تاريخ انتشار :یکشنبه 9 جولای 2017.::. ساعت : 12:14 ب.ظ
فاقدديدگاه

۳۰ شاخص مهم در فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم

عباس سلطانیان روز یکشنیه به در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان برای ورود به مقطع متوسطه دوم پس از اعلام نتایج امتحانات نهایی و از نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود.
وی اظهار کرد: امسال شیوه نامه هدایت تحصیلی دستخوش تغییراتی شده که دانش آموزان و خانواده هایشان باید به آن توجه کنند تا انتخاب رشته اشان آگاهانه باشد.
وی بیان کرد: البته شروطی چون کف نمره برای ورود به برخی رشته‌ها وجود دارد و لازم است دانش آموزان به توصیه‌نامه‌هایی که در کنار فرم هدایت تحصیلی در اختیارشان قرار می‌گیرد توجه کنند.
سلطانیان یاد آور شد: آمار نشان می‌دهد درصد پایینی از دانش‌آموزان در رشته مورد علاقه خود درس می‌خوانند بنابراین مسئولان و خانواده ها باید به ویژه در سال نهم هدایت تحصیلی را جدی بگیرند.
وی تصریح کرد: چالش‌های هدایت تحصیلی در سال گذشته طی نشست هایی احصاء و بررسی و در نهایت قرار بر این شد سعی کنیم ظرفیت حداکثری را برای انتخاب دانش‌آموزان فراهم کنیم تا اگر دانش آموزی قصد ورود به رشته‌ای داشت بتوانیم به تقاضای او پاسخ دهیم.
وی اضافه کرد: در دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی همانند گذشته، برای ورود به رشته‌های موردنظر حداقل نمره‌هایی در برخی دروس در نظرگرفته شده است، بنابراین برای رشته‌هایی مانند علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، علوم انسانی، فنی حرفه ای و کاردانش در زمینه های صنعت و کشاورزی، خدمات و هنر دانش آموز باید در برخی دروس متناسب با رشته موردنظر ،حداقل نمره تعیین شده را کسب کند وگرنه ثبت نام او در اولویت‌های چهارگانه صورت می‌گیرد.
وی گفت: اولویت انتخابی برای دانش آموزان در دستورالعمل جدید وجود دارد و دانش‌آموزان براساس عملکرد تحصیلی خود در هر رشته، چهارفرصت ثبت نام دارند تا براساس اولویتی که در آن رشته به دست آورده‌اند در دوره دوم متوسطه ثبت نام کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز افزود: به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و خانواده هایشان، اطلاعات دانش آموزان از جمله، نتایج دوآزمون استعداد و رغبت در سامانه ثبت نام قرارگرفته است لذا فرصت دادن به دانش آموزان برای انتخاب اولویت اول از مزایای سامانه ثبت نام است و اطلاعات کاملی از فرآیندانتخاب رشته دانش آموزان سراسرکشور در سامانه وجود دارد و این امر به استان‌ها کمک می‌کند تا زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موردنیاز برای دانش آموزان در رشته موردعلاقه شان را فراهم کنند.
سلطانیان با اشاره به اینکه در زمینه توزیع متوزان قائل به انتخاب حداکثری دانش‌آموزان هستیم یاد آور شد: علت توجه ویژه به توسعه متوازن در سال های گذشته تکلیف قانونی وزارت آموزش و پرورش بود و طبق ماده ۱۹ برنامه پنجم توسعه، مکلف به انجام توسعه متوازن بودیم لذا بر مبنای همین قانون بسته اجرایی تهیه و ظرفیت توسعه شاخه ها و رشته‌ها را در پنج سال برای ما تعیین کردند که به تصویب هیات دولت رسید و ابلاغ شد.
وی خاطر نشان کرد: عملکرد تحصیلی، اعم از نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم ملاک انتخاب رشته است.
سلطانیان نرخ پوشش تحصیلی استان در شاخه های فنی حرفه‌ای و کاردانش را ۱۷ درصد دانست و یاد آور شد: برخی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما برای رشته‌های پرطرفدار همه ساله آزمون ورودی برگزار می کنند و ما توصیه کردیم اگر این امکان وجود دارد برای سال آینده ظرفیت ۱۷ درصدی را به ۱۹ و یا ۲۰ درصد برسانند تا به تقاضای دانش آموزان بیشتری برای ورود به هنرستان ها پاسخ دهیم.
معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: روح حاکم بر شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی انتخاب آزادانه، آگاهانه و مدیریت شده است.
سلطانیان افزود: مشاوران مدارس باید اطلاعات لازم را در زمینه رشته‌های خاص تحصیلی به دانش آموزان ارائه دهند تا دانش آموز بداند هر رشته به چه شغلی در آینده ختم می شود.
