تاريخ انتشار :دوشنبه 29 می 2017.::. ساعت : 8:31 ق.ظ
فاقدديدگاه

طرح هادی ۲۰۰ روستای استان اردبیل نیازمند بازنگری است

فرهاد سبحانی روز دوشنبه در نشست تخصصی ارزیابی چالش ها و راهکارهای تهیه و اجرای طرح هادی روستاهای استان افزود: بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ از مجموع یک هزار و ۲۹ روستای استان طرح هادی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه شده است.
او اظهار کرد: در ۳۷۰ روستا طرح هادی اجرا شده و با توجه به نسبت کل کشور ۳۷درصد و از نظر استانی ۳۸ درصد اجرا شده است.
وی بزرگترین دغدغه این نهاد را پوشش دادن تمام روستاها با هدف جذب و ماندگاری و مهاجرت معکوس روستاییان به زادگاه خود دانست زیرا روستاها نیروی مولد و باارزش جامعه هستند و اگر روستا و روستایی نباشد اقتصاد پویای جامعه و فعالیت های تولیدی و معشیت شهری با مشکل روبرو خواهد شد.
به گزارش شهریمیز به نقل از ایرنا از روابط عمومی بنیاد مسکن اردبیل ، سبحانی همچنین چالش های موجود در تهیه و اجرای طرح هادی را عدم استقبال و کمتر درگیر شدن نخبگان و دانش پژوهان در این امر دانست و گفت: دانشجویان باید به متن روستاها رفته ، با روستائیان مصاحبه کرده و با فرهنگ و نحوه زندگی و تامین معاش آنها ، سابقه فعالیت ها و امکانات آنها آشنا شده و گزارش تصویری و تحقیقی تهیه کنند تا معلوماتشان آکادمیک و دانشگاهی نباشد.
وی با تاکید بر اقدامات خوب دولت و مشارکت عمومی در سال های اخیر افزود: در ۲ دهه اخیر تهیه طرح هادی و هم اجرای آن بطور جدی پیگیری شده و با عملی شدن طرح ویژه مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی و تلاش و جدیت قوه قضاییه در کنترل ساخت وسازها با همکاری دستگاه های ذیربط بویژه جهاد کشاورزی و امور اراضی با عنوان پلیس زمین ، محدوده کالبدی روستاها احیا شده و اهالی نیز در این زمینه همکاری لازم را معمول داشته اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل تلاش همکاران این نهاد در فرهنگ سازی آثار و فواید تهیه و اجرای طرح هادی روستایی با هدف جلوگیری از ورود هرگونه خسارات احتمالی به واحدهای احداثی در محدوده بافت روستایی را مطلوب دانست.
سبحانی گفت: ضرورت اخذ پروانه ساخت با همکاری دستگاه های ذیربط و استعلام از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موجب شد در ارائه خدمات در تامین آب ، برق ، گاز و سایر خدمات به شکل اصولی عمل شده و در بازنگری ۲۰۰ روستای مطرح شده استان بیش از پنج هزار واحد مسکونی احداثی از تحمل خسارات تخریب در امان باشند.
براساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در یک هزار و ۵۵۵ روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰خانوار هستند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

برچسب‌ها:,

نظرات بسته شده است.