تاريخ انتشار :شنبه 3 می 2014.::. ساعت : 2:55 ب.ظ
فاقدديدگاه

طلاق عاطفی،جدایی خاموش زوجین

“شهین موسوی”، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ ‌آمار رسمی از میزان طلاق عاطفی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی صحبت از طلاق به میان می‎آید ذهن انسان به سمت دادگستری و فسخ عقد رسمی و شرعی سوق پیدا می‌کند و این در حالی است که امروزه طلاق عاطفی بیشترین آمار غیررسمی را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: طلاق عاطفی زمانی رخ می‎دهد که زن و مرد عواطف خود را از طرف مقابل دریغ کرده و با از دست دادن اعتمادی که نسبت به هم داشتند، دیگر جذابیتی برای یکدیگر ندارند.

این کارشناس گفت: در طلاق عاطفی، علی‎رغم اینکه زن و مرد ظاهراً با یکدیگر زندگی مشترک دارند، از نظر عاطفی و اجتماعی از هم جدا بوده و احساس رضایت‌مندی در قبال یکدیگر ندارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه زوج‌های زیادی هستند که تمایلی به ادامه زندگی مشترک با یکدیگر ندارند، اما به دلایل مختلف از جمله نگرانی از بابت پیامدهای عاطفی، مالی، اجتماعی و فرهنگی حاضر به جدایی نیستند و به اجبار به زندگی مشترک ادامه می‎دهند.

موسوی افزود: طلاق عاطفی زمانی صورت می‎گیرد که افراد از مرحله دعوا، کشمکش، دشمنی و تنفر عبور کرده‎اند و به نوعی بی‎تفاوتی نسبت به هم رسیده‎اند.

وی ادامه داد: در واقع دو طرف از این مرحله به بعد فقط به خاطر فرزندان، منافع هر یک از خود و احساس اجبار به ادامه زندگی می‌پردازند و این درحالی است که دیگر بود و نبود طرف مقابل تفاوتی ندارد و تنها مسئله‎ای که اهمیت دارد قبح طلاق، نگرانی در خصوص شرایط فرزندان، مسایل مالی بعد از طلاق و همچنین عدم امنیت اجتماعی است که این مسئله بیشتر در خانم‎ها مشهود است و موجب احساس نیاز به ادامه زندگی مشترک می‌شود.

موسوی اظهار کرد: متاسفانه با طلاق عاطفی، بین زن و مرد گسست روانی و اجتماعی ایجاد شده و در خیلی موارد این اشتراک ظاهری تا جایی ادامه می‎یابد که دو طرف به سمت طلاق قانونی می‌روند.

وی با بیان اینکه انتخاب نادرست همسر با معیارهای غلط، ازدواج‎های اجباری و عوامل اقتصادی، اجتماعی، شخصیتی و جنسی بعد از ازدواج از علل مهم در صورت گرفتن طلاق عاطفی است، گفت: منظور از ازدواج اجباری فقط اجبار خانواده‎ها نیست و در مواردی هم که فرد علی‎الخصوص دختران مجرد با سن بالا، به خاطر فرار از شرایط نامناسب اجتماعی و نگاه‎های پرسش‎گرانه اطرافیان، علی‌رغم عدم آمادگی و نبود زمینه مناسب برای انتخاب درست اقدام به ازدواج کنند، احتمال سقوط به ورطه طلاق عاطفی بالا‌ست.

موسوی با توصیه به مشاوره قبل از ازدواج، تاکید کرد: برای پیشگیری از طلاق عاطفی، بهتر است دو طرف مدت زمانی را قبل از اقدام به ازدواج و با حمایت خانواده‎‏ها به قصد آشنایی طی کنند و در نظر داشته باشند که بعد از ازدواج هم اولین راه درمان برای زوجینی که احساس می‌کنند قادر به تامین طرف مقابل نیستند، مراجعه به مشاور است.

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,

نظرات بسته شده است.