اقدام برای نخستین بار در تاریخ استان ثبت می‌شود تا از این پس شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود که نتایج و ثمرات شایان توجهی به دنبال خواهد داشت.

استاندار اردبیل بیان کرد: هنرصنعت مردمان نجیب دارالارشاد، همواره یادگار بی‌نظیر تاریخ و تمدن و فرهنگ و طبیعت این دیار است و انتخاب شهرهای صنایع‌دستی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی در سطح ملی و فرصتی برای توجه روزافزون به ظرفیت‌های متفاوت شهرها، کمک به رونق تولید و اقتصاد پایدار و اعتلای برندهای ارزشمند شهری است.

بهنام‌جو ادامه داد: امروز روزی به‌یادماندنی برای مردم خطه مغان به ویژه شهر اصلاندوز و مردم غیور شهر عنبران است که بانوان و دختران نجیب و هنرمند این خطه، تاریخ، طبیعت و فرهنگ این دیار را با دل‌بافته‌ای رنگین و وزین به نام‌های ورنی مغان و گلیم عنبران روایت می‌کنند.

او گفت: در روستاها و قشلاقات شهرستان اصلاندوز یک هزار و ۸۰۰ بافنده ۶۰ درصد تولیدات ورنی استان را تولید می‌کنند و در ۳۰ کیلومتری مرکز استان در شهر مرزی عنبران از توابع شهرستان نمین نیز زنان و دختران منطقه سالانه بیش از ۱۲۰ هزار مترمربع گلیم تولید می‌کند و چهار هزار تولیدکننده، هشت تعاونی و یک اتحادیه گلیم‌بافی همراه به نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و مرکز آموزشی در این منطقه فعالیت می‌کنند که این یک ظرفیت عظیم به شمار می‌رود.

استاندار اردبیل افزود: ثبت این دو شهر به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی گامی مهم در توسعه گردشگری استان است و نگاه و توجه ویژه وزیر محترم میراث‌فرهنگی در این راستا شایسته قدردانی است.

بهنامجو با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در راستای ثبت ملی این دو شهر گفت: ثبت این دو شهر به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی تقویت و توسعه زیرساخت‌های این شهرها را در حوزه صنایع‌دستی به دنبال خواهد داشت و انتظار می‌رود شاهد توجه ویژه و رویکرد فرابخشی به صنعت گردشگری و مولفه‌های جاذب گردشگر و دارای ارزش افزوده از جمله صنایع‌دستی ایران در برنامه هفتم توسعه باشیم.

نظرات بسته شده است.