تاريخ انتشار :دوشنبه 22 می 2017.::. ساعت : 6:18 ق.ظ
فاقدديدگاه

از رویارویی تلگرام در برابر صدا و سیما تا پیام خاتمی و تخریب‌گری اصولگرایان

انتخابات‌ اخیر یک تفاوت عمده با انتخابات پیش از آن داشت: نقش موثر شبکه‌های اجتماعی. نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای نخستین‌بار با استفاده از پیام‌رسانی در تلگرام رسانه‌های رسمی را دور زدند و با مخاطبان‌شان ارتباط مستقیم برقرار کردند.
به جای تکیه بر شبکه‌های تلویزیونی رسمی که به صورت انحصاری، پخش صدا و تصویر در ایران را در اختیار دارند و از بودجه کلانی هم برخوردار است، نامزدهای انتخاباتی در اینستاگرام از بخش لایو برای ارتباط با مخاطبان‌شان استفاده می‌کردند.
استفاده از اپلیکیشن تلگرام که میلیون‌ها کاربر در ایران دارد سبب شد تا ستادهای انتخاباتی بتوانند پل ارتباطی ملموس‌تری را با مخاطبان ایجاد کنند و بدون واسطه و از زبان مردم با آنان سخن بگویند.
یکی از بارزترین مصداق‌های تاثیرگذاری بالای شبکه‌های اجتماعی بر رای‌دهندگان پیام ویدئویی سید محمد خاتمی رییس‌جمهوری دولت اصلاحات بود. او از رای‌دهندگان خواست از روحانی حمایت کنند.
این در حالیست که سید محمد خاتمی ممنوع‌التصویرشده و امکان پخش تصاویر او در رسانه‌های رسمی وجود ندارد اما این پیام ویدئویی از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام به شکل گسترده‌ای منتشر شد.
بسیاری از رای دهندگان از توئیتر استفاده کردند تا لیست نامزدهای اصلاح‌طلبان را معرفی کنند. در مقابل نیز اصولگرایان هم از انتخابات مجلس گذشته که شکست سنگینی را از اصلاح‌طلبان متحمل شدند، دریافتند که باید از شبکه‌های اجتماعی برای رقابت‌های انتخاباتی استفاده کنند با این حال، استفاده آنان تنها اهمیت تخریبی داشت.
شبکه‌های اجتماعی در برد روحانی در حالی تاثیرگذار بودند که طرف مقابل (اصولگرایان) از رسانه‌هایی با بودجه‌های فراوان و هنگفتی برخوردار بودند و به طور سازماندهی‌شده دولت روحانی را تخریب می‌کردند. همچنین، پیش از انتخابات چند مدیر کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب و حامی بازداشت شدند.
ابتکار عمل اصلاح‌طلبان در شبکه‌های اجتماعی به مدد بهره‌گیری از نیروهای جوان در ستادها صورت گرفت. تشویق رای‌دهندگان با کارزار ۱+۱۱ و همراه کردن ۱۱ نفر با یک رای‌دهنده و تشویق دیگران به رای دادن به روحانی، کارزار بیدار ماندن تا صبح و اعلام نتایج یا پخش بخش‌های سانسور شده فیلم تبلیغاتی روحانی که از سوی صدا و سیما سانسور شده بود توسط ستاد روحانی در شبکه‌های اجتماعی و مناظره‌های لایو (زنده) روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی و سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان در بسیج افکار عمومی و پیروزی حسن روحانی موثر بودند.
شبکه‌های اجتماعی نقش موثری در متقاعد کردن پایگاه رای‌دهندگان خاکستری و تبدیل آنان به رای‌دهندگان حامی روحانی ایفا کردند.

نظرات بسته شده است.