تاريخ انتشار :چهارشنبه 5 فوریه 2014.::. ساعت : 2:51 ب.ظ
فاقدديدگاه

چرا فقط يك عده كم‌سواد حق حرف‌زدن دارند؟

rohany

  • یک عده شدند متولی همه مردم، مشکوک همه مورد تردید
  •     با یک شعار آدم متولی می‌شود؟
  •     دانشگاه‌ها به دولت كمك كنند
  •     این جناح و آن جناح بس است.
  •     چرا ما تا یک قدم بر می‌داریم صهیونیست‌‌ها روز و شب داد می‌زنند؟
   گروه سیاسی- رئیس‌جمهور گفت: هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی فعالیت و تبلیغ کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر حسن روحانی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که صبح ديروز (سه‌شنبه) ‌در دانشگاه شهیدبهشتی تهران برگزار شد، گفت: قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامي‌در همه مقاطع دانشگاه جزو پیشتازان حرکت تثبیت و تکامل راه انقلاب بود و در دوران دفاع مقدس دانشگاهیان و ‌دانشجویان جزو گروه‌هایی بودند که نقش فعالی داشتند. رئیس قوه مجریه اظهار داشت: این دولت محیط امن را برای دانشگاه می‌پسندد، امن یعنی همه باید احساس امنیت کنند، ما باید فضا را برای رشد علمي‌دانشجویانمان آماده کنیم، بتوانیم در رشته‌های مختلف تحقیق لازم را انجام دهیم و صاحب نظریه شویم.
   شما چه کاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید
رئيس‌جمهور ادامه داد: البته همه اساتید و دانشجویان ما، انقلابشان، کشورشان، فرهنگشان و اسلامشان را دوست دارند، یک عده شدند متولی همه مردم، مشکوک همه مورد تردید و مورد شک، شما چه کاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید، با یک شعار آدم متولی می‌شود؟ با یک چهره و قیافه آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت شما دلسوز‌تر از دیگران هستید، بگذارید محیط باز ایجاد شود، مردم ما عاشق کشورند، عاشق اسلام، عاشق انقلابند، عاشق امام‌اند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند، چرا ما به همه شک می‌کنیم؟ و طرف هرچه قسم می‌خورد قبول نمی‌کنیم؟ در این زمینه محقق خوبی هستیم که تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم، تمام سخنرانی‌ها، تمام نوشته‌ها، تمام مقالات را بررسی می‌کنیم، یک نقطه ضعف پیدا می‌کنیم و سپس بزرگش می‌کنیم.
   جناح بندي كافي است
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید از کارهای جناحی و حزبی دست برداریم، گفت: این جناح و آن جناح بس است، یک مقدار هم به فکر مردم، کشور و آینده باشیم. وی ادامه داد: دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول جامعه‌پذیر آگاه باشد، تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک و شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمي‌باخبر باشد، بلکه باید از منافع ملی‌اش و بدخواهان داخلی و خارجی هم مطلع باشد، باید از مصالح علمي‌باخبر باشد، باید دنیا را بشناسد، شناخت جهان، شناخت سیاست باید در دانشگاه‌ها انجام گیرد، اما این معنایش این نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد، هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند. دکتر روحانی تصریح کرد: ما باید برای ارتقای افکار اجتماعی و سیاسی دانشجو تلاش کنیم، ما باید برای آشنایی دانشجویانمان نسبت به حقوقشان و حقوق شهروندی تلاش کنیم، ما باید نسبت به آشنایی دانشجویان با فضای جهانی تلاش کنیم.