وی بیان کرد: برای هدایت تحصیلی دو فرم وجود دارد، نخست فرم ۶ توصیه‌نامه و دیگری فرم ۷ زمان‌بندی است که این فرم‌ها از ۲۰ تیرماه صادر می‌شود و دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌توانند از طریق مدارس متوسطه اول آنها را دریافت کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: این توصیه‌نامه‌ها بر اساس اطلاعات تحصیلی و مشاوره‌ای است که به دانش‌آموز ارائه می‌شود.
سلطانیان تصریح کرد: در دو هفته انتهایی تیر و دو هفته ابتدایی مردادماه، فرآیند ثبت‌نام صورت می‌گیرد و ثبت‌نام براساس اولویت‌های زمان‌بندی است که به دانش‌آموز اعلام می‌شود و دانش‌آموز مراجعه کرده و ثبت‌نام می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر دانش‌آموز حد نصاب لازم را کسب کرده باشد، به او در خصوص اینکه چه رشته تحصیلی را براساس اولویت اول دوم تا دوازدهم انتخاب کند، توضیح داده می‌شود؛ در نتیجه تصمیم‌گیری در خصوص اینکه دانش‌آموز به چه رشته تحصیلی برود، بر عهده او و خانواده‌اش‌ است.
وی اضافه کرد: براساس ظرفیت محدودی که داریم، مجبور هستیم در بعضی از رشته‌ها جدول زمانی به دانش‌آموز و خانواده‌اش ارایه دهیم که بر اساس این جدول، اولویت ثبت نام بادانش‌آموزانی است که رتبه علمی بالاتری دارند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: انتخاب رشته دانش آموزان براساس بررسی‌های مشاوره‌ای و نمره‌هایی که کسب می‌کنند در مدارس انجام می شود.
سلطانیان افزود: برای انتخاب رشته، نسبت به سال گذشته تغییرات خاصی نداریم، اما امسال ظرفیت‌ها را ملاک قرار داده‌ایم و همه ادارات آموزش و پرورش باید حداکثر ظرفیت را برای پذیرش دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف در نظر بگیرند.
وی تصریح کرد: امسال دو نمونه برگ را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهیم که یکی نمونه‌برگ شماره ۶ است و اولویت‌ها را براساس توانایی، استعداد و رغبت دانش‌آموزان امتیازبندی کرده‌ایم و نمونه برگ شماره ۷ نیز ملاک نهایی برای هدایت تحصیلی، انتخاب رشته و ثبت‌نام در مدرسه است و به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مربوط است.
وی گفت: ظرفیت هرمنطقه برای رشته‌های تحصیلی مشخص است و فرد بر اساس امتیاز و رتبه‌ای که در جریان هدایت تحصیلی بدست می‌آورد وارد رشته‌ها می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: برای هدایت تحصیلی دانش آموزان آمادگی کامل را داریم چون مقدمات آن از مهر سال گذشته فراهم شده است به همین دلیل هدایت تحصیلی طبق شیوه نامه و با توجه به ظرفیت هر منطقه انجام می‌شود و امسال مشکلی برای اجرای هدایت تحصیلی نداریم.
وی با اشاره به اینکه آموزش مدیران و مشاوران در استان انجام شده است ، ادامه داد: در درس کارو فناوری بخشی تحت عنوان هدایت تحصیلی وجود دارد و اکثر مدارس دانش آموزان خود را برای آشنایی با رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش به بازدید از هنرستان‌ها اعزام کرده و مشاوران مدارس نیز نشست هایی با دانش آموزان پایه نهم برگزار کردند.
سلطانیان در ادامه به ابلاغ ضوابط هدایت تحصیلی در اواخر سال گذشته پرداخت و افزود: از جمله این ضوابط آن است که برای رشته‌ها کف نمره در دروس تخصصی تعیین شده است که به عنوان مثال برای رشته علوم تجربی و رشته ریاضی فیزیک باید ۱۴ باشد و کف نمره مجموع نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم است که البته نمره سال نهم ضریب ۳ و نمره سال هفتم و هشتم ضریب یک دارد.
وی خاطر نشان کرد: پس از پایان امتحانات نمره‌های سال هفتم و هشتم هم وارد سامانه شده و اولویت های دانش آموز مشخص می‌شود و کارنامه کتبی در اواخر خرداد صادر می شود و پس از آن کارنامه هدایت تحصیلی هم در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد تا بتوانند برای ثبت نام به مدارس متوسطه دوم بروند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: فرآیند هدایت تحصیلی از ۱۵ تیرماه به بعد شروع می‌شود و اعلام زمان مراجعه به مدارس برای دریافت فرم‌های هدایت تحصیلی از سوی مناطق و پس از بررسی ظرفیت‌های رشته‌ای مربوط صورت می‌گیرد.
سلطانیان تاکید کرد: در استان البرز ۳۳ هزار و ۳۵۲ دانش آموز در پایه نهم مشغول به تحصیل می باشند که در طول سال تحصیلی ۹۶-۹۵ با مراحل هدایت تحصیلی و نقش انتخاب رشته آگاهانه در قالب برنامه های آموزشی، بازدیدی و مشاوره های فردی و گروهی آشنا شدند.
۲۸۱۹ / ۶۱۵۵خبرنگار:مهین مالمیر**انتشار دهنده: محمد عزیزپور

نظرات بسته شده است.