تاريخ انتشار :دوشنبه 15 ژانویه 2018.::. ساعت : 9:23 ق.ظ
فاقدديدگاه

حقوق عشایر در طرح شبکه گذاری زمین ها ی کشاورزی پایاب سد خدا آفرین احقاق می شود

به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا ، عدیل سروی روز شنبه در نشستی با سران طوایف عشایر پارس آباد مغان افزود: نگرانی های عشایر مغان قابل احترام است و تمام دستگاه های مسئول باید برای رفع آن تلاش کنند.
وی گفت: جلسات زیادی برای حل و فصل و ساماندهی زمین های پایاب سد خدا آفرین برگزار شده و اجازه نمی دهیم حق و حقوق کسی پایمال شود.
به گفته سروی ، بررسی ساماندهی و واگذاری اراضی در سه مرحله انجام می شود ، اول کمیته پالایشی اعم از ۶ اداره مرتبط و مسئول تشکیل دادیم و بعد کمیته سه نفره برای بررسی مجدد نظرات کمیته پالایش در نهایت کمیته هفت نفره واگذاری را انجام می دهد و سامانه های عرفی عشایر همچنان پابرجاست.
وی افزود: بزرگترین شبکه آبیاری سد خدآفرین در شمالغرب کشور در استان اردبیل و پارس آباد مغان با اجازه مقام معظم رهبری با اعتبارات صندوق توسعه ملی اتفاق افتاده که ۲۲ هزار هکتار از ۳۷ هزار هکتار اراضی پایاب به دستگاه سنتر پیووت مجهز می شود.
او گفت: این طرح جز ۳ طرح بزرگ و مدرن شبکه آبی – خاکی در جهان است و از لحاظ اینکه یک هزار و ۳۰۰ دستگاه سنتر پیووت وصل می شود در خاورمیانه بی نظیر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با قدردانی از پیگیری های نماینده پارس آباد مغان تشریح کرد: اولویت سرمایه گذاری با سرمایه گذاران منطقه است و ۹۵ درصد افراد شاغل در پایاب خدا آفرین بومی هستند.
وی افزود: تاکنون برای هیچ سرمایه گذار خارج و داخل استان زمین واگذار نشده و از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی دعوت می شود.

***نماینده پارس آباد و بیله سوار: عرف عشایر اولویت واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین است
نماینده مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان نیز گفت: عرف عشایر اساس کار در واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین است.
شکور پورحسین افزود: در بحث ساماندهی عشایری مساله تدوین نظام بهره برداری پایاب ، مساله مهم در بحث ساماندهی است و دولت نباید اجازه دهد ماهیت، تاریخ، تار و پود و آداب و رسوم عشایر از بین برود.
وی با بیان اینکه برای پیگیری مشکلات عشایر ۲ دیدار با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم گفت: اجازه نمی دهیم یک متر مربع از اراضی پایاب سد خدا آفرین حیف و میل شود و برای تدوین نظام بهره برداری پایاب ۲ نشست مشترک با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم.
او اظهار کرد: حق و حقوق عشایر باید تمام کمال انجام بشود و مساله ساماندهی عشایر محدوده نشین کشت و صنعت مغان انشاالله به زودی حل خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث حقابه مغان مساله جدید مجمع نمایندگان استان است و با جدیت پیگیر حل این مساله هستیم و اگر حقابه مغان حفظ نشود سرمایه گذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین بی ارزش است.
طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین با اختصاص اعتبار ویژه از صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید شتاب گرفته و قرار است سال آینده به بهره برداری برسد .
با بهره برداری از این طرح بیش از ۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مغان از دیم به آبی تبدیل می شود.
خبرنگار : گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۶۰۱۸

نظرات بسته شده است.