   دانشگاه متعلق به جناح خاصي نيست
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: جناح سر جای خود، اما از پول خودتان خرج کنید، ساختمان درست کنید و آنجا فعالیت کنید، این اقدام خیلی هم خوب است نه اینکه اشکال ندارد، بلکه ما استقبال می‌کنیم و لازم باشد دولت هم کمک می‌کند، اما دانشگاه متعلق به ملت است، متعلق به یک جناح نیست، کلاس دانشگاه برای همه است، حتما برخی از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد نادرست است، بنده که باور ندارم کسی در یک سمتی باشد، جایگاهی داشته باشد، به عنوان استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه و بخواهد بین دانشجویان از این بابت که یک دانشجو از این جناح است و دانشجوی دیگر از آن جناح فرقی بگذارد.
   هم‌قسم شویم شایسته سالاری صورت گیرد
دکتر روحانی تصریح کرد: اساتید ما، روسای دانشگاه ما و مسئولان وزارت علوم ما نباید این چنین باشند، بیایید هم‌قسم شویم شایسته سالاری صورت گیرد. هرکس عالم‌تر است، آگاه‌تر است، اخلاقی‌تر است و برای کشور و ملت فداکار‌تر است را قدر و ارج بنهیم و فضا را برای پیشرفت او آماده کنیم، ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم، نه رشد جناحی، این وظیفه ماست، این برای کشور ما ضرورت دارد.
    محیط دانشگاه امن باشد نه امنیتی
رئيس جمهور اضافه کرد: ما نیاز به محیطی امن در دانشگاه داریم اما نیاز به محیط امنیتی نداریم و فضای دانشگاه‌ها باید فضای علم و آرام باشد و نباید فضای سیاست‌زدگی و فضای خاموش باشد. دکتر روحانی تصریح کرد: نیاز داریم در دانشگا‌ه‌ها آموزش، تعلیم، پژوهش، تحقیق، بینش پژوهش، دانشوری و روشنفکری وجود داشته باشد و همچنین دانشگاه‌ها باید این موارد را در جامعه و فضای جامعه تعلیم دهند. وی با تأکید بر اینکه دانشگاه نباید منزوی و جدا از جامعه باشد، گفت: دانشگاهیان نباید در گوشه کنجی تحقیق کنند و به جامعه بازگردند و ما نیز به دنبال چنین دانشگاهی هستیم و به دنبال تحقیق تا تدوین مقاله نیستیم. دکتر روحانی با بیان اینکه ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن «کارآفرین» تربیت شود نه «کارجو، افزود: ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن دانشجویان خلاق تربیت شوند که دارای ذهنی خلاق باشند نه ذهنی که پر از محفوظات و همچنین ما نیاز به دانشگاهی داریم که علم و پژوهش مکمل یکدیگر باشند.
   علم خط قرمز ندارد
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شما با محیط و امکانات علمي‌تنها به استاد نیازی ندارید بلکه شما یک محیط مناسب نیاز دارید؛ به محیطی امن که بتوانید حرف خود را بزنید و نظرتان را بگویید. دکتر روحانی با بیان اینکه علم و تحقیق مرز نمی‌شناسد، تأکید کرد: علم و تحقیق خط قرمزهایی که در جامعه ما معمول است نمی‌شناسد زیرا خط قرمز علم و تحقیق منافع ملی است و خواست و نیاز مردم است، برخی از این‌ها به هیچ عنوان خط قرمز نبوده و نیست بلکه خط راه است. وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان و اينكه علم و تحقيق مرز و خط قرمز  نمي شناسدگفت: چرا ما در علوم انسانی پیشرفت نمی‌کنیم، زیرا در علومي‌همچون شیمی، فیزیک و پزشکی خط قرمز نداریم و راحت هستیم ولی هنگامي‌که در علوم سیاسی می‌آییم برخی از این خط قرمز‌ها مشاهده می‌شود.
   دانشگاه«راه‌حل» است؛ مسئله نیست
رئیس شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این دولت معتقد است دانشگاه را‌ه‌حل است و دانشگاه مسئله نیست زیرا بعضی‌ها استاد و دانشجو را مسئله می‌دانند و آ‌ن‌ها نیز دانشگاه را مسئله و دانشگاه و دانشجو را تهدید می‌دانند. دکتر روحانی تصریح کرد: از نظر دولت چون دانشگاه راه‌حل است پس باید دانشگاه نقد ، اظهارنظرو کمک کند و راه‌حل بدهد. دکتر روحانی خطاب به اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها گفت: منتظر دولت نباشید و حتماً باید به دولت کمک کنید زیرا این دولت باید دانش بنیان و مدرن باشد و شما باید به دولت در بخش اقتصاد، ‌ سیاست راه‌حل دهید.
   انتقاد به سكوت دانشگاه
وی افزود: چرا دانشگاه و اساتید خاموش هستند؟ ما شهامت سقراط وار می‌خواهیم و از چه چیزی نمی‌ترسیم.  چرا برخی از اساتید به صورت خصوصی برای رئیس‌جمهور نامه می‌نویسند؟ چرا حرف خود را به زبان نمی‌آورند؟ توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجویان بود. رئیس‌جمهور اضافه کرد: فقط یک عده‌ای معدود كه از جای معدود تغذیه می‌شوند، باید صحبت کنند، البته آن‌ها هم حق صحبت کردن دارند، نقد کنند و هیچ مشکلی نیست اما چرا عده‌ای كم‌سواد باید بیایند و حرف بزنند اما چرا اساتید دانشگاه ما و بزرگان به صورت خصوصی حرف می‌زنند و وارد میدان نمی‌شوند؟ رئیس قوه مجریه ادامه داد: ‌ چرا ما تا یک قدم بر می‌داریم صهیونیست‌‌ها روز و شب داد می‌زنند، چرا برخی از کشورهایی که از نظر جغرافیایی نزدیک و همسایه ما هستند همه‌جا داد و فریاد می‌زنند؟ معلوم است کار بزرگی انجام شده است. این اقدام از آثار دانشگاه است.
   چرا به دریای خروشان مردم وصل نمی‌شویم؟
دکتر روحانی تصریح کرد: آنهایی که از مذاکرات حرف می‌زنند و تصمیم می‌گیرند تربیت شده دانشگاه‌ها هستند، چرا وارد جامعه نمی‌شویم و چرا به دریای خروشان مردم وصل نمی‌شویم؟ زیرا اکثریت جامعه ما خوب می‌بینند و خوب می‌فهمند. وی گفت: محاسبه‌گری‌ها را کنار بگذاریم و همچنین اینکه دیگران ما را ملامت می‌کنند کنار بگذاریم، بنده قصد نقد کردن ندارم بلکه خود دانشگاهیان باید از خودشان نقد کنند.
   آیا ما نمی‌خواهیم به دنبال آشتی برویم؟
رئيس قوه مجریه تأکید کرد: بحث من تنها سیاست خارجی نیست آیا ما نمی‌خواهیم به دنبال آشتی برویم؟ آیا ما می‌خواهیم رودر روی یکدیگر بایستیم؟ آیا ما می‌خواهیم یک نقطه‌ای در گذشته که دور یا نزدیک بوده‌‌ رها نکنیم؟ آیا پیغمبر (ص) این طور عمل می‌کرد؟ مگر ما تابع پیغمبر اسلام نیستیم؟ وی با بیان اینکه این انقلاب و ۲۲ بهمن اسلام و اخلاق را در ایران حاکم کرد، خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: آیا شما نمی‌خواهید پرچم‌دار آشتی باشید؟ اعتدالگری که عنوان می‌شود یعنی عقلانیت نسبت به منافع کشور، مدارا، فاصله گرفتن از افراط و تندروی‌های نابجا. چه کسی می‌خواهد این پرچم را به دوش بگیرد؟ شما باید این پرچم را به دوش بگیرید. رئیس قوه مجریه با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها فضای تعامل را بالا ببریم، ادامه داد: باید در محیط دانشگاه محیط مدارا ایجاد کنیم و زبان علم و عقلانیت را گسترش دهیم. دکتر روحانی با اشاره به ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: ‌آن کرسی‌های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند یعنی تضارب آرای آزاد که باید در دانشگاه‌ها محقق شود.

برچسب‌ها:

نظرات بسته شده است